לאון מורוזובסקי ואיציק רוכברגר ייתבעו להשיב 15 מיליון ש' להסתדרות המעו"ף

זאת 7 שנים לאחר תחקיר "גלובס" בנושא ; מורוזובסקי ורוכברגר ושני בכירים נוספים בארגון - גבע שגיא ומרדכי גלר - ייתבעו בגין נזקים שגרמו לעמותות בהסתדרות המעו"ף ובגין חמיסת כספי עמיתים

7 שנים אחרי שפורסם ב"גלובס" תחקיר חמור על הסתדרות המעו"ף ועל מספר עמותות שבניהולה, נודע כי רשם העמותות הורה ל-8 עמותות בהסתדרות המעו"ף (לשעבר הסתדרות הפקידים) להגיש תביעות נגד ארבעה מבכיריה בעבר ובהווה, להשיב למעלה מ-15 מיליון שקל בגין נזקים שגרמו להן כשהשתלטו על העמותות ועשו מכספיהן "קופה ב'".

הארבעה הם לאון מורוזובסקי, לשעבר יו"ר הסתדרות המעו"ף, הנחשבת לאיגוד המקצועי הגדול בארץ; המנכ"ל לשעבר, גבע שגיא; ראש העיר רמת-השרון, איציק רוכברגר, שהיה חבר בהנהלת שתיים מהעמותות; ובכיר ההסתדרות מרדכי גלר.

סגנית ראש רשות התאגידים במשרד המשפטים, עו"ד אביטל שרייבר, קובעת בהחלטתה כי הארבעה הפרו את חובת הזהירות וחובת האמונים שלהם. היא הורתה לפרק את העמותות, אלא אם יגישו בתוך חודש תוכנית הבראה ויתבעו את הבכירים להשבת הכספים.

תחקיר "גלובס" שפורסם ב-2001 חשף התקשרות תמוהה ללא מכרז בין הסתדרות המעו"ף לבין חברת "רימון", שאמורה היתה לבצע השתלמויות מקצועיות עבור עשרות אלפי עובדים במגזר הציבורי. בעקבות התחקיר הוגשו תלונות לרשם העמותות, שבעקבות דו"ח ביניים של החוקר מטעמו, עו"ד אמיר איבצן, פתחה המשטרה בחקירה פלילית, בסיומה הומלץ להעמיד לדין 15 מבכירי ההסתדרות, בחשד לשוחד ומירמה. הפרקליטות טרם הכריעה בנושא.

היום (א') מפרסם "גלובס" לראשונה את הממצאים המלאים של דו"ח החוקר, שהוגש להסתדרות, לפרקליטות, לרשות המסים ולשורה של מעסיקים שכספם נוצלו לרעה.

"התרשם מהמכונית"

ב-1998 הקימה הסתדרות המעו"ף את העמותות, שנועדו להעניק השתלמויות מקצועיות לעובדים במגוון תחומים. שנה לאחר מכן חתמה על הסכם עם המרכז לשלטון מקומי, קופת-חולים כללית, האוניברסיטאות והסוכנות היהודית, לפיו אלה יעמידו לכל עובד שירצה 580 שקל בשנה עבור השתלמויות מקצועיות. בפועל נרשמו 95 אלף עובדים להסדר, כך שמחזור פעילות העמותות עמד על 50 מיליון שקל.

מהדו"ח עולה כי חברת "רימון" הוקמה שבוע בלבד לפני החתימה על ההסכם עימה, כך שהיתה חסרת ניסיון. ההסכם נחתם בעיקר משום שמורוזובסקי "התרשם מביתו וממכוניתו המפוארת של בעלי החברה", חיים אגמון.

לוועדים המנהלים של העמותות לא ניתן לעיין בהסכם עם רימון, שנחתם לתקופה של 7 שנים עם אופציה ל-3 שנים נוספות. בדו"ח נקבע כי מדובר בתקופת התקשרות ארוכה במיוחד ללא אפשרויות סבירות ליציאה ממנו. הדבר הביא לכך שכעבור שנתיים בלבד שילמה הסתדרות המעו"ף לרימון פיצוי פיקטיבי בסך 12 מיליון שקל עבור יציאה מההסכם. זאת, למרות שבהסתדרות טענו כי רימון היא שהפרה את ההסכם הפרה יסודית.

הדו"ח קובע כי מורוזובסקי וגבע שגיא הביאו לסיום ההתקשרות עם רימון, משום שהבינו את פוטנציאל הרווחים שלה, ולכן ניסו להשתלט על פעילותה. הם הקימו שתי חברות שעסקו בניהול העמותות וניפחו את מנגנון כוח-האדם, בין היתר על-ידי העסקת מקורבים. בכירי ההסתדרות הקימו בכספי העמיתים שלא כדין את "עיתון העמיתים", ששימש במה פוליטית עבורם.

סעודות ומלונות

כן התברר כי מורוזובסקי ושגיא נהגו לסעוד בשבתות וחגים ארוחות יקרות על חשבון העמותות. כדי למנוע ביקורת מצד ועדי עובדים, פעלו הבכירים ליצירת "שקט תעשייתי" על-ידי מתן טובות הנאה לוועדים, בדמות "אקסטרות" והטבות שונות בבתי-מלון, או אפילו הלוואה שמעולם לא הוחזרה. שגיא אף נהג לארח מקורבים במלונות שאירחו את ההשתלמויות. כספי העמותות, שהגיעו כאמור מכיסם של המעסיקים במגזר הציבורי, הפכו למעשה לסוג של "קופה ב'" של הסתדרות המעו"ף.

ראשי ועדים מכל הארץ הגיעו בסוף השבוע לכפר המכביה, כדי לשמוע מפי יו"ר הסתדרות המעו"ף החדש, ארנון בר-דוד, הסברים על הדו"ח החמור. בר-דוד הציג בפניהם מצגת ובה תוכניתו לתיקון הליקויים, בראשה שקיפות וניקיון "כמו בבית-מרקחת", כדבריו.

עם זאת, נראה כי בר-דוד מקל בדו"ח החמור: "זו הנחיה לא נכונה לדרוש את השבת הכספים. החבירה לרימון היתה טעות ניהולית אבל לא עבירה פלילית", אמר ל"גלובס". לדבריו, הוא מתנגד לקביעת הדו"ח כי יש לבחון אפשרות לנתק את העמותות מהסתדרות המעו"ף.