החברה להגנת הטבע: לבטל את הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש עבור מפוני גוש קטיף

לטענתה, ישראל חתומה על אמנה בינלאומית בנושא המגוון הביולוגי והיא מחויבת לשמור עליו, בעוד שהקמת היישוב תפגע ואף תעמיד בסכנה מינים רבים של בעלי-חיים

החברה להגנת הטבע עתרה היום (א') לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר-שבע בדרישה לבטל את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הקמת היישוב "מרשם" בחבל לכיש, המיועד למשפחות מפוני גוש קטיף.

לטענת החברה להגנת הטבע, מדינת ישראל חתומה על אמנה בינלאומית בנושא המגוון הביולוגי והיא מחויבת לשמור עליו, אך לא ננקטו צעדים על מנת לוודא שמגוון זה לא ייפגע. לדבריה, הקמת הישוב תפגע ואף תעמיד בסכנה מינים רבים של בעלי חיים, בהם עדרים גדולים של צבי ארצישראלי, טורפים גדולים, כגון צבוע וזאב, וטורפים קטנים, כגון גירית הדבש שנמצאת בסכנת הכחדה וחבל לכיש הינו אחד האזורים היחידים בהם ניתן למוצאה בארץ.

כמו כן, עשרות מיני עופות מקננים במזרח לכיש, ובהם סבכי ערבות, שיחנית גדולה וסלעית קיץ, שרקרק מצוי, אשר גם הוא חשוף לסכנת הכחדה ואוכלוסיותיו מתמעטות, עופות דורסים כגון עקב עיטי, חיוויאי, כוס החורבות, אוח עיטי, עקב מזרחי, נץ מצוי, בז מצוי, בז עצים, עיט זהוב ועוד. כל המינים הללו מוגנים על-פי חוק.

על-פי העתירה, מדובר בשטח בעל רגישות סביבתית גבוהה ובמרחב הסמוך קיימות חלופות נאותות להתיישבות עבור אוכלוסיית היעד, ובראשן היישוב החדש 'חזן', שאושר לא מכבר והוא בעל קיבולת של 500 יחידות דיור.

ראש אגף שמירת טבע וסביבה בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי, אמר כי "ההתעלמות מהשיקול הסביבתי, על אף שהוכח מעל לכל ספק שישנו מענה ראוי והוגן ל-24 המשפחות בקרבת מקום, הובילה אותנו להגיש את העתירה. אנו משוכנעים שהישוב החדש, חזן, הנמצא כחמישה ק"מ צפונית ל'מרשם', יכול לתת מענה למתיישבים ובכך לייתר את הקמת היישוב ולהציל את השטח".

עוד במתנגדים - חברי הכנסת, דב חנין ויוחנן פלסנר, ו-12 הזוכים באות מפעל חיים בתחום הגנה על הסביבה שפרסמו קריאה ציבורית דחופה לחברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה לשמור על ערכי הטבע הייחודיים של האזור ולדחות את התכנית.