למרות הכל, אופטימיות בסין: הסוכנות למחקר ופיתוח צופה קצב גידול שנתי של 10% ב-2009

[לבורסות בעולם] "למרות הירידה בביקושים למוצרי היצוא הסינים כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי, הצריכה הפנימית, הגידול בהשקעות והפוטנציאל הגדול לפיתוח תשתיות יביאו יחד להתאוששות הצמיחה" ; מגמה מעורבת באסיה

הסוכנות למחקר ופיתוח של סין, הנמצאת בפיקוח הממשלה הסינית, פרסמה תחזית לפני הכלכלה הסינית תציג שיעור צמיחה שנתי של 10% ב-2009, על אף מצבה הרעוע של הכלכלה העולמית והודות להתחזקות הצמיחה הפנימית.

"למרות הירידה בביקושים למוצרי היצוא הסינים כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי, הצריכה הפנימית, הגידול בהשקעות והפוטנציאל הגדול לפיתוח תשתיות יביאו יחד להתאוששות הצמיחה", כתב ז'אנג ליקוואן, חוקר בסוכנות למחקר ופיתוח של סין.

התמ"ג של סין הציג קצב גידול שנתי של 9% ברבעון השלישי של 2008, הרבה מתחת לתחזיות ובהשוואה לקצב של 10.1% ברבעון השני. אנליסטים חזו תוצאה של 9.5%. כך פרסמה באוקטובר הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של סין.

נזכיר כי בתחזית אופטימית פחות, שפרסמה בשבוע שעבר הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמות של סין נכתב כי "מצבה של הכלכלה הסינית הולך ומתדרדר במקביל להתרחבותו של המשבר הפיננסי העולמי, כששיעור האבטלה עולה וקיימת סכנה לערעור היציבות החברתית".

הממשל הסיני חושש כי קצב צמיחה שנתי איטי מ-9% יגרום לערעור היציבות הפוליטית, וזאת כאשר עובדים מהמעמד הבינוני, הממוקמים בעיקר בערים הגדולות, עלולים לאבד את מקום עבודתם ולהתנגד לשלטון הנוכחי.

היום פורסם נתון המחזק דווקא את התחזית הפסימית ויש האומרים מציאותית יותר: מדד הייצור התעשייתי בסין של סוכנות CLSA ירד ל 40.9 נקודות בנובמבר, הרמה הנמוכה ביותר מאז הושק המדד בשנת 2004. למרות זאת, מדד שנחאי המשולב נסחר כעת בעליות קלות.