תקשורת חללית: נאס"א מכריזה על אינטרנט בין-כוכבי ראשון

את יכולות פרוטוקול האינטרנט הארצי העבירה נאס"א לחלל כדי לשדר ולהעביר עשרות צילומים, גם ממעבורת שנמצאת במרחק 32 מיליון ק"מ מכדור-הארץ

סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ערכה ניסוי שהוגדר כמוצלח מבחינתה, במערכת תקשורת לחלל החיצון שמבוססת על מודל האינטרנט.

מהנדסי נאס"א בפסדינה שבקליפורניה, השתמשו בתוכנה בשם DTN (רשת עמידה בפני הפרעות), כדי לשדר ולהעביר עשרות צילומים מהחלל אל ממעבורת מדעית שנמצאת במרחק כ-32 מיליון ק"מ מכדור-הארץ וממנה.

"זה הצעד הראשון ביצירת יכולות תקשורת חללית חדשות, אינטרנט בין-כוכבי", אמר אדריאן הוק, ראש הצוות של נאס"א ומנהל ארכיטקטורת התקשורת בנאס"א.

פיתוח הפרוטוקול של התוכנה החדשה החל כבר לפני 10 שנים בשיתופו של וינט סרף, סגן נשיא בגוגל ומי שהחליף את ביל גייטס כאוונגליסט הראשי של החברה, האחראי על טכנולוגיות חדשות ויצירתיות. סרף היה אחד ממפתחי פרוטוקול ה-TCP/IP שנמצא בבסיס האינטרנט הארצי, ואת יכולותיו הוא מתרגם בשנים האחרונות לחלל.

הפרוטוקול של ה-DTN הוא שונה למדי בשיטת שליחת המידע: האינטרנט החללי חייב להיות חזק במיוחד כדי שיוכל להתמודד עם הפרעות בתקשורת וניתוקים שקורים בחלל. תקלות כאלה קורות, למשל, כאשר הרכב החללי עובר מאחורי כוכב או כאשר מתרחשות סופות סולריות. למעשה, העיכוב בשיגור או קבלת הנתונים מכוכב מאדים יכול להיות של 3.5-20 דקות במהירות האור.

הפרוטוקול החללי לא מניח שתהיה תקשורת מתמשכת מנקודה לנקודה. אם יש התנתקויות, הנתונים אינם מושלכים לפח הווירטואלי. כל חיבור של הרשת שומר על המידע ככל שיידרש עד שניתן להעבירו בביטחון לנקודת חיבור אחרת. שיטה זו של אחסון ושיגור מאפשרת שמירה על כל המידע והעברתו במועד מאוחר יותר למשתמש הקצה.

מנאס"א נמסר כי כיום, כל צוות שפועל בחלל צריך לקבוע זמן שידור בצורה ידנית ולהפעיל את כל הפקודות כדי לפרט אלו נתונים לשגר, מתי לשגר אותם והיכן לשגר אותם. ה-DTN יבצע תפעול אוטומטי, בדומה לאינטרנט.

הניסוי במערכת החל בחודש שעבר, במסגרתו שוגרו נתונים באמצעות רשת ה-DTN של נאס"א פעמיים בשבוע. רכב החללEpoxi, שנע במסלול סביב מאדים ותת חללית שלו מיועדת להיתקל בכוכב שביט בעוד כשנתיים, שימש להדמיה של שידור. איכות השידור שהתקבלה הייתה טובה ובנאס"א מקווים להרחיב את דרך התקשורת הזו גם לחלליות ובסיסים נוספים.

כשה-DTN ישוכלל, הוא יוכל לאפשר סוגים חדשים רבים של משימות חלל. בנאס"א ציינו כי משימות מורכבות - כמו נחיתות בשילוב רכבי חלל שמקיפים את הכוכבים - יהיו קלות יותר באמצעות האינטרנט הבין-כוכבי שיאפשר קשר רציף. הוא יוכל גם לאפשר תקשורת אמינה עם אסטרונאוטים על-פני הירח וכוכבים אחרים.