האמא היהודייה נכנסת ללחץ

מארגני המכביה ה-18 חוששים שהמיתון יגרום לפגיעה אנושה במשחקים ; נכון לעכשיו יש קושי בגיוס ספונסרים, ונשקלת האופציה לקצץ במספר ימי התחרויות כדי לצמצם עלויות ; את הספורטאים שמגיעים בעיקר כדי לנסות ולמצוא בני זוג יהודיים כשרים, כבר אי אפשר לסחוט אחרי שייקרו לכל משתתף את העלויות לכמעט 3,000 דולר ; "מיתון זאת תקופה לא טובה לשכנע מישהו להשקיע בספורט", מסביר מנהל אגף התקציבים של מכבי

השלווה הפסטורלית שמקבלת את פני באי כפר המכביה, מסתירה את הלחץ ששורר בימים אלה בחדרי בניין מכבי העולמי שבכפר. קצת יותר משמונה חודשים נותרו עד טקס הפתיחה של המכביה ה-18, מעט מאוד זמן במונחים של ארגון המשחקים, וצילו של המשבר הכלכלי מרחף מעל האולימפיאדה היהודית המסורתית. "אני מקווה מאוד שלא נגיע לזה", אומר בדאגה אמיר פלד, מנהל אגף התקציבים של המכביה ה-18 ומי שנחשב לשר האוצר של המשחקים, "אבל אם לא נצליח לגייס עוד מימון בהיקף של לפחות 7.5 מיליון שקלים, נאלץ לבטל חלק מ-12 ימי המשחקים. זה אומנם יהיה צעד נואש, אבל בשורה התחתונה כל יום כזה יחסוך לנו כמיליון דולר".

פלד וחבריו בארגון מכבי לא סתם מפריחים ענן של אי-ודאות מעל המשחקים. בקיץ האחרון, כשהיה ברור לכולם שניצני משבר האשראי העולמי מתחילים לנבוט, דן מרכז מכבי העולמי בשאלת קיומם של המשחקים. החשש היה שדמי ההשתתפות שמשלמים כ-6,000 המשתתפים מ-66 המדינות, לא יספיקו כדי להרכיב את מסגרת התקציב בת 75 מיליון השקלים שנקבעה. זאת בשל הירידה החדה אז בשער הדולר. כאקט של אחריות קולקטיבית, הסכימו כל נציגי מכבי לעלות את דמי ההשתתפות ב-350 דולר לאדם, ולהעמיד אותם על 2,930 דולר למשתתף, כך שחלקם של הספורטאים בעוגת התקציב יעמוד על כ-57 מיליון שקל.

בור של 7.5 מיליון שקלים

אבל המארגנים לא יכלו לנשום לרווחה. הדולר אומנם שינה כיוון מאז הקיץ ונמצא במגמה של התקרבות לשער שלפיו נחתמו עסקאות הלינה, ההסעה, הטיולים וההסעדה שביצעה הוועדה המארגנת בעבר (4.2-4.6 שקלים לדולר), אולם כעת נולדה בעיה חדשה. לארגון חסרים עוד לפחות 7.5 מיליון שקלים כדי להשלים את התקציב, אבל "מיתון זאת תקופה לא טובה לנסות לשכנע מישהו להשקיע בספורט", כפי שמודה בעצב פלד. "צריך לזכור גם ש-75 מיליון השקלים שאנחנו מדברים עליהם הם רק חצי מההוצאות של מכבי", הוא מוסיף.

"הטיסות של הספורטאים לארץ, ארגון תחרויות הקדם בחו"ל, רכישת התלבושות, כל אלה מכפילים את העלות. זה כסף שבא מכיסם של הספורטאים ומסניפי מכבי ברחבי העולם, ואחרי שייקרנו את דמי ההשתתפות אין סיכוי שנדרוש מהמשתתפים להגדיל אותם עוד".

נקודת האור היחידה בינתיים בכל הסיפור, היא 2.5 מיליון השקלים שגייסה עד היום הוועדה המארגנת מאל-על, מירס, מוטורולה, הרץ ואיש העסקים טדי שגיא, וכן ממכירת זכויות השידור בצפון אמריקה לתחנת הטלוויזיה היהודית Jewish Life TV, שבבעלות איש התקשורת היהודי פיל בלייזר. אגב, התחנה תהיה אחראית לכך שלראשונה ישודרו משחקי המכביה מחוץ לישראל ליותר מ-20 מיליון בתי אב בצפון אמריקה. ההכנסה מהסכם הזכויות, שמוערכת בכחצי מיליון דולר, עשויה אף לגדול עם כל מפרסם שתגייס התחנה, משום שלוועדה המארגנת מובטחים 25% מכל עסקה.

כל זה מחדיר בפלד קצת אופטימיות. "אנחנו רחוקים מלהתייאש, אבל ברור לנו שהמצב לא פשוט", הוא אומר. "כרגע למשל אנחנו נמצאים במו"מ מול מספר בנקים וחברות כרטיסי אשראי כדי לשכנע אותם לתת חסות בכסף, או בשווה כסף, למשחקים".

* איך אפשר בכלל לשכנע מישהו בתקופה כזאת לשלוח יד לכיס?

"אני מודה שזה קשה, אבל אנחנו מסבירים להם שמדובר באירוע שיש בו הרבה יותר מעוד חסות לאירוע ספורט. אנחנו אומנם לא מבטיחים חשיפה גבוהה ושידורים עתירי רייטינג, אבל אנחנו מאמינים שמותג שמחפש לקשור את עצמו בתדמית שלנו - ציונות, גאווה לאומית, רוח ספורטיבית - ירוויח בטווח הארוך. בטח אם הוא פועל גם בחו"ל".

ישנה גם אפשרות שמי שחתם איתכם חוזה יבטל את ההתקשרות.

"אני מעריך ומקווה מאוד שזה לא יקרה".

איפה משרד התיירות?

בימים שבהם צמד המילים "רשת ביטחון" הפך למילת קישור, גם בוועדה המארגנת של מכבי נזכרים בערגה באחת. ערב המכביה ה-16 בשנת 2001 סבלה ישראל משורה של פיגועי תופת, ובמכבי פנו לממשלה בבקשת סיוע. אריאל שרון הבטיח למארגנים רשת בטחון לספיגת הפסדים בהיקף של 3 מיליון דולר, כדי להבטיח שהאולימפיאדה היהודית לא תגמר בגירעון תקציבי. הוועדה המארגנת השתמשה אז בכ-70% ממה שאפשרו לה, כדי שהמשחקים יתקיימו כמתוכנן. פלד מקווה שאת מה שלא הצליחו אז לעשות הפיגועים יעשה למכבי דווקא המיתון.

* תפנו שוב למדינה בבקשת עזרה?

"כבר היום חלק מהתקציב שלנו, כ-8 מיליון שקלים, מגיע ממשרדי ממשלה כגון המשרד לקליטת עלייה, וכן ממקורות מוסדיים כגון קק"ל, הוועד האולימפי והטוטו. היינו כמובן שמחים לקבל עוד עזרה, אבל לצערי הפניות שלנו עד היום לחלק מהגורמים לא זכו להתייחסות".

* מי למשל?

"משרד התיירות, שנשגב מבינתי מדוע הוא לא מסכים לסייע לנו. הרי מלבד הספורטאים שמגיעים לכאן, חלקם אפילו שבוע לפני טקס הפתיחה, מגיעים בחודש יולי גם כ-20 אלף תיירים שקשורים אליהם, למשל ההורים שלהם, שמכניסים לקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים. הם מטיילים ברחבי הארץ, אוכלים במסעדות, אחראים לכ-200 אלף לינות ב-30 בתי מלון במרכז ובצפון, ומביאים לכאן מטבע זר. לנו זה נראה טבעי שמשרד התיירות יבין את החשיבות".

מדוברות משרד התיירות נמסר בתגובה: "משרד התיירות רואה במכביה מפעל חשוב וימשיך לשתף עמו פעולה". המשרד הסכים עד היום לתמוך במכביה ה-18 ב-83 אלף שקל בלבד. על פי מכתב שהעביר המשרד ל"גלובס", הוא הציע לשאת בעלויות האירוח של שלושה ספורטאים בעלי שם עולמי (30 אלף שקל), לפרסם באתר המכביה (עשרת אלפים שקל), ולפרסם במגזין המכביה המופץ בחו"ל (43 אלף שקל).

עלות טקס הפתיחה והנעילה: 9-11.2 מיליון שקל

ההוצאות שמעיקות הכי הרבה על תקציב המכביה ה-18 הם אלה של אגף הטקסים. טקס הפתיחה באצטדיון רמת גן וטקס הנעילה בלטרון מהווים יחד 12%-15% מהתקציב הכולל, דהיינו 9-11.2 מיליון שקל. פלד מודה שמדובר בסעיף הוצאות שמן שאינו נמצא בליבת הדרישות לקיום המשחקים (מזון, לינה או הסעות), אך מסביר שקצת קשה לחסוך בו.

"טקס הפתיחה הוא הפנים של המשחקים", אומר פלד. "התוכנית האומנותית ומצעד המשלחות מועברים תמיד בשידור ישיר, והפעם אפילו לחו"ל, ככה שזה אירוע שחייב להיות מאוד מושקע. אגף הטקסים עושה מאמץ גדול להתייעל ולחסוך, אבל זה לא פשוט".

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט