חברת החשמל מירקקה אותנו

חידוש לשוני ותקדים ישראלי: כך מצליח גם מונופול התחבורה לעשות עלינו ובקשת

איך הייתם מתרגמים GREENWASH לעברית? יש לי הצעה: מירקוק. מילה עברית המשלבת את הצבע, הניסיון המלאכותי לתיקון עוונות, ואת העובדה שיורקים עלינו ומסבירים לנו שמדובר בגשם לא חומצי.

לתופעות חדשות דרושות מילים חדשות. לפעמים זה מצליח ונולדות מילים חדשות, שהן מדוייקות עד כדי כך שעצם השמעתן אומר הכל. כזוהי המילה האנגלית GREENWASH, שמתארת את ההונאה הסביבתית החמורה מכל.

זו מילה, או הגדרה, שמתארת עסק מזהם המנסה ליצור תדמית של עסק שהדאגה לסביבה בראש מעייניו, כאשר בפועל הוא ממשיך בהשחתת האוויר או הקרקע או המים. יש בהגדרה זו שילוב של שתי מילים: GREEN - יעני ירוק, סביבתי; WHITEWASH - טיוח.

שפע דוגמאות להתנהגות שהמונח GREENWASH, בהקשר הרחב שלו, מתאים להן.

  1. חברת חשמל מתעקשת לבנות עוד תחנה פחמית, אבל היא מחרפת את נפשה למען הנשר הארצישראלי.
  2. מפעלי ים המלח תורמים לאירגונים סביבתיים ולטיפוח מנהיגים סביבתיים, כשכל אחד רואה מה קורה בים המלח וכמה מיליוני קוב הם כורים בסביבה כדי להקים את הסוללות.
  3. קבלנים משווקים בנס ציונה פרויקט בשם שכונת האירוסים, אבל רק מאבק סביבתי הותיר חלק מהשמורה שצמח בה פרח הבר היפהפה הנדיר, להנאת הציבור.
  4. קיבוץ עין גדי משווק את המים הטבעיים והנפלאים על חשבון הרס מתמשך של השמורה על נחליה המפכפכים.
  5. בתי הזיקוק , שכל אחד יודע מה השפעתם על חיפה והקריות, מפרסמים על אחורי אוטובוסים, מעל האגזוז, כמה הסולר שלהם משופר (יש מחקר המראה, שכל ליטר סולר שיצא לשוק מחולל תוספת של 1.7 שקל בהוצאות בריאות).

העברית מתקשה להתמודד עם תופעות GREENWASH, בין השאר מהסיבה הפשוטה, שאין מילה מקבילה אחת, קולעת, לתיאור הבעיה.

לאחרונה נוצרה הזדמנות לעצב את המילה החדשה, ומדובר באחת ההמחשות הבולטות לצורך במילה שעדיין לא קיימת: האוטובוסים הירוקים של אגד.

העננה השחורה של המהפכה הירוקה

עברו כבר כמה שנים טובות מאז שקואופרטיב אגד ביצע את המהלך התדמיתי הגדול ביותר מהקמתו. לא עוד האוטובוסים באדום לבן עם ענן העשן האדיר מאחור, אלא, כמצוות התקינות הפוליטית והמודעות לסביבה - כל אוטובוס חדש של אגד נצבע ירוק. אפילו חרוז לשיר ילדים יש כאן: הוא גם נוסע רחוק והוא גם ירוק.

חלק מהאוטובוסים הירוקים של אגד עדיין פולטים עננים שחורים של תחמוצות חנקן. הבתים במסלולי האוטובוסים שבתוך הערים עדיין הולכים ומשחירים. לפעמים שאיפת אוויר אחת מאחורי אוטובוס מחסלת את כל הבריאות הטובה שהרווחת ב-45 דקות הליכה ברחובות במצוות הרופא. אבל איך אפשר לבוא בטענות לאוטובוס ירוק?

תביעה ייצוגית שהגיש עו"ד יוחי גבע, בשם תושבים הגרים סביב תחנות מרכזיות של אגד, מגרדת את הצבע הירוק של האוטובוסים. למרות שבשנת 2001 הוציא המשרד להגנת הסביבה צו לרכוש רק אוטובוסים העומדים בתקנים ובדרישות המחמירות באירופה, ולמרות אזהרות והתראות, כך נטען בתביעה, אגד רכשה 170 אוטובוסים שמרביתם אינם עומדים בתקן הנדרש.

קואופרטיב אגד טען בתגובה, שאי אפשר היה לרכוש באותה עת אוטובוסים מייצור סדרתי על פי התקן שנדרש, ומדובר באוטובוסים של דגם המשכי, עם תקני פליטה יותר מקילים.
בכל מקרה, האוטובוסים הירוקים של אגד ממחישים את הצורך הדחוף במילה עברית למושג GREENWASH.

ממרקים את הכתמים השחורים

המילה הנכונה חייבת לשלב את הצבע ואת העוולה. אם ניתן לזרם האסוציאציות חופש פעולה נגיע למילה אפשרית: מירוק. דהיינו, שילוב של ירוק וניסיון מלאכותי לכפרה ומירוק עוונות. אבל משהו עדיין חסר כאן, וזו העובדה שהמשתמשים בשיטה יורקים עלינו ומסבירים לנו שמדובר בגשם לא חומצי.

האופציה המוצעת כאן היא שילוב של שלוש האלמנטים במילה חדשה אחת: מירקוק.
מירקוק. למרקק.

מעתה אמרו: "כמה יפה מירקקה אותנו חברת חשמל עם הנשרים!"

"הראיתם איך אגד ממרקקים אותנו כבר שנים באוטובוסים שלה?"

די, תפסיקו למרקק אותנו. הלו, אתם שם באקדמיה - יש למישהו מכם הצעה יותר קולעת?