המערכת של אטריס תסייע למתאמי נסיעות בארגון לבחור את הטיסה הנוחה והזולה ביותר

יוסי צוקרמן, סמנכ"ל השיווק של החברה: "הכוונה הייתה לתת לסוכנות את היתרון הטכנולוגי אצל הלקוח. לאט-לאט ראינו שיש צמיחה ושמה שאנחנו עושים יכול גם לעניין חברות אחרות, וגם בחו"ל"

הנה תחום שנחמד לעסוק בו - נסיעות לחו"ל מטעם העבודה. כלומר, זה נחמד למי שנוסע, אבל קצת פחות למי שמתאם אותן ונשאר מאחור. חברת ATRIIS מעוניינת להקל עליו, לפחות במקצת.

המערכת של אטריס עושה סדר בתחום ניהול הנסיעות לחו"ל ועל-ידי כך פותרת כמה בעיות שצצות. האחת, היא הביורוקרטיה - מציאת הטיסה הנוחה והזולה ביותר תוך ניצול מבצעים להם החברה זכאית, ניהול רישום הנסיעות וההוצאות ואישור כל הנסיעות עם הגורמים הרלוונטיים.

השנייה, היא ניגוד האינטרסים בין הנוסע לבין המשלם. "תמיד יש את אותו עובד שמתעקש שהוא חייב לטוס ישיר, כשבעצם יש טיסת קונקשן שמתאימה לצרכיו בדיוק. אם הארגון לא ערוך לוודא את הדברים, זה יכול לעלות הון", אומר יוסי צוקרמן, סמנכ"ל השיווק של החברה.

המערכת של אטריס הומצאה, עם זאת, דווקא עבור הסוכנים. לדברי צוקרמן, "חברות התעופה התחילו להוריד את העמלות לסוכנים, מה שגרם לאחרונים לרצות לעבור לפעילות שהיא בעלת ערך מוסף גבוה יותר ולהעביר יותר מהעבודה השחורה ללקוח. בתחום הנסיעות האישיות יש כבר הזמנה עצמאית על-ידי הנוסע ואילו בתחום הנסיעות העסקיות זה עדיין לא נפוץ". ואכן, לא ניתן לאפשר לכל עובד להזמין את הנסיעות שלו. הפתרון צריך להיות מעט מורכב יותר.

המערכת שפיתחה אטריס מורכבת מחמישה שלבים. הראשון הוא הבקשה: העובד מזין את פרטיו ופרטי הטיסה הרצויה, והמערכת משלבת זאת עם אוסף של נהלים והגבלות שמתאימים למצבו. האם מותר לו לטוס ביזנס, איזו רמת בית מלון ניתן להזמין, במה עדיף לחסוך - בזמן (ואז תתעדף המערכת טיסות ישירות) או בכסף (ואז יתועדפו טיסות קונקשן), או כמה חשוב לדייק בזמן ההגעה. "ניתן לתעדף את הטיסות גם לפי מבצעים שנותנות החברות, למשל אם אנחנו יודעים שהחברה תקבל הנחה גדולה אם נצבור עוד אלף מייל באל על, אז נתעדף את הטיסות שלה", אומר צוקרמן.

בשלב השני, טיסות מותרות בלבד מוצגות לעובד לפי סדר העדיפות הנוח לארגון, והוא בוחר ביניהן. עתה יוצא הטופס לשלב השלישי, מערכת האישורים האוטומטית.

מערכת זו, שמפיתוחה בעצם נולד הכלי, משגרת את פרטי הטיסה כולל הטיסות האחרות האפשריות והערותיו של העובד, לרשימה של גורמים שאמורים לאשר את הטיסה, כאשר מתאם הנסיעות מעודכן במצבו של הטופס בסבב בזמן אמת. רק כאשר הטופס עובר את כל הסבב אוטומטית, הוא חוזר לידי המתאם, שמודיע לעובד את פרטי טיסתו.

השלב הרביעי הוא דו"ח ההוצאות. היום מדובר בטופס סטנדרטי או גיליון אקסל. במערכת של אטריס, תחילה נזקפות באופן אוטומטי עלויות הטיסה והמלון, מחיר האש"ל או המקדמה שקיבל הנוסע וכל עלות שמשולמת ישירות על-ידי החברה. לעובד נותר להזין רק את ההוצאות שלו עצמו. הרכיב החמישי של המערכת הוא דיווח על כל ההוצאה הזו ישירות למערכת ה-ERP של החברה, שם יהפכו לסעיף בניהול התקציב.

*מה התפקיד שאתם משאירים לסוכן?

צוקרמן: "הסוכן מחובר כל הזמן למערכת ואם יש בעיה, כמו למשל אם עובד טעה במילוי הטופס או השמיט פרט, הוא מיד מעודכן ויכול לטפל בזה. אם יש נסיעה מורכבת שלא מסתדרת או שרוצים להתייעץ לגבי חלופות, אז פונים אליו. אם יש אופציה של הצטרפות לרשימת המתנה, אז הסוכן רושם ומנהל את התהליך".

היעד הבא: הודו

אטריס הוקמה במחשבה על הסוכנים, כמחלקה בתוך חברת הנסיעות אמסלם טורס, המתמחה במגזר העסקי. "הכוונה הייתה לתת לסוכנות את היתרון הטכנולוגי אצל הלקוח, כשתחילה פותחה מערכת דיווח ההוצאות. לאט-לאט ראינו שיש צמיחה ושמה שאנחנו עושים יכול גם לעניין חברות אחרות, וגם בחו"ל. לפני שנה וחצי הפכנו לעצמאיים, בהשקעה של אמסלם", מספר צוקרמן. החברה-האם השקיעה באטריס עד היום כ-3.5-4 מיליון דולר.

צוקרמן התחיל את דרכו כסוכן נסיעות. ב-1992 היה אחראי להקמת הסניף האמריקני של אלטיב, שנמכרה לאיסתא. בהמשך עסק בפיתוח עסקי בסיגנל טורס ושימש כמנהל הנסיעות בלומניס.

*יש לכם תחרות?

"בארה"ב לכ-70% מהחברות הגדולות, של 150 עובדים ומעלה, יש מערכות ניהול נסיעות. באירופה ובמזרח זה עדיין נדיר. המערכות נותנות לנו תחרות בחלק מהשירותים, למשל תוכנה שעושה רק אישורים או רק דו"ח הוצאות, אך אין היום מערכת המנהלת את הכול ביחד.

"בנוסף, יש לנו יתרון בתוכן. בעולם קיימות מספר 'קליקות' של חברות תעופה ומלונות, כאשר כל קבוצה מפעילה מאגר מידע הנקרא GDS - Global Distribution System. סוכן בדרך כלל מחובר רק לאחת מהן, ובישראל כמעט כולם מחוברים לאותה מערכת. יש גם חברות תעופה שלא מוצעות באף GDS, למשל כל חברות התעופה הזולות מאוד, כמו EasyJet ו-RyanAir.

"אנחנו מחוברים לשלוש מערכות GDS וגם בנפרד לחברות הזולות. עכשיו אנחנו גם חותמים הסכם להשגת מאגר מידע נדיר של טיסות בתוך הודו. אנחנו מרושתים גם בין מגוון סיטונאי מלונות".

*מה המודל העסקי שלכם?

"החברות רוכשות רישיון שנתי לשימוש במוצר, או מחויבות לפי מספר נסיעות שבוצעו דרך המערכת. המחיר לא מגיע לאחוז מתקציב הנסיעות, ולהערכתנו יכול לחסוךגם 20% ממנו".

לחברה יש 40 לקוחות בישראל, 10 בארה"ב ו-4 באירופה. הודו היא היעד הבא. השיווק מבוצע בעיקר ישירות ודרך אמסלם, אך בעתיד יבוצע דרך סוכנויות בעולם ודרך אינטגרטורים של תוכנה.