דלק תפצה חברת ארונות במיליון שקל בגין הפרת חוזה בחוסר תום-לב

ביהמ"ש חייב את חברת דלק לשלם פיצוי בסך כמיליון שקל לחברת ברבי-טק, העוסקת בהתאמת פתרונות אדריכליים, וזאת בגין הפרת הסכם לייצור והתקנת ארונות תצוגה בתחנות דלק

בית משפט השלום בראשון-לציון חייב את חברת דלק לשלם פיצוי בסך כמיליון שקל לחברת ברבי-טק, העוסקת בהתאמת פתרונות אדריכליים, וזאת בגין הפרת הסכם לייצור והתקנת ארונות תצוגה בתחנות דלק.

ב-2004 פירסמה דלק מכרז לארונות בתחנות הדלק שלה, בו זכתה ברבי-טק. באמצעות עו"ד אילן שרון ממשרד שרון-גולדשטיין טענה, כי למרות שהמצגת בפני אנשי דלק עברה בהצלחה, דרשה דלק להוזיל משמעותית את עלות חלק מהארונות וכן להקפיא הזמנת ארונות אחרים. ברבי-טק הסכימה תחילה לשינויים, אך דלק המשיכה להוסיף דרישות הוזלה נוספות, להן סירבה.

לבסוף הזמינה דלק את הארונות במחיר מופחת מחברה מתחרה, למרות ההסכם שנחתם עם ברבי-טק. דלק טענה, באמצעות עו"ד יובל חן, שלא פירסמה מכרז אלא הזמנה להציע הצעות, ולכן מותר היה לה לסטות מהבסיס שבהזמנה. כן טענה שהארונות שהובאו למצגת היו באיכות ירודה.

מו"מ מתיש

השופט אורן שוורץ קבע כי למרות שדלק כינתה את הצעתה כ"מכרז", הרי שדיני המכרזים לא חלו על ההתקשרות וכי "כל עוד לא נחתם ההסכם בין הצדדים, היתה דלק רשאית לנהל מו"מ עם צדדים שלישיים, לא לקבל את ההצעה הזולה ביותר ולשנות את פרטי ההזמנה". ואולם, עדיין היה עליה לפעול בדרך מקובלת ובתום-לב.

שוורץ קבע כי דלק הפרה את ההסכם הפרה יסודית כשהכתיבה לברבי-טק שינויים שינוי בארונות ובמחירם, ולמעשה שינתה את החוזה באופן חד-צדדי. "דרך הילוכה של דלק - ניהול מו"מ מתיש, הנפקת הזמנות עבודה והצעות רכש מצד אחד, חתימה על הסכם וטבלאות מחיר ולאחר מכן 'פתיחת ההסכמות' והכתבת תנאים חדשים מצד שני - מהווה פעולה בחוסר תום-לב של ממש, תוך התעלמות מקיומם של מחירים וכמויות מוסכמות", קבע.

כן נקבע כי לא רק שדלק הזמינה את הארונות מחברה מתחרה, הרי שהיא איפשרה לה להעתיק את הפרופילים שתכננה ברבי-טק. השופט פסק לברבי-טק פיצויי קיום בסך כ-930 אלף שקל, בגין הרווח שנמנע ממנה בשל הפרת ההסכם מצד דלק. (ת.א. 2706/06).