רועי ורמוס: "נגמר עידן המטוסים הפרטיים, וחלק מהחברות לא מבינות את זה עדיין; מי שלא יחזיר חובות - יאבד את השליטה בחברה"

מנכ"ל בית ההשקעות פסגות על ההתנהלות הנדרשת מבעלי חוב בתקופה הנוכחית: "בתור גוף מוסדי גדול, אני מעביר מסר חד וברור: מי שהסדר תשלום החוב שלו לא יהיה מקובל עלינו, לא ייכנס לבית ההשקעות" ; "עבור מי שידע לבנות תיק מפוזר של אג"ח קונצרניות, זו הזדמנות בקנה-מידה היסטורי"

"אם נצטרך להגיע להסדר עם בעלי חוב, על כל שקל ניקח מהם מניות. מי שלא יחזיר חובות, יאבד את השליטה שלו בחברה", כך הכריז היום רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות, בוועידה השנתית של בית ההשקעות שנערכה בתל אביב. ורמוס ניצל את הבמה כדי להעביר מסר לחברות שהנפיקו איגרות חוב, ואמר כי "בתור גוף מוסדי גדול, אני מעביר מסר חד וברור: מי שהסדר תשלום החוב שלו לא יהיה מקובל עלינו, לא ייכנס לבית ההשקעות".

ורמוס מנהל את אחד הגופים המוסדיים הגדולים בשוק ההון, עם היקף נכסים של כ-80 מיליארד שקל.

זו לא עוד מפולת

על רקע המשבר בשוק האג"ח הקונצרניות, לאחר שמספר חברות קטנות כבר הודיעו כי לא יעמדו בתשלומי האג"ח שלהן, הדגיש ורמוס כי "נגמר עידן המטוסים הפרטיים, וחלק מהחברות לא מבינות את זה עדיין". הוא הוסיף כי "ישראל היא שוק ריכוזי וקטן, ואני רואה בבעלי השליטה, גם אם הם מחזיקים בבעלות חלקית, אחראים מלאים להסדר חובות. הסדר שכזה יכלול לא רק פריסה מחדש, אלא גם חיזוק ביטחונות, קנסות ופיצויים".

על המשבר שחווים השווקים כיום, אומר ורמוס כי הוא "אינו כמו המשבר ב-1929. זו לא עוד מפולת, זה משבר פיננסי שמשנה את כללי המשחק. חלק מהגופים לא לוקחים אחריות ומתחבאים למשל מאחורי חברות הדירוג". עוד לדבריו, "בעולם הישן את המשקיעים עניינה רק התשואה, אבל בעולם החדש השאלה היא אם בכלל תשרוד או לא. אנחנו נכנסים לעולם של מינוף חסר, כלומר יקח כעת יותר זמן לעשות כסף".

ורמוס התייחס בדבריו גם לכניסת הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני, שבו הוא צופה "מגה ניוד" - כלומר, שהבנקים ייכנסו לייעוץ מהר מכפי שחושבים. "המשבר בשווקים רק יגביר את עוצמת ומהירות הכניסה של הבנקים לייעוץ הפנסיוני", הוא סבור, ונותן לכך מספר סיבות: "מבחינת הלקוחות, הרי שהם זקוקים יותר מתמיד לייעוץ, וכן מבינים ומודעים יותר למצב חסכונותיהם מבעבר. באשר לבנקים, הם הוכיחו את האובייקטיביות שלהם, והם בעלי פריסה וסינוף. המשווקים הפיננסיים מצידם נהנים מיתרון של ניידות וחוזק בקרב מעסיקים ויש להם היכרות עם הלקוחות, ואילו הרגולטור מבין את הצורך של הלקוחות בייעוץ, והוא יקדים להערכתי את כניסת הבנקים הגדולים וירחיב את הייעוץ גם לשכירים".

ורמוס צופה עוד, כי "הביצועים של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות היום, יקבעו לאן ילכו הכספים בשנים הבאות. היועצים בבנקים הם שוטרי התנועה של הכסף - עד היום הם ניתבו את הכספים לטווח הקצר, אך בקרוב ישפיעו גם על כספי החסכון לטווח ארוך. מי שלא מבין את זה, יכול לקחת כדוגמה את קרנות פסגות, שצמחו תוך שנתיים מנתח שוק של 14% ל-28% כיום".

הזדמנות היסטורית בקונצרניות

יש לו גם תחזית לשוק החיסכון לטווח הארוך, ולדבריו "השוק, שעומד כיום על כ-400 מיליארד שקל, יהפוך תוך שמונה-תשע שנים לשוק של כטריליון שקל, כאשר הרווח הפוטנציאלי של הבנקים מכך יעמוד על כרבע אחוז, כלומר 2.5 מיליארד שקל בשנה".

באשר למה שצפוי בעולם ההשקעות בשנה הבאה, אומר ורמוס כי "אנחנו חוזרים ממוצרים מובנים למוצרים מובנים", כלומר חזרה לניהול השקעות המותאם לאופיו וגילו של הלקוח, וזאת באמצעות מוצרים שקופים, סחירים ופשוטים, תוך שימת דגש על מחקר ובקרת אשראי.

מבחינת הזדמנויות השקעה, בפסגות מאמינים כי "חדשות רעות רבות עוד לפנינו, אך חלקן הגדול כבר מגולם. למי שידע לבנות תיק מפוזר של אג"ח קונצרניות, זו הזדמנות בקנה מידה הסטורי".