הפניקס מספקת תג מחיר חדש לעסקת אקסלנס - מיליארד שקל; יהלי שפי: "השמועות על הכוונות להחליף אותי אינן נכונות, אני ב'עסקים כרגיל'"

יחד עם דו"חות הרבעון פרסמה חברת הביטוח שבשליטת יצחק תשובה הערכת שווי מעודכנת לבית ההשקעות ; הפסידה 85 מיליון שקל ברבעון השלישי ו-16 מיליון שקל מתחילת השנה ; הפניקס הקפיאה פרויקט מחשוב ב-40-50 מיליון דולר

בעיצומו של מהלך לשינוי תנאי עסקת אקסלנס פירסמה היום קבוצת הביטוח הפניקס , שבניהול יהלי שפי ובשליטת קבוצת דלק , תג מחיר חדש של כמיליארד שקל לבית ההשקעות אקסלנס. מדובר בתג מחיר הנמוך מ-40% מהשווי לפיו אמורה להתבצע רכישת אחזקותיהם של גיל דויטש ורוני בירם בבית ההשקעות, שעומד על כ-1.7 מיליארד שקל.

כך עולה מהערכת שווי של גיזה, זינגר, אבן לבית ההשקעות שנעשתה בהזמנת הפניקס. זאת, שבועות ספורים בלבד לאחר שהמנכ"ל שפי התבטא בראיון לתקשורת וטען כי מחיר העסקה, המשקף לבית ההשקעות שווי של 1.7 מיליארד שקל, הוא מחיר ראוי.

בשבועות האחרונים עלתה עסקת הפניקס-אקסלנס לכותרות. בעקבות גילוי פרטי השלב השני בעסקה לרכישת יתרת גרעין השליטה בבית ההשקעות, יצאו בכירים בקבוצת דלק כנגד העסקה תוך שתקפו את המחיר הגבוה אותו תידרש חברת הביטוח שבשליטתם לשלם למייסדי הפניקס - כ-700 מיליון שקל יחדיו לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד שקל. באותם ימים אף דווח כי העסקה נמצאת על סף פיצוץ.

לפני כשבועיים וחצי סיפר יו"ר הפניקס, ד"ר אהוד שפירא, כי הפניקס מינתה צוות בדיקה לבחינת עסקת אקסלנס. "הכוונה שלנו היא להיכנס למו"מ עם הצד השני בנוגע לתנאי העסקה", אמר שפירא, וזאת "מתוך רצון לבצע את העסקה ולא לפוצץ אותה", לדבריו.

בעקבות התפתחויות אלו, החלו להידבר ביניהם, כפי הנראה, הפניקס ומייסדי אקסלנס בנוגע לשלב השני בעסקה. במסגרת שלב זה יש לאחרונים אופציית PUT למכור את חלקם להפניקס לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל, בעוד שלהפניקס יש אופציית CALL לרכישת אחזקותיהם בחברה בשווי דומה.

בהתייחס לדיונים בין הפניקס לדויטש ובירם בנוגע לעסקה אמר היום יהלי שפי ל"גלובס" כי "אנו מקיימים מולם פעילות בנושא, מתוך אחריות לבעלי המניות שלנו. מעבר לכך איני מעוניין להגיב בעניין".

השווי החדש: מיליארד שקל

שווי בית ההשקעות אקסלנס עומד על 1.03 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי, כאשר פעילות הגמל מהווה כ-44% משוויו ופעילות תעודות הסל קסם מניבה כחמישית מהשווי. כך עולה מהערכת שווי של גיזה-זינגר-אבן שבוצעה לבקשתה של הפניקס. מדובר בשווי הגבוה כמעט פי 2.5 משווי החברה בבורסה באחד העם.

להערכת גיזה-זינגר-אבן, שווי פעילות הגמל והפנסיה (החיסכון לטווח ארוך) עומד נכון לסוף הרבעון השלישי על 701.8 מיליון שקל; שווי תחום תעודות הסל ופיקדון עומד על 324.3 מיליון שקל; תחום ניהול ההשקעות באקסלנס עומד על 221.6 מיליון שקל; שווי פעילות שירותי חבר הבורסה והמסחר - 202.4 מיליון שקל; שווי המוצרים המובנים - 37 מיליון שקל; ויתר הפעילויות - 108.2 מיליון שקל. בסה"כ שוות פעילויות אקסלנס, לפי הערכות השווי, כ-1.6 מיליארד שקל, שבניכוי התחייבויות נטו בגובה 561 מיליון שקל מגיעים לשווי של מיליארד שקל.

בהפניקס ציינו בדו"חות הכספיים לרבעון השלישי השנה כי הערכת השווי לבית ההשקעות נעשתה על רקע שינוי שיטת הטיפול החשבונאי באופציות לרכישת אחזקותיהם של בירם ודויטש באקסלנס, המתבססת על שווי השוק של אקסלנס, לשיטה המתבססת על הערכות שווי תקופתיות.

מהערכת השווי לאקסלנס, ששווייה בשוק ההון עמד קודם לפרסום חוות הדעת על 417.3 מיליון שקל, עולה כי חלקה של הפניקס בבית ההשקעות עומד על כ-422.8 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, לעומת ערך בספרים של כ-392.7 מיליון שקל, כך שלדעת מעריכי השווי לא נדרשת הפחתה בשווי ההשקעה בבית ההשקעות.

הפסד של 85 מיליון שקל ברבעון השלישי

כאמור, הפניקס בניהול יהלי שפי ובשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, פרסמה היום דו"חות כספיים טובים יחסית לציפיות הנמוכות מלכתחילה לגבי תוצאות כל קבוצות הביטוח בצל המשבר הכלכלי. החברה, שרשמה את התשואות החלשות מקרב כל חברות הביטוח מתחילת השנה בפוליסות המשתתפות ברווחים, השכילה להציג בסופו של יום הפסד נמוך יחסית ביחס למתחרותיה, של 16 מיליון שקל.

תרם לכך רווח חד פעמי של כ-40 מיליון שקל, כתוצאה מביטול השינויים בשווי הוגן של אופציות מכר ואופציות רכש בגין עסקת אקסלנס, לאחר שהתברר לחברה כי הפרישה עד כה סכומים גבוהים משהייתה צריכה לקראת השלמת השלב השני בהשתלטות על בית ההשקעות. זאת, בשל טעות בטיפול החשבונאי באופציות, והודות לתוצאות ביטוחיות טובות ביחס לעצמה וביחס לחברות מתחרות שפרסמו עד כה. בתקופה המקבילה אשתקד, שכללה מחצית שנה מצוינת עד שהמשבר העולמי החל להיות מורגש מדו"חות הרבעון השלישי אשתקד, רשמה החברה רווח נקי של 414 מיליון שקל.

"בניגוד לציפיות של גורמים בשוק, לא סבלנו מהמשבר יותר מאחרים, ואנו לא קרובים לפגיעה שספגו כמה מהחברות האחרות כתוצאה מהמשבר", אומר שפי. "יש פער ציפיות לגבינו בשוק, ובסך הכל התוצאות שלנו טובות במישור החיתומי בביטוח, ובהינתן המשבר. הייתי מוותר בשמחה על המשבר העולמי, אבל המצב תחת שליטה".

*דווח לאחרונה על מתיחות בין ראשי קבוצת דלק לבינך, ואף פורסם שיש כבר מועמד מוביל להחליפך.

שפי: "לפי כל מה שאני יודע מהבעלים, אין בשמועות הללו ממש. אני ב'עסקים כרגיל', כדי להוביל את האוניה הזו לחוף מבטחים בזמנים מאוד לא קלים בשוק".

*מה קורה עם השלב השני ברכישת אחזקות רוני בירם וגיל דויטש באקסלנס? לאחרונה נודע שבכוונת הפניקס לדון עימם על שינוי תנאי העסקה, לאור מחירה הגבוה כיום.

"אנו פועלים מולם בנושא, מתוך אחריות לבעלי המניות שלנו. מעבר לכך איני מעוניין להגיב בעניין".

*עד מתי המשבר ימשיך להשפיע על תוצאות קבוצות הביטוח?

"אי אפשר לחזות מתי יסתיים המשבר, ויש להיערך אליו טוב יותר בצד ההשקעות. עם זאת, אי אפשר לשנות תיקים של מיליארדי שקלים במחי יד. כרגע, בעיצומו של חודש נובמבר, נראה שהמשבר רק מעמיק".

הפניקס רשמה ברבעון השלישי הפסד של 85 מיליון שקל, לעומת רווח של 65 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה נרשם הפסד של 95.5 מיליון שקל, שנזקף רק בקרן הון בגין נכסים זמינים למכירה, ושלא נזקף לדו"ח רווח והפסד. בנוסף, החברה רשמה מתחילת השנה הפרשי תרגום מט"ח של 16.1 מיליון שקל, כך שעל פי התקינה הישנה הפניקס הייתה מציגה הפסד אלטרנטיבי של 146.5 מיליון שקל מתחילת שנה. את הרבעון השלישי סיימה הפניקס עם עודף של 162 מיליון שקל בהון העצמי הנדרש על פי תקנות האוצר.

החברה הציגה הפסד של 57 מיליון שקל במגזר ביטוח החיים וחיסכון לטווח ארוך, ובעסקי ביטוח חיים הפסד של 56.9 מיליון שקל, על רקע הפסד מהשקעות בסך של 1.55 מיליארד שקל מתחילת השנה, לעומת הכנסות מהשקעות של 1.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. כתוצאה מכך, נרשמה ירידה בדמי הניהול שגבתה החברה, מ-183 מיליון שקל אשתקד ל-112 מיליון שקל השנה. אך בכך לא מסתיימת השפעת ההפסדים מהשקעות בביטוח חיים, שכן להפניקס, בדומה ליתר החברות, יש גירעון בדמי הניהול המשתנים בסך של 353 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון, ו-461 מיליון שקל לסוף אוקטובר.

בתחום הביטוח הכללי רשמה החברה הפסד של 23 מיליון שקל מתחילת השנה, לעומת רווח של 117 מיליון שקל בתקופה המקבילה, וזאת על רקע הפסד של כ-50 מיליון שקל בביטוח רכב חובה לעומת רווח בענף זה בתקופה המקבילה, של 43 מיליון שקל. ביתר הענפים בביטוח כללי נרשם רווח, אך הוא קטן על רקע הפגיעה הניכרת בהכנסות מהשקעות.

במגזר הבריאות רשמה החברה רווח יפה של 66 מיליון שקל, הגם שמדובר בקיטון של 29% ביחס לתקופה המקבילה, כאשר הפרמיות שהורווחו בתחום גדלו בכ-11% לכ-630 מיליון שקל מתחילת שנה.