"מי שנתן את פקודת המכירה - עשה החלטת השקעה גרועה"

ההערכה היא, שנותן הפקודה שעצרה את המסחר בבורסה תיאר לעצמו כי המסחר יופסק היום לגמרי, ולא לקח בחשבון שהוא יתחדש ; האפשרויות: ביקש להיפטר מסחורה; ניסה לעשות מניפולציה; החלטה המונעת מתוך פאניקה

"מי שנתן את פקודת המכירה, עשה החלטת השקעה גרועה". כך אומרים גורמים בבורסה, בהתייחס לאירוע שהביא לירידה הדרמטית בבורסה.

לאחר הפסקת המסחר בבורסה, למשך כ-45 דקות, בהמשך לירידה של 11%, התמתנו ירידות השערים עד לרמה של -4.9%. ההערכה היא, שנותן הפקודה תיאר לעצמו כי המסחר יופסק היום לגמרי, ולא לקח בחשבון שהוא יתחדש. חידוש המסחר הביא להתמתנות הירידה.

נכון לעכשיו, האפשרויות הן אלה: האחת גורם שביקש להיפטר מהסחורה; השניה ניסה לעשות מניפולציה; השלישית החלטה המונעת מתוך פאניקה.

לפני מספר שבועות, על רקע המשבר, הופסק המסחר בבורסה אוטומטית. ההבדל הוא, שאז האירוע התרחש בתחילת היום, כך שבמהלך היום לבורסה היתה יכולת לתקן את הירידות הגדולות. מה עוד, שבפעם הקודמת זה התרחש מיד לאחר יום כיפור, כך שנלקח בחשבון שיהיה מסחר דל. כאן מדובר בסופו של היום, זמן קצר ביותר לפני סיום המסחר, ומכאן ההבדל והצורך בבדיקה.

רשות ני"ע תבדוק, לאחר שייתברר מי הגורם שנתן את הפקודה, האם מדובר בפעולה מכוונת, אינטרסטנטית, ומאיזה מניעים, אם בכלל.

רשות ני"ע עוקבת אחר האירועים שהתרחשו בבורסה בשעות האחרונות של המסחר ביום ה', שהביאו לעצירת המסחר. עצירת המסחר אירעה בעקבות ירידה פתאומית מ-5% ל-11%, זאת בעקבות פקודת מכירה שניתנה לפני עצירת המסחר, בהיקף של כ-50 מיליון שקל.

הרשות מתחקה אחר הפקודות שניתנו, בניסיון להגיע לגורם שהעביר את הפקודה. בשלב זה לא ברור, אם מדובר במשהו מכוון, או פלילי. יחד עם זאת, יתכן שמדובר בגורם שפשוט רצה להיפטר מסחורה ולכן נתן פקודת מכירה כה גדולה. השאלה גם אם מדובר בפקודה אחת או כמה פקודות.

גורמים מעורים בנושא, אומרים כי התחקות אחר הגורם שנתן את הפקודה, אינה בעייתית במיוחד, שכן כל הפקודות נעשות באמצעות חברי הבורסה.