הרבעון שאקירוב ירצה לשכוח: אלרוב הפסידה 268 מיליון שקל ומחקה חמישית מההון העצמי

לעומת רווח של כ-151 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ; ההון העצמי של החברה נשחק מתחילת השנה ב-21% ל-1.1 מיליארד שקל ; לא נמכרה אף דירה בפרויקט ממילא בירושלים

הקוקטייל הקטלני של אלרוב ישראל , נדל"ן יוקרתי ופיננסים בתקופת משבר, הביא את החברה לרשום הפסד של 268 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת רווח של כ-151 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההון העצמי של החברה נשחק מתחילת השנה ב-21% ל-1.1 מיליארד שקל.

ההשקעה במניות הבנקים שהוביל בעל השליטה, אלפרד אקירוב, גרמה להפסד מניירות ערך של 276 מיליון שקל ברבעון השלישי, בדומה לאזהרת הרווח מתחילת החודש. שווי תיק ניירות הערך של אלרוב ישראל הסתכם ב-713 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי, אך מאז ה-30.09 המשיכו ירידות השערים ושווי התיק פחת ל-542 מיליון שקל.

98% התיק ניירות הערל של החברה במניות לאומי והפועלים. מניית בנק לאומי איבדה 46% בשנה האחרונה ומניית בנק הפועלים 58%. ההשקעה בבנק לאומי, עיקר התיק, שווה 615 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי ו-470 מיליון שקל סמוך לפרסום הדוחות הכספיים.

אלפרד אקירוב: "אנו ממשיכים להאמין בפעילות הליבה של אלרוב ישראל, הן בפעילות חברת הבת אלרוב נדל"ן והן בבנקאות הישראלית. להערכתנו עם הזמן יחזרו שערי המניות של הבנקים לשקף את ערכם הכלכלי".

אך כאן לא מסתיימות הפוזיציות של חברת הנדל"ן בשוק ההון: לאלרוב ישראל נגזרים פיננסיים בסך של כ-150 מיליון דולר, כאשר ההימור הוא שהדולר יתחזק מול השקל. החברה הפסידה בגין הפוזיציה בנגזרים כ-77 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. עם זאת התחזקות הדולר לאחר תקופת הדו"ח הביאה עד כה לרווח של 88 מיליון שקל.

סיבה נוספות להרעה בתוצאות מלבד ההפסד מניירות ערך, לעומת רווח של 30.6 מיליון שקל מניירות ערך ברבעון המקביל אשתקד, היא שברבעון המקביל אשתקד נרשם רווח הון חד פעמי בסך של כ-236 מיליון שקל כתוצאה ממכירת קניון השרון בנתניה ונכס בצרפת. בסך הכל הכנסות החברה צנחו ברבעון השלישי ב-71% ל-109.7 מיליון שקל.

שנת 2008 צפויה להיות שנת שיא מבחינת כניסה של תיירים לישראל ומלון מצודת המלך דויד בירושלים של אלרוב ירשום רווח תפעולי של כ-70 מיליון שקל בסוף השנה. מנגד ההאטה בשוק דירות היוקרה מכה בחברה - לא מכרה אף דירה בפרויקט ממילא גם ברבעון השלישי של השנה, למרות הקמפיין בטלוויזיה. רק ברבעון הראשון נמכרו 2 דירות.

הבעיה הגדולה של חברות הנדל"ן היום היא לא רק בצד הביקושים, אלא סיומה של חגיגת האשראי הזול. הבנקים לוחצים את העסקים ובמיוחד את חברות הנדל"ן וחברת הבת, אלרוב נדל"ן התחייבה בחודש אפריל בפני בנק מלווה לשמור על הון עצמי מינימלי של 700 מיליון שקל ושלא יפחת מ-15% מסך המאזן. אלרוב נדל"ן התחייבה גם שלא למשוך דיבידנדים בגין רווחי שערוך שינבעו מיישום שיטת השווי ההוגן לגבי נדל"ן להשקעה בחודשים הקרובים.

גם חברת הבת אלרוב מלונות יוקרה ואלרוב ממילא נאלצו להתאים את עצמן לכללי המשחק החדשים: התחייבו שה-EBITDA בסיכום 2008 לא יפחת מ-19 מיליון דולר וב-2009 לא יפחת מ-25 מיליון דולר. בזכות הסכמים אילו הצליחו חברות הבת להגדיל את מסגרת האשראי ב-550 מיליון שקל.

לאלרוב ישאל הון חוזר שלילי ותזרים מזומנים חיובי מתמשך. היקף ההתחייבויות השוטפות מסתכם ב-1.84 מיליארד שקל וההתחייבויות לזמן ארוך 2.53 מיליארד שקל.

מניית אלרוב ישראל נחתכה ב-84% בשנה האחרונה למחיר של 17.7 שקלים המשקף לחברה שווי שוק של 242 מיליון שקל בלבד, אך אקירוב מאמין בעתיד החברה. "לאור אמונתנו באיתנות הפיננסית של הקבוצה אנו מבצעים רכישה עצמית של אגרות החוב הן של אלרוב ישראל והן של אלרוב נדל"ן. עד היום רכשנו 33.5 מיליון ע.נ אג"ח של אלרוב ישראל ו-49.5 מיליון ע.נ של אלרוב נדל"ן", אמר אקירוב.