תוך כדי פיטורים

לקוח מתקשר ומבשר שמקפיא את הרכש ואגב כך גם לא ישלם על מה שכבר סופק

היום אני רוצה להצדיע למנכ"לים בהיי-טק, האנשים העומדים בחזית של המשבר הפוקד אותנו, וחייבים להפגין מנהיגות וקור רוח ולהמשיך לתפקד.

סדר יומו של המנכ"ל מכיל בימים אלה לפחות שיחה אחת או שתיים עם משקיעים מודאגים. במקרה הטוב, משקיעיו מסתפקים בשיחת טלפון כדי לפרוק את חרדתם. במקרה הרע, עליו להקדיש כשעתיים מזמנו לפגישה, שתוכנה ידוע מראש: "המצב קשה, העולם השתנה, עליך להיערך בהתאם, קצץ בתקציב, פטר אנשים, שנה תחזיות, הגבר את המכירות, עבור לרווחיות, אנא ממך - עזור לי להיראות טוב כלפי השותפים שלי!"

כשהוא מתפנה משיחות ההרגעה עם משקיעיו - "כמובן משקיע יקר, אני מפנים היטב את הערותיך החכמות. תמיכתך ממש מרגשת אותי. אנו ניערך בהתאם וננהג באחריות המתבקשת" - עורך מנכ"לנו פגישות עבודה אינטנסיביות עם אנשי הנהלת החברה.

אימרה ידועה היא, שתפקיד המנכ"ל הוא מאוד בודד, ואין כמו הימים האלה להמחיש זאת. אחד אחד נכנסים אליו המנהלים הבכירים ומסבירים לו מדוע לא ישתפו איתו פעולה בתוכניותיו. "איך אתה בכלל חושב שנשמור על יתרון תחרותי בשוק?", כועס מנהל הפיתוח לשמע ההחלטה לקצץ בפרויקט של דור המוצרים הבא. "למכור יותר עם פחות אנשי מכירות?", מגחכת סמנכ"לית המכירות במרירות, "רואים שאין לך הבנה מינימאלית בשיווק, כמו שכבר דיווחתי מאחורי גבך לדירקטוריון החברה. תשכח מזה!".

בין פיטורים לביטולי עסקאות

תוך כדי דיון על פיטורי 20% מעובדי החברה, מתקבל טלפון דחוף מאחד הלקוחות הגדולים. יש אצלם קיצוצים קשים בתקציב ולפיכך הם מקפיאים באופן מיידי את כל הרכש. אבל לא זו הסיבה שהוא מתקשר. הסיבה היא, שגם על מה שכבר סופק להם אין בכוונתם לשלם, לפחות לא כרגע.

הם ישמחו להחזיר את הציוד, או לדון שוב בתנאי התשלום באמצע השנה הבאה. את זה הוא אומר בזהירות משהו, הלקוח החביב, שכן די ברור לו שהוא כבר לא יהיה בתפקידו אז כדי לדון בעניין. הוא מנחש שהוא נמצא ברשימת המפוטרים הקרובה, ולכן הוא מנצל את השיחה הזו כדי לאחל למנכ"ל שלנו כל טוב ולהודות לו על שיתוף הפעולה.

בחזרה לדיון על תהליך הפיטורים, אך שוב טלפון דחוף, הפעם מספק הרכיבים הראשי של החברה. הנציג הישראלי של החברה היפנית הענקית מתקשר להודיע, שהם נאלצים להקטין את קו האשראי לשלושים יום בלבד. סמנכ"ל הכספים, המאזין ביחד עם מנכ"לנו, מחויר ובולע רוק. אין סיכוי שבעולם ששורות הגיליון האלקטרוני שלו יספגו את המכה החדשה הזו.

מיד עולה האפשרות לקצץ כ-25% במשכורות, בנוסף לפיטוריהם של 20% מהעובדים בחברה. "על גופתי המתה", מכריזה מנהלת משאבי אנוש, "קיצוץ נוסף כזה יגרום למכה מוראלית אנושה. אני כבר מעדיפה שתפטר אותי במקום!". "רעיון לא רע", אומר סמנכ"ל הכספים, וממהר להוסיף אותה לרשימת המפוטרים, בעוד היא מנסה לעכל את הכרזתה ההירואית.

בסביבות 21:00 נכנס מנכ"לנו הביתה, בדיוק בזמן כדי לאכול משהו ולהתכונן לשיחת ועידה ארוכה עם משקיעים מחו"ל, המתוכננת להתחיל בעוד כשעה. על המקרר הוא מוצא פתק מאשתו היקרה: "אהוב שלי, יצאתי עם החברות לקולנוע, זוכר? לא השארתי לך הרבה עבודה: אנא ממך טפל בכלים, קפל את הכביסה, נקה את החצר ובדוק מה קרה למחשב שלנו - הילדים שוב מתלוננים שהאינטרנט נורא איטי. מקווה שהיה לך יום נפלא. ביי!" *

יזהר שי הוא שותף בקיינן פרטנרס ומנהל פעילותה בישראל