ג'נרל מוטורס: "ללא סיוע מהיר לא נוכל לממן הפעילות השוטפת - ונקרוס בתוך חודש"

פריץ הנדרסון, מנכ"ל GM, וקברניטי קרייזלר ביקשו להגדיל את היקף הסיוע הממשלתי ל-34 מיליארד דולר - שבהיעדרו הם כנראה יפשטו את הרגל ויביאו בכך לקריסה של שוק המכוניות האמריקני

יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב פנו אמש (ג') לקונגרס בבקשה להגדיל את היקף הסיוע הממשלתי ל-34 מיליארד דולר, כשהן מוכנות לפטר עובדים, לסגור פסי ייצור ולקצץ בשכר הבכירים תמורת חבל ההצלה הפדרלי.

ג'נרל מוטורס וקרייזלר הודיעו כי אם הן לא יקבלו זריקת מזומנים עד סוף השנה הנוכחית, הן עלולות לפשוט את הרגל ולהביא בכך לקריסה של שוק המכוניות האמריקני. חברת קרייזלר, אמרה כי היא זקוקה לסכום של כ-7 מיליארד דולר עד לסוף השנה, ו-GM ביקשה סך של 4 מיליארד דולר, כסכום ראשוני ל-18 מיליארד דולר שהיא זקוקה לו כדי לשרוד בסערה הכלכלית הנוכחית.

נציין כי שנת 2008 הינה השנה הקשה ביותר שחוותה תעשיית הרכב האמריקנית ב-25 השנה האחרונות. בהמשך לכך, אתמול פירסמו יצרניות כלי הרכב האמריקניות את נתוני המכירות לחודש נובמבר שהיו חלשים מהתחזיות המוקדמות. לפני פרסום הנתונים אמר מנכ"ל פורד כי במידה והחברה תקבל את הסיוע הנדרש, על פי התוכנית היא צפויה להגיע לאיזון או אפילו לרווח כבר בשנת 2011.

הראשונה שפירסמה את המספרים הייתה חברת פורד אשר מכירותיה צנחו בנובמבר ב-30.6% לעומת המכירות שרשמה החברה בחודש המקביל אשתקד. בסה"כ מכרה החברה 123.2 אלף רכבים בחודש זה. ג'נרל מוטורס שדיווחה מאוחר יותר הודיעה כי במכירותיה נרשמה צניחה חדה יותר בשיעור של 41.3% אשר הסתכמו ב-153.4 אלף כלי רכב. "אין לנו תוכנית מגירה", אמר מנכ"ל GM פריץ הנדרסון. "ללא תמיכה ממשלתית, פשוט לא נוכל לממן את הפעילות השוטפת שלנו". הוסיף.

"אי נקיטת צעדים מיידיים לסיוע לתעשיית הרכב, יפגע בהרבה משפחות אמריקניות, ואף יערער את מאמצי ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, במימדים גדולים ברבה, מהעליות הדרושות לסיוע לענף", אמרו בקרייזלר.

נציין כי בשוק העריכו כי המכירות יהיו חלשות פחות על רקע הירידה החדה במחירי הדלקים בחודשים האחרונים, אולם נראה כי פגעי המשבר הכלכלי בשוק האשראי ובשוק העבודה לא מאפשרים לצרכנים להחליף את הרכבים הפרטיים באותה תדירות לה היו רגילים.