איזוטסט תובעת את הרשות להסמכת מעבדות: הפכה לגוף מושחת תחת אורנה דרייזין

דרייזין הודחה השנה מהתפקיד ; בתביעה נטען כי "במקום לשמש כגוף רגולטורי הגון ומעודד תחרות - הפכה הרשות תחת דרייזין לגוף מושחת ומגביל, הפועל להנצחת מעמדה המונופוליסטי של איזוטופ ודחיקת רגילה של איזוטסט"

מעבדת איזוטסט ובעליה, איש העסקים עזרא גבאי, תובעים בבית המשפט המחוזי מרכז 8 מיליון שקל מהרשות הלאומית להסמכת מעבדות והמנכ"לית שלה לשעבר, ד"ר אורנה דרייזין, שהודחה השנה מהתפקיד.

בתביעה נטען כי "במקום לשמש כגוף רגולטורי הגון, מפקח ומעודד תחרות - הפכה הרשות תחת דרייזין לגוף מושחת ומגביל, הפועל להנצחת מעמדה המונופוליסטי של המעבדה הגדולה בשוק, איזוטופ, ודחיקת רגילה של איזוטסט".

איזוטסט היא אחת המעבדות הפרטיות לבדיקת העמידה בתקני בנייה, תשתיות וכבישים. מדובר בשוק תחרותי מאוד, המגלגל למעלה מ-200 מיליון שקל בשנה. איזוטסט החזיקה בנתח שוק של 35-40% משוק הבדיקות, עד שב-2006 שללה ממנה הרשות את הסמכתה לבצע בדיקות בנייה ונדל"ן, בגין חריגה מנהלים בהענקת תעודות תקינה. בהמשך הועמדו לדין 10 מעובדיה, בגין עבירות זיוף ומירמה. באיזוטסט טענו כי מדובר בהתנכלות אישית של דרייזין, וכעת הגיעה תביעת הנזיקין.

"פעולה אישית"

באמצעות עוה"ד אסף שרעף ואמיר גולדפרב טוענת איזוטסט, כי דרייזין "פעלה אישית, בצורה בוטה וגלויה, כדי לחבל בפעילות איזוטסט ולקדם את המעבדה המתחרה (איזוטופ). בתקופה בה הושעתה הסמכתה של איזוטסט ביצעה דרייזין 'קידום מכירות' לאיזוטופ, מתוך כותלי הרשות. לקוחות איזוטסט הופנו באמצעות אנשים מטעם דרייזין לאיזוטופ, תוך שהם מרעיפים עליה המלצות חמות ומציידים את הפונים בטלפונים שלה".

עוד נטען כי בספטמבר אחרון אמרה דרייזין למנכ"ל איזוטסט, אלי פרץ, כי ההסמכות אינן מושבות למעבדה, משום שעזרא גבאי הוא בעליה, ואם הבעלות היתה עוברת לאדם אחר, לא היתה לה בעיה להשיב את ההסמכות. כן נטען כי רבים מעובדי הרשות הבכירים, בעבר ובהווה, הם אנשים "מטעם" איזוטופ.

איזוטסט טוענת כי במשך 10 חודשים נמנעה דרייזין מלהשיב לה את ההסמכות בשל שיקולים זרים, ובכך גרמה לה נזקים ב-24 מיליון שקל (17.5 מיליון בגין אובדן רווח ו-6.5 מיליון בגין נזקים ישירים).

מהתביעה עולה כי ב-2006 צנחו הכנסות איזוטסט מ-38 ל-15 מיליון שקל, והרווח הגולמי ירד מ-11 מיליון שקל ב-2005 להפסד של כ-4.4 מיליון שקל. טרם הוגש כתב הגנה. (ת"א 13601-11-08).