באתרי הנופש לא שמעו על המיתון: עליית מחירים של 5%-10% בבתי-המלון, עד 2,100 שקל ללילה בצימר בצפון

בדיקת "גלובס": בצימרים בצפון עדיין דורשים מינימום שני לילות - והמחירים זהים למחירי 2007 ; במלון המלך שלמה באילת ישלם זוג ללילה וארוחת בוקר 1,100 שקל באמצע השבוע - לעומת 900 שקל בשנה שעברה

בדיקת "גלובס" מגלה כי למרות המיתון, קשה למצוא מחירים מוזלים בצימרים ובבתי-המלון באתרי הנופש הפופולריים.

ברשת הולידיי אין מודים בפה מלא כי המחירים כיום גבוהים ב-5%-10% מהמחירים בתקופה המקבילה אשתקד. שמוליק שי, מנהל פעילות המלונות בישראל, מסביר כי לאור הצפי לירידה בביקושים, נערכה הרשת כבר לפני מספר חודשים עם מבצעי שיווק אטרקטיביים לתקופה הנוכחית: "המאמצים הוכיחו את עצמם, והשנה צבר ההזמנות גבוה מזה שהיה בתקופה המקבילה אשתקד".

רפי בארי ממלונות דן מחזק את דבריו: "המצב הכלכלי משפיע גם פיזית וגם פסיכולוגית על הנטייה של האנשים להוציא כסף על דברים לא חיוניים, אבל בניגוד למגמה העולמית, בתיירות הנכנסת אין שינויים דרמטיים".

לאילת, הוא מספר, מתוכננות להגיע שבע טיסות שכר שבועיות מרוסיה, שתי טיסות שבועיות מפולין ושתי טיסות שבועיות מפינלנד - החל מאוקטובר ועד סוף אפריל, והמלונות מלאים השנה יותר משהיו מלאים בתקופות מקבילות בשנים קודמות.

לדבריו, גם התיירות האמריקנית ליעדים כמו אילת וים המלח לא צפויה להיפגע בחודשים הקרובים, כך ממידע שמעבירים סיטונאי הנסיעות האמריקנים: "למרות שזה נשמע מופרך לאור כל הכותרות בעיתונים, מצאנו חיזוק לתיאוריה הזו בכך שלכינוס הקהילות היהודיות האמריקניות שנערך בישראל לפני מספר שבועות הגיעו 3,200 איש, למרות שלאור התחושות הכלכליות היה מי שצפה שיגיעו 1,500 בלבד. זה מוכיח שהתיירים בוכים אולם לא מוותרים על חופש ביעדים שנחשבים אקזוטיים, דוגמת אילת, ים המלח או ירושלים".

בארי מספר שנובמבר השנה היה אחד מחודשי נובמבר החזקים של הרשת גם במלונות בתל אביב. "מצב ההזמנות כיום נמצא במצב סביר מאוד ביחס לאותה נקודה שהיינו בה ב-2007. לא נדרשות התאמות מיידיות, ואנחנו מתכננים מבצעים אטרקטיביים לינואר ופברואר. בכל מקרה, בניגוד לחששות בענף, אין תחושה של "מכירה כללית".

לדברי שמעון מגימי, מנהל מרכז הזמנות פנים בסיטונאית התיירות אשת טורס, בחלק מהאתרים בישראל נרשמה אפילו עליית מחירים. מגימי מסביר זאת בעליית ההוצאות של תיירנים בכל הנוגע למזון ולמימון.

כך למשל, במלון הולידיי אין בים המלח ישלם זוג ללילה וארוחת בוקר החל מ-700 שקל באמצע השבוע, כשהמינימום הוא הזמנת שני לילות. המחיר משקף התייקרות של 50 שקל לעומת השנה שעברה. במלון המלך שלמה באילת ישלם זוג ללילה וארוחת בוקר 1,100 שקל באמצע השבוע, ובשנה שעברה דובר על 900 שקל.

צימרים: הדרום זול יותר

גם בצימרים, ובמיוחד ביוקרתיים שביניהם, לא מזדרזים להוריד מחירים.

מנדי נשר, מנכ"ל אתר וויק-אנד מקבוצת האינטרנט דפי זהב, המפעיל פורטל לחיפוש צימרים: "למרות שהמצב הכלכלי מכביד כרגע על בעלי הצימרים ומספר הטלפונים שהם מקבלים הולך ויורד, נראה שלבעלי הצימרים, בייחוד אלה בצפון, אין כרגע תובנות מיוחדות. המחירים נותרו פחות או יותר זהים לאלה שהיו בשנה שעברה, ונעים סביב 600-700 שקל לזוג ללילה באמצע השבוע, וסביב 900 שקל לזוג ללילה בסוף השבוע. גם בימים אלה, חלק ניכר מהצימרים בצפון לא מוותרים בקלות על ההתניה לשני לילות בסוף שבוע".

למי שבכל זאת מחפש צימרים משובחים במחירים מעט יותר נמוכים, ממליץ נשר דווקא על דרום הארץ: "בשנים האחרונות שודרגו הצימרים בדרום וכיום רוב הצימרים ביישובים כמו עין יהב, חצבה, עידן, צופר ופארן, הם ברמה גבוהה ובהחלט בני תחרות עם הצימרים הצפוניים. גם מזג האוויר בעונה זו אידיאלי לטיולים בדרום. צימרים בדרום ניתן להשיג במחירים הנמוכים ב-20%-40%".

כך, לדוגמה, ב"פנינה במדבר" במושב צופר משכירים בקתות עץ גדולות (שני חדרי שינה וסלון, מרפסת גדולה, ג'קוזי וגינה קטנה) ב-500 שקל ללילה לזוג באמצע השבוע, כולל ארוחת בוקר ושימוש בספא ללא תשלום. לילה בסוף השבוע יעלה 600 שקל, ולדברי בעלת הצימר לא תהיה בעיה להזמין לילה אחד בסוף השבוע, בכפוף למקום פנוי כמובן. לעומת זאת, בצימרים "בקתה ברמה" במעלה גמלא שבגולן, המציעים על פי אתר האינטרנט תנאים דומים לאלה שמציע הצימר הדרומי, תתבקשו לשלם כ-600 שקל לילה לזוג באמצע השבוע כולל ארוחת בוקר, וכ-800 שקל לזוג ללילה בסוף השבוע.

יוקרתי במחיר יוקרתי

קשיחות דומה מציגים גם הצימרים היוקרתיים ומלונות הבוטיק בצפון. מלונות אלה מציעים עיצוב מושקע, איבזור ברמה גבוהה ופינוקים כמערכות שמע משוכללות, מכונות אספרסו, בריכות פרטיות, תכשירי טיפוח ומצעים יוקרתיים, ודורשים מחירים בהתאם.

כך לדוגמה, בצימרים היוקרתיים "פנחס וגסטון" במושב לימן דרשו מאיתנו השבוע 1,900 שקל ללילה כולל ארוחת בוקר באמצע השבוע, ו-2,100 שקל לזוג ללילה כולל ארוחת בוקר בסוף השבוע. במשרד ההזמנות של הצימר נמסר כי כעיקרון לא נמכר לילה אחד לסוף השבוע, אולם לעתים לקראת סוף השבוע ניתן למצוא לילה אחד. בסוף השבוע הזה, לדוגמה, נמצאים הצימרים בתפוסה מלאה. מחירים אלה זהים למחירים בשיא העונה.

במלון הספא "הבית בגליל", הנמצא בסמוך לעמוקה במעמקי יער ביריה, מציעים בדצמבר הנחה של 10% על המחיר המלא, וכך יעלה לילה באמצע השבוע הכולל חצי פנסיון 1,665 שקל ללילה באמצע השבוע ו-2,300 שקל לזוג ללילה בסוף השבוע, כשכמובן ההתניה למינימום שני לילות עומדת בעינה.