מנכ"ל אל-על רומנו: "ייתכן שהמשבר העולמי קטן ממה שאנחנו חוששים - הפחד מהפחד הכי גרוע"

רומנו דיבר הבוקר בכנס המי"ל ; יהודה זיסאפל, נשיא קבוצת רד: "רק ההיי-טק יכול לפתור את בעיית האבטלה במשק הישראלי". רומנו, בתגובה: "ההיי-טק יכול אולי לספק עבודה לשני עשירונים"

"המשבר הנוכחי דווקא מביא איתו הזדמנויות לחברה כמו אל על ". כך אמר היום (ה') מנכ"ל אל על, חיים רומנו, בכנס המי"ל (המרכז הישראלי לניהול) בתל אביב שעסק בדרכי ההתמודדות של דירקטוריונים והנהלות עם המשבר הכלכלי.

רומנו הוסיף: "אני נמצא כבר ארבע שנים במשברים, אבל דווקא המשבר הזה הוא הזדמנות בגלל העלייה של שער הדולר והירידה במחירי הדלק. מצד אחר, אנחנו צריכים גם לדעת איך להתנהל במשברים כי בניגוד לטייסים שיש להם צ'ק ליסט מסודר, למנהלי חברה אין דבר כזה. דווקא בזמן משבר, החברה נבחנת על דרך ההתנהלות שלה".

לדברי עו"ד מישל אוחיון, מומחה לדיני חברות, כדי להתנהל נכון בתקופת המשבר, הדירקטוריון וההנהלה צריכים לשלב ידיים. "בתקופות משבר, המעברים בין הדירקטוריון ובין ההנהלה צריכים להיות פתוחים. צריך לשתף את חברי ההנהלה בישיבות דירקטוריון וגם יועצים ואת מחלקת יחסי הציבור".

לדבריו, במצב שבו שוק ההון נמצא היום, צריך לגלות שקיפות כלפי הציבור אך עם משנה זהירות. "זאת לא בושה להוציא אזהרות רווח, גם בנקים עושים את זה", אמר אוחיון.

רומנו: הפאניקה רק מעצימה את המשבר

מנכ"ל אל על רומנו התייחס בדבריו גם לפאניקה שהולכת וגוברת בציבור בעקבות המשבר הכלכלי הנוכחי. "השימוש בטרמינולוגיות שגורמות לנו בסופו של דבר להיבהל, רק מעצים את המשבר, שאולי הוא קטן ממה שאנחנו חוששים. לפעמים הפחד מהפחד הוא גרוע יותר מהסיטואציה עצמה".

לדברי רומנו, "יש מומחים שאומרים שבמשבר הזה אנחנו לגמרי בתחום הפסיכולוגיה, לכן הפתרונות צריכים להיות מהתחום הזה. מנהיג, או מנהל, צריך לדבר בצורה מאוד קונקרטית, גם לעובדים שלו וגם לבעלים שלו, ופחות להשתמש במושגים מעולמות מבהילים".

זיסאפל: "ההיי-טק יפתור את בעיית האבטלה"

למרות גלי הפיטורים בחברות היי טק, יהודה זיסאפל, נשיא קבוצת רד, מאמין שעבור תעשיית ההיי-טק, המשבר הנוכחי הוא הזדמנות כדי לשפר את מעמדה היחסי בתחרות בעולם.

"מבחינת ישראל, ההיי-טק זאת ההזדמנות של המדינה, אבל בתוכנית הכלכלית של האוצר לא הוצג שום סעיף שמתייחס לענף ההיי-טק, כאילו הוא לא קיים", אמר זיסאפל. לדבריו, מדובר בפספוס. "אני לא רואה מישהו שיכול לפתור את בעיית האבטלה עכשיו חוץ מההיי-טק שמייצר מקומות עבודה", הוסיף.

רומנו לא הסכים איתו. "אני לא חושב שההיי-טק יכול לספק מקומות עבודה. הוא יכול אולי לספק עבודה לשני עשירונים, אבל אני לא חושב שההיי-טק הוא הפתרון לכל התחלואים של הכלכלה הישראלית".

גם זיסאפל וגם אילן בירן, יו"ר רפאל, מאמינים שבמשבר הנוכחי צריך לשמור על ענף הייצוא, שנפגע באחרונה קשות ממשבר הדולר. "צריך לוודא שגם הממשלה וגם הפירמות ייצרו את הבטוחות ואת היכולת להזרים את ההון כדי להגדיל את הייצוא", אמר בירן. "צריך גם להזרים הון כדי לשמר את כוח האדם וכדי להמשיך לפתח כדי שנוכל לעבור את המשבר, גם אם הוא יימשך שנתיים-שלוש".

על תפקודה של הממשלה במשבר הנוכחי היתה דעה כמעט אחידה בין משתתפי הפאנל בכנס - הממשלה צריכה לפעול מהר יותר. "כל תהליך קבלת ההחלטות צריך להיות בזמן אמת", מסביר זיסאפל. "התגובה צריכה להיות הרבה יותר מהירה ולכן צריך לדאוג שהתפקוד של הממשלה יהיה רלוונטי למצב ולזמן. הרי ברור שהממשלה לא תהיה מסוגלת לבצע השקעות בפרויקטים של תשתיות שהם ארוכי טווח, כפי שעלו בתוכנית הכלכלית".

סטפק: "חלק מהפגיעה של הבנקים - מהאג"ח הקונצרניות"

"וול סטריט לא הזדעזעה בגלל ועדת בכר. המשבר הנוכחי הוא משבר מיובא", אמר צבי סטפק, יו"ר ובעלי מיטב, ודוחה את הטענות כי קופות הגמל הפסידו בחודשים האחרונים בגלל המלצת ועדת בכר להוציא אותן מהבנקים. "אם הקופות היו בבנקים בזמן המשבר הנוכחי אז הן לא היו יורדות? הרכב קופות הגמל שנקנו מהבנקים זה אותו הרכב נוכחי, לא חל שינוי". הרי, אנחנו רואים עכשיו את התוצאות של הבנקים וחלק מהפגיעה שלהם נובעת גם היא מהשקעה באג"ח קונצרניות".

לדברי סטפק, הבעיה היא לא ועדת בכר אלא מה שלא נעשה אחריה. "ועדת בכר החליטה שתקום ועדה נוספת שתקבע את כללי הרגולציה על הגופים שקיבלו לנהל את הקופות. אבל אז נתניהו התפטר מהממשלה ונוצר ואקום. ואז, במקום להגביר את הפיקוח על בתי ההשקעות הפרטיים, שוב דבר לא נעשה".