סוף להודעות הספאם ב-SMS? אנטי וירוס חדש יסנן פרסומות לא רצויות בסלולר

תוכנת האנטי וירוס NOD32 של ESET, המשווקת בארץ ע"י קומסקור, מציעה הגנה לטלפונים חכמים בעלי מערכות ההפעלה סימביאן או Windows Mobile של מיקרוסופט

"6% ממכשירי הסלולר החכמים נגועים היום בווירוסים", כך אומר כפיר טויטו, מנהל טכנולוגיות בחברת קומסקור, המשווקת את מוצרי האנטי וירוס של ESET בארץ. "בחצי שנה האחרונה הייתה קפיצה בהיקף הווירוסים מ-1% ל-6%, וב-2009 צפוי להיות גידול ל-25%".

לדברי טויטו, הסיבה לכך היא שהיום טלפונים חכמים זולים יותר ונגישים לכל משתמש, מה שגרם ליצרני הוירוסים לפנות לשוק זה.

תוכנת האנטי וירוס NOD32 של ESET מציעה הגנה לטלפונים חכמים בעלי מערכות ההפעלה סימביאן או Windows Mobile של מיקרוסופט . התוכנה מיועדת להתגוננות מפני התקפות מזיקים וסריקה של התקני מדיה נשלפים, שלעיתים הולכים יד ביד עם כאלה מכשירים. התוכנה גם מאפשרת שליטה בהודעות ספאם הנשלחות באמצעות SMS והיא מכניסה אותם לתיקיית דואר זבל ייעודית למטרה זו.

התוכנה תזהה הודעות SMS שנשלחו לכמה אלפים, והיא יודעת להבדיל אם מדובר בהודעה שנשלחה משרת של מפעילה סלולרית או ממחשב המיועד לשלוח הודעות תפוצה רבות וכך היא מסננת את ההודעות הלא רצויות.

לדברי טויטו, הווירוסים הופכים להיות נפוצים יותר ויותר בסלולריים, מכיוון שבעלי הטלפונים החכמים, מחזיקים רשימות אנשי קשר, מיילים ומידע אישי נוסף, שמבחינת יצרני הווירוסים זה מידע ששווה הרבה כסף.

הבעיה בתחום הווירוסים הסלולרי, שבניגוד למחשבים שנפגעים מהווירוס ומפסיקים לעבוד בצורה תקינה, הטלפון שנפגע מהווירוס ממשיך לעבוד בדרך-כלל כרגיל, מבלי שהמשתמש יהיה מודע שמידע אישי שלו נשלח לגורם זר. לכן, טוען טויטו, הדרך היחידה להתמודד היא להתקין תוכנת אנטי וירוס על הטלפון החכם. מלבד הווירוסים השקטים, יש גם וירוסים תוקפניים יותר, שמוחקים מידע מהמכשיר או משבשים תוכניות מסוימות.

בדו"ח אבטחת המידע לשוק הסלולר של חברת מק'אפי לשנת 2008, נמצא כי כמעט שני שלישים מהמנויים (59%) מצפים מחברות הסלולר שלהם לקחת אחריות על הגנת הטלפונים והשירותים שהם מספקים. כמו-כן, לפחות 79% מהצרכנים משתמשים ביודעין במכשירים לא מוגנים, ו-15% כלל אינם יודעים מה רמת האבטחה שלהם.

בנוסף, יותר ממחצית מהמשתמשים (56%) מאמינים שמאפייני אבטחה צריכים להיות מותקנים עוד לפני הרכישה ולהיות מסופקים ללא תשלום.