הפיראטים מעוררים דאגה במצרים: קוראת להידוק של שיתוף הפעולה נגד שודדי הים

מנהל תעלת סואץ: התרחבות של החטיפות לים האדום תהווה עליית מדרגה מסוכנת ; מתחילת 2008 התרחשו 96 התקפות במפרץ עדן ובסביבותיו

מנהל תעלת סואץ קרא אתמול (ג') למדינות שספינותיהן משייטות באזור החוף המערבי של אפריקה, שבו פועלים שודדי ים רבים, לשפר את התיאום ביניהן, ולשקול צעדים כגון שיט בשיירות וליווי ספינות, במטרה למנוע התקפות נוספות על אוניות.

אחמד עלי פאדל, יו"ר חברת סואץ, הוסיף שהציים של מדינות ערביות חייבות לנקוט פעולה כדי למנוע את ההתפשטות של הפעילות הפיראטית לים האדום, שבו שוכנים נמלי הים החשובים של ערב הסעודית, ג'דה וג'יזאן.

מגמת ירידה

לתעלת סואץ השפעה קריטית על כלכלתה של מצרים, ובשנת הכספים האחרונה הניבה התעלה הכנסות שיא של 5.2 מיליארד דולר, והפכה למקור הכנסות המט"ח השלישי בגודלו במצרים, לאחר התיירות והעברות כספים של אזרחים מצריים העובדים בחו"ל. התעבורה בתעלה כבר נמצאת במגמת ירידה בגלל המשבר הכלכלי העולמי.

"ניתן לומר שהצעדים הבינלאומיים שננקטו להבטחת הנתיב הבינלאומי במפרץ עדן אינם מספיקים", אמר פאדל. "אם הם לא ישתפו פעולה, הם יפסידו המון. במצב של חוסר תיאום, גם אם הם יעשו משהו, זה לא יניב את התוצאה הרצויה".

מתחילת השנה התרחשו 96 התקפות על כלי שיט בקרבת החוף הסומלי, ועשרות אוניות נחטפו, האחרונה שבהן, אוניה תימנית, נחטפה אתמול (ג'). פאדל אמר שהסכנה תחריף, אם שודדי הים ירחיבו את פעילותם לים האדום. הוא הוסיף שמצרים קוראת למדינות ערב השוכנות באזור לשתף פעולה כדי להבטיח שהים האדום יישאר "מחוץ למשבר".

תרגיל ימי משותף

שש המדינות הערביות החולקות את הים האדום ערכו בשבוע שעבר פגישה בקהיר כדי לגבש תגובה מתואמת לתופעה של התגברות ההתקפות של הפיראטים במפרץ עדן. פאדל אמר שהצי המצרי והצי הסעודי ערכו תרגיל משותף בימים האחרונים, ושבתחילת החודש הבא יערכו שש המדינות פגישה נוספת בתימן.

לדבריו של פאדל, אזרחים זרים וכנופיות זרות משתפים פעולה עם שודדי הים הסומליים. הוא אף מזהיר שהפיראטים עלולים להשתמש בכספי הכופר שהם מקבלים כדי לרכוש ציוד טוב יותר לביצוע התקפותיהם.

האוניה שהצי ההודי תקף כפיראטית, היתה אוניה תאילנדית שנחטפה

אוניית האם של שודדי הים הסומליים, שאותה הטביע הצי ההודי במפרץ עדן בשבוע שעבר, היתה למעשה אוניה תאילנדית שנשאה ציוד דיג, ושהיתה בעיצומו של ניסיון חטיפה של הפיראטים. כך דיווחה היום (ד') לשכת הימאות הבינלאומית הפועלת מקואלה למפור.

"מדובר בטעות לגבי הזהות, שהובילה לתקרית הזו", אמר נואל צ'ונג, המרכז. הוא הוסיף שהתקרית "הטרגית" אינה צריכה לפגוע במאבק נגד פיראטיות.

צ'ונג אמר כי כאשר ירה הצי ההודי על האוניה, היא היתה בעיצומו של קרב בין שודדי ים לצוות התאילנדי.

בתקרית, שהתרחשה ב-18 בנובמבר, נהרג אחד מאנשי צוותה של האוניה התאילנדית, אקוואט אנבה 5. איש צוות אחר ניצל, ו-14 נוספים עדיין נעדרים.

בעליה של הספינה, ויצ'אם סיריצ'איקוואט, אמר אתמול (ג') שהמשחתת ההודית, INS טבאר, ירתה על האוניה שלו והטביעה אותה, לאחר שהאוניה הותקפה בידי שודדי ים בקרבת קרן אפריקה.

שודדי הים ניסו להשתלט על האוניה כשטבאר נכנסה לפעולה. הצי ההודי טוען כי ירה לצורך הגנה עצמית, בתגובה להתנהגות אגרסיבית מצידה של האוניה, מה שגרם להם לחשוד שמדובר באוניית פיראטים. קצינים בחיל הים ששהו על סיפון המשחתת ההודית, אמרו כי זיהו שודדי ים על סיפון האוניה כשהם חמושים במשגרי אר.פי.ג'י.

לדברי צ'ונג, "ייתכן שהצי ההודי לא קיבל את המבזק שלנו, שבו דיווחנו על חטיפתה של אוניה תאילנדית בידי שודדי ים". הוא טוען ש"אוניות הצי ההודי צריכות לתאם את פעולותיהם עם לשכת הימאות ועם כוחות הקואליציה הימית הפועלים באזור".

INS טבאר קיבלה הוראה ללוות אוניות הודיות, לאחר שחברות הספנות ההודיות דיווחו שהן מפסידות 450 אלף דולר בחודש בגלל הגידול בעלויות התובלה הימים ופוליסות הביטוח על התובלה הזאת.