מרכז סבן לאובמה: ותר על העמדה האמריקנית שחמאס יכיר בישראל וייתנער ממאבק מזוין

בית המחקר למדיניות במזה"ת קורא לממשל האמריקני הבא לעודד את ישראל להקפיא ההתנחלויות ולהגדיל חופש התנועה של הפלסטינים ; מטריה גרעינית אמריקנית למזה"ת אם איראן תשיג נשק גרעיני

מרכז סבן למדיניות במזה"ת, בית מחקר במכון ברוקינגס בוושינגטון, מיסודו ובמימונו של איש העסקים האמריקני-ישראלי חיים סבן, ממליץ לנשיא הנבחר ברק אובמה לוותר על העמדה האמריקנית, שארגון הטרור חמאס יכיר בישראל, יתנער ממאבק מזוין ויקבל על עצמו הסכמים קודמים בין ישראל לרשות הפלסטינית (הקריטריונים של הקוורטט).

ההמלצה היא חלק מסקירה מקיפה על האופציות שיהיו זמינות לממשל אובמה, מאת חוקרי מרכז סבן, תחת הכותרת "השבת האיזון: אסטרטגיה למזה"ת עבור הנשיא הבא". מרכז סבן הוא אחד מבתי המחקר המשפיעים ביותר בתחום המדיניות המזרח-תיכונית של ארה"ב. הדו"ח הוצג היום (ג') במסיבת עתונאים בוושינגטון.

הדו"ח, שיוגש כנייר עבודה בלתי-מפלגתי לממשל הבא, ימליץ למעצבי המדיניות העתידית של ארה"ב להסיט את מוקד המדיניות מהמלחמה בטרור והמלחמה בעיראק לסכסוך הישראלי-ערבי ולתכנית הגרעינית של איראן.

חלק מההמלצות מנוגדות לגמרי למדיניות המזרח-תיכונית של הממשל הנוכחי ולכאורה עולות בקנה אחד עם עקרונות מדיניות החוץ שהשמיע אובמה במסע הבחירות שלו (אבל לא עם כל ההתבטאויות של שרת החוץ החדשה, הילארי קלינטון, בקמפיין שלה).

בפרק על הסכסוך הישראלי פלסטיני, כותבים המחברים, כי ארה"ב צריכה לעודד את מצרים, סעודיה ומדינות ערביות אחרות ללחוץ על הנהגת חמאס לקבל את יזמת השלום של הליגה הערבית מאפריל 2002, במיוחד לאור העובדה שישראל מפגינה עניין מחודש ביזמה.

"בהקשר זה, צריכה ארה"ב להיות מוכנה לזנוח את עמדתה החד-משמעית, שחמאס יקבל על עצמו את הקריטריונים של הקוורטט: הכרה בישראל, התנערות ממאבק מזויין וקבלת הסכמים קודמים בין ישראל לרשות הפלסטינית", נאמר בדו"ח.

המלצות נוספות:

• ארה"ב צריכה לתמוך בבחירות ברשות הפלשתינית, למרות שלא ניתן לחזות את תוצאותיהן מראש ולמרות שהן אינן צפויות לשים קץ לפלגנות התוך-פלסטינית.

• ממשל אובמה צריך לדרוש מישראל לקיים את מחויבותה להקפיא בניית התנחלויות חדשות בגדה המערבית ובאזור ירושלים. יש חשיבות קריטית לכך שהקפאה זו תשים קץ לבניית קהילות חדשות, מאחזים ועיבויים של ישובים קיימים, שלעיתים כרוכים בהפקעות של אדמות פלסטיניות נוספות.

• נוסף לכך, ארה"ב חייבת לקרוא לישראל להגדיל את חופש התנועה של הפלסטינים בגדה המערבית.

• אם הסכם הפסקת האש בעזה מוסיף להישמר, ישראל חייבת לאפשר מעבר מוצרים אל הרצועה ומהרצועה החוצה.

• המסמך קורא למשל הבא למנות שליח מיוחד למזה"ת שיקדם באופן פעיל הסכם המעמד סופי בין ישראל לפלסטינים, בד בד עם תיאום ערוצי מו"מ נוספים. שליח זה אינו יכול להיות תחליף למעורבות ישירה של הנשיא או של שרת החוץ. הם חייבים להיות מעורבים בתהליך כדי לקיים מאמץ דיפלומטי יעיל.

• ארה"ב צריכה לחזק ולהכשיר כוחות שיטור פלסטיניים בגדה ולהכשיר את הקרקע לכוחות ביטחון פלשסטיניים מאוחדים לאחר שושג הסכם.

המלצות בסוגיות אחרות במזה"ת:

איראן: הנושא האיראני צריך להיות אחד ממוקדי מדיניות החוץ של ארה"ב. ארה"ב צריכה לקיים מגעים רשמיים ישירים עם ממשלת איראן, ללא תנאים מוקדמים, אך במקביל עליה להיות מוכנה להדק את הסנקציות, אם ייכשלו המאמצים להרתיע את טהראן מהשגת הנשק גרעיני. המסמך קורא לארה"ב לפרוש מטריה גרעינית מעל המזה"ת, אם איראן תצליח לפתח נשק גרעיני. כדי להגביר את עמידות ישראל, ולמנוע ממנה לצאת להתקפה צבאית, על הנשיא החדש לעבות את יכולת ההתרתעה של ישראל במתן ערבות גרעינית ובמערכת משופרת להגנה מפני טילים בליסטיים.

המסמך מדגיש, כי מימוש אופציה צבאית, בידי ישראל או ארה"ב,לא יניב תוצאות שיצדיקו את העלות הפוטנציאלית.

עיראק: ארה"ב צריכה לשנות את סדר העדיפויות שלה במזה"ת: עיראק אינה צריכה להיות מוקד המדיניות האמריקנית באזור. רוב (אך לא כל) הכוחות הלוחמיים האמריקיים יצאו מעיראק עד 2001, אם כי יחידות קרביות מסוימות יצטרכו להישאר בעיראק גם בשנים הבאות.