שר האוצר הבריטי גיבש חבילה כלכלית: כנראה הפחתת מע"מ ל-15% מ-17.5%

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] חבילת העידוד החדשה אמורה להגדיל את כוח הקנייה של הצרכן הבריטי ובכך לעזור להגברת הביקושים ; אירופה פתחה את שבוע המסחר בעליות

שר האוצר הבריטי, אליסטר דרלינג, משלים את גיבוש החבילה הכלכלית שהוא הכין למשק כדי להתמודד עם המיתון הכלכלי, שתכלול אמצעים להקל על הצרכנים ועל הנהגים בבריטניה.

דוברים במשרד האוצר וברחוב דאונינג (מעון ראש הממשלה) מסרו כי הדיווחים בעיתונות על כך שהממשלה תפחית את המע"מ על מוצרים ושירותים הם "ספקולציות". כלכלנים מעריכים שלממשלה יש מרחב תמרון להפחית את המע"מ ל-15% מ-17.5%, צעד שיעלה לאוצר הבריטי 12 מיליארד ליש"ט (18 מיליארד דולר) בשנה.

בראון: "סיוע אמיתי"

ראש הממשלה, גורדון בראון, מעוניין בצעדים שיעזרו למנוע את החרפת המיתון. כלכלנים כמו ג'ורג' ג'ונס מברקליס קפיטל מעריכים שהחבילה תהיה בהיקף של כ-1% מהתמ"ג הבריטי, או כ-15 מיליארד ליש"ט.

"כמעט כולם מסכימים שחבילת ההמרצה הפיסקלית - ואנחנו מתכוונים לסיוע אמיתי לעסקים ולמשפחות - צריכה להיות משמעותית כדי שתהיה לה השפעה", אמר בראון בראיון לבי.בי.סי.

דרלינג יכול להפחית את המע"מ ב-2.5 נקודות אחוז לשיעור המינימום שהאיחוד האירופי מאפשר. העלות לאוצר תהיה כ-12 מיליארד ליש"ט, לפי חישובים שערך ג'ון וויטינג, מ-PwC לונדון.

"מע"מ הוא מס רגרסיבי, והפחתתו תסייע לבעלי הכנסות נמוכות", אמר וויטינג. השכיר הבריטי הממוצע ייהנה מהגדלת כוח הקנייה שלו בכ-200 ליש"ט בשנה, להערכת ביל דאואל, מנהל יחידת המס בדלויט אנד טוש בלונדון.

הפדרציה של עובדי ההנדסה הבריטית קראה לדרלינג להפחית את המע"מ ל-15.5% ולהפחית גם את מס ההכנסה ואת מס החברות. המרכז למחקר כלכלי ועסקי, חברת ייעוץ בלונדון, העריך ש"היעדים של הממשלה יושגו בצורה הטובה ביותר על-ידי הפחתה זמנית של המע"מ".

התחזית מתעדכנת

השר לענייני עסקים, פיטר מנדלסון, חזר אתמול על דבריו של דרלינג מתחילת החודש לפיהם ההקלה הפיסקלית תלווה בתוכנית להחזרת הגירעון התקציבי לעודף. הגירעון הזה עמד בשבעת החודשים הראשונים של שנת התקציב על 37 מיליארד ליש"ט, שיא מאז 1993. "בטווח הבינוני, אנחנו חייבים להעביר את המימון הציבורי שלנו לבסיס בר-קיימא", אמר אמש מנדלסון לערוץ הטלוויזיה של הבי.בי.סי.

הליש"ט הבריטית איבדה יותר מרבע מערכה מול הדולר מאז יולי, כאשר האבטלה בבריטניה עלתה לשיא חודשי של 16 שנים באוקטובר ומחירי הבתים בבריטניה ירדו. דרלינג יעדכן גם את תחזיותיו הכלכליות, שבועיים אחרי שהבנק המרכזי, בנק אוף אינגלנד, העריך שכלכלת בריטניה תתכווץ ב-2% בשנה הבאה.