ענתבי: "מי שחושב שהממשלה תוכל לשים בעוד שנתיים צ'ק של עשרות מיליארדי שקלים טועה"

הממונה על שוק ההון באוצר: "אין פתרונות קסם. אף אחד לא יודע איזו רשת ביטחון צריך"

"אין פה פתרונות קסם", כך אמר היום (א') הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ידין ענתבי, בוועידת הפנסיה של בנק לאומי בהתייחסו לקריאות הרבות בעיתונות, מצד גורמים בשוק ההון ומצד פוליטיקאים לרשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני בישראל. "בעת הזו אסור לפסול אף כלי התערבות. לעולם אל תאמר 'לעולם לא'. אך אף אחד לא יודע מה זו רשת ביטחון. אין נייר אחד שיגיע אלינו שמראה מה זו רשת הביטחון שצריך, כמה זה עולה ומי משלם את זה. כך, למרות הסלוגן הסימפטי לקראת הבחירות, זהו כלי שיש לו חסרונות שאנו חייבים לשקול", אמר ענתבי. "כפי שאף אחד לא מצפה שכשהאבטלה עולה המדינה תעסיק מובטלים כרשת ביטחון לתעסוקה או שתעמיד רשת ביטחון לשכר, כך צריך להיות זהירים בטרמינולוגיה על רשת ביטחון פיננסית לציבור", הוסיף.

"עלויות הרסניות"

"העלויות התקציביות של רשת ביטחון עלולות להיות הרסניות. מי שחושב שבעוד שנתיים הממשלה תוכל לשים צ'ק של עשרות מיליארדי שקלים טועה בלשון עדינה. יש לכך עלויות תקציביות הרסניות. מה גם שמבחינת שוק ההון יום אחרי שהמדינה מתערבת בשוק ההון מנהלי ההשקעות והחוסכים יכולים מבחינתם לעשות מה שהם רוצים בשוק ודבר זה פוגע בהקצאה היעילה של המקורות במשק", אמר ענתבי.

הוא גם יצא כנגד הקונצנזוס בשוק לרשת ביטחון באומרו כי "בתחום הפיננסים יש פחות כלים להתערבות מאשר לכלכלה הריאלית ולממשלה בגודל של ישראל קשה במשבר שכזה להשפיע על השווקים. תסתכלו על מה שקורה בארה"ב. ברמת הציפיות צריך לזכור שלממשלה כלים מוגבלים והיעד העיקרי שלנו הוא לטפל במצוקת האשראי".

"שוק חוב חיובי"

בהתייחס להפקת הלקחים בשוק ההון אמר ענתבי כי "בשוק האג"ח הקונצרני יש הרבה מה ללמוד אך בסוף היום אנו חייבים שוק חוב חיובי שמתנהל בשוק ההון כשנצא מהמשבר, בעוד שנה או שנתיים. נהיה חייבים לשמור על שוק החוב החוץ-בנקאי עם כל הלקחים שלמדנו בשנה האחרונה כגון נושא הביטחונות, הדירוג הרגולציה וכולי".

ענתבי התייחס גם לתשואות השליליות בגופים הפנסיוניים ואמר כי "ככל שהמספרים כואבים בקונטקסט של המשבר הגדול אלו לא מספרים הרי אסון".