העברת התיק הישראלי לממשל אובמה במרכז פגישת אולמרט רייס היום בוושינגטון

רה"מ הביע דאגה ממגמה של גורמים מערביים לא ממשליים לנהל מגעים עם חמאס ; לפנות בוקר הפגישה עם בוש

העברת התיק הישראלי מממשל בוש לממשל אובמה היתה אחד הנושאים המרכזיים שעלו היום (ב') בפגישתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עם שרת החוץ, קונדוליסה רייס, והיועץ לביטחון לאומי, סטיוון האדלי, בבלייר האוז, בית ההארחה הרשמי של הממשל, מול הבית הלבן.

אולמרט הדגיש, שממשלת ישראל בראשותו עדיין מוכנה לשאת ולתת עם הפלסטינים על פי מתווה אנאפוליס והתחייב שממשלת ישראל תוסיף לדבוק במתווה זה גם לאחר כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן, ב-20 בינואר 2009. ההערכה היא, שזו גם תהיה המלצת ממשל בוש לממשל החדש. ובעוד שממשל אובמה צפוי לשרטט קווים חדשים לפתרון המשבר, קרוב לוודאי שהחודשים הראשונים של נשיאותו יוקדשו בעיקר לפתרון המשבר הכלכלי.

בפגישה הועלו גם היחסים הבילטרליים ההדוקים בין ישראל לארה"ב, לרבות מחויבות הממשל הנוכחי לשמירה על ביטחון ישראל ועליונותה האיכותית. שני הצדדם הביעו תקווה שמחויבות כזו תנחה גם הממשל הבא. "העברת תמונה של מצב המו"מ עם הפלשתינים לממשל הבא חשובה לנו; אנו רוצים שתהיה העברה מסודרת", אמר ל"גלובס" מקור בפמליית ראש הממשלה.

אולמרט אף הביע דאגה ממגמה של גורמים מערביים לא ממשליים לקיים מגעים עם חמאס, מגמה שמחזקת את מעמדו של ארגון הטרור, למרות שהארגון מסרב לקים את התנאים שהציב לו הקוורטט: הכרה בישראל, התנערות מאלימות והכרה בהסכמים חתומים של הרשות מול ישראל. החלק הראשון של הפגישה התקיים בשש עיניים. לאחר מכן הצטרפו לשיחה גם בכירים משני הצדדים, לרבות שגריר ישראל בוושנגטון, סלי מרידור.

דוברים ישראלים אמרו, כי אינם יודעים אם נושא איראן עלה בשיחה. הפגישה בין אולמרט לרייס והאדלי היתה פגישת הכנה לסעודה שעורך הנשיא ג'ורג' בוש לאולמרט בבית הלבן, ב-6 בערב (1 לפנות בוקר יום ג', לפי שעון ישראל). קודם לכן מתוכנן אולמרט להיפגש עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני.