אין בשורה לזכייניות ערוץ 2: משרד האוצר מתנגד להפחתת התמלוגים

סגן הממונה על תקציבים במשרד האוצר מציע לזכייניות ולרשות השנייה להפחית את דמי הזיכיון מהם נגזר תקציב הרשות השנייה

למורת רוחם של זכייני הערוצים המסחריים, כמו גם תחנות הרדיו האזוריות והרשות השנייה, משרד האוצר מתנגד להפחתה בתמלוגים המשולמים לקופת האוצר על-ידי הזכיינים. במשרד האוצר מביעים התנגדות להפחתה בתמלוגים בעת הזו, נוכח ההאטה הכלכלית במשק. מנגד, מציעים באוצר לרשות השנייה להפחית את דמי הזיכיון מהם נגזר תקציב הרשות.

במכתב ששלח חיים פרננדס, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שהגיע לידי "גלובס", נכתב: "בעלי הזיכיון מחוייבים בתשלום תמלוגים לאוצר המדינה בהתאם לקבוע בתקנות הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. בשל ההאטה הכלכלית צפוי שבשנת 2009 יהיה גרעון תקציבי גבוה מהמתוכנן, ולכן בנקודת הזמן הנוכחית הקושי לוותר על ההכנסות לקופת המדינה הוא גדול מתמיד".

במכתבו כתב פרננדס ליו"ר מועצת הרשות השנייה, כמו גם לשר התקשורת, "להזכירך כל כספי התמלוגים הנגבים כיום משמשים למימון עלות הקמת מערך ההפצה הדיגיטלית, לפיכך הפחתת התמלוגים משמעו עיכוב הקמת המערך הדיגיטלי, ובכך יעוכב גם גיבוי השידור האנלוגי ויתווספו עלויות נוספות לזכייני הטלוויזיה. בנוסף, אזכיר כי דרך נוספת להקל על בעל הזיכיון הוא להפחית את סך התשלומים בהם הם מחוייבים באמצעות הפחתת דמי זיכיון המשולמים לרשות השנייה".

יש לזכור כי במהלך התקופה האחרונה הופעלו לחצים רבים מצד הרשות השנייה - כמו גם מצד הזכיינים - להפחית את היקף התמלוגים המשולמים על-ידי הערוצים המסחריים ותחנות הרדיו האזורות לקופת המדינה. כיום היקף התמלוגים עומד על כ-4% מסך הכנסות הזכיינים, בעוד שברשות השנייה ניסו להוביל מהלך לפיו יופחתו התמלוגים בשלב הראשון לשיעור של 2.5%, בדומה להיקף התמלוגים שמשלמים חברות הכבלים והלוויין כמו גם חברות התקשורת האחרות. בשלב שני היה ניסיון להוביל מהלך של הפחתת התשלומים לכלל השוק עד לרמה של אפס.

כאמור, מכתב זה של פרננדס מבהיר כי לפחות בשנת 2009 אין כל כוונה להיענות לדרישות אלה.

יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, מסרה בתגובה: "בכוונתי לדרוש פגישה דחופה עם שר האוצר רוני בר-און על מנת שישקול שוב את ההחלטה. בשנה של האטה כלכלית חובה על משרד האוצר לגלות אחריות כלפי שוק התקשורת בכלל והיוצרים בפרט.

הפחתת התמלוגים היתה בהכרח מעניקה תקציבים נוספים ומשמעותיים לשוק היצירה הישראלי בשנה קשה זו. מדובר בהחלטה תמוהה, בעיקר נוכח העובדה שחברות התקשורת שזוכות להפחתת תמלוגים מציגות מאזנים חיוביים, לעומת תחנות הרדיו האזוריות שבמקרה הטוב המאזנים שלהם מאוזנים".