בית "מעריב" יימכר במכרז - מוערך ב-70 מיליון ש'; במקום ייבנה מגדל עם יותר מ-20 קומות

ל"גלובס" נודע כי ל"מעריב" עדיין אין מחיר סופי, אך בעיתון אומרים כי לא ימכרו את הבניין בכל מחיר: "רק מחיר ראוי יתקבל" ; הקונים הפוטנציאליים יתבקשו לאפשר ל"מעריב" לשכור את הנכס לתקופה של כשנתיים עד 4 שנים

העיתון "מעריב", שבשליטת עופר נמרודי, יעמיד את בית מעריב למכירה במכרז רשמי שצפוי להתפרסם בעוד 9 ימים. במסגרת המכרז יתבקשו הקונים הפוטנציאליים לאפשר למעריב לשכור את הנכס לתקופה של שנתיים עד 4 שנים. הנכס מוערך בכ-70 מיליון שקל.

בחודש אוגוסט הודיעה הכשרת היישוב , החברה האם של מעריב שאף היא בשליטת נמרודי, כי במקרה שיועמד הבניין למכירה היא מתחייבת להציע הצעה לרכוש אותו במחיר למימוש מהיר שייקבע על-ידי שמאי בלתי תלוי. עם זאת הבהירה אז הכשרת היישוב כי במקרה שתתקבל הצעה מצד שלישי לרכישת הבניין במחיר גבוה ממחיר השמאי תהיה מעריב רשאית למכור לו את הבניין ללא מחוייבות כלפי הכשרת היישוב.

המכרז צפוי להתפרסם רשמית ביום ראשון, 14 בדצמבר. ל"גלובס" נודע כי למעריב עדיין אין מחיר סופי אולם בעיתון אומרים כי הם לא ימכרו את הבניין בכל מחיר, "רק מחיר ראוי יתקבל".

בית מעריב ממוקם בצומת שבין הרחובות מנחם בגין, קרליבך והחשמונאים בשכנות עם בנייני המשרדים מגדל רובינשטיין, מגדל סונול, מגדל המילניום ומגדל פלאטינום. כן הוא סמוך למתחם השוק הסיטונאי.

בית מעריב

תחת הבנין הקיים יוקם מגדל משרדים בגובה של יותר מ-20 קומות. במסגרת תוכנית המוגשת בימים אלה מתוכנן להיבנות מעבר תת קרקעי לתחנת הרכבת התחתית העתידית של תל אביב ובו שטחים מסחריים.

"מעריב" נוקט בשנה האחרונה מספר מהלכים בניסיון לשרוד בשוק התחרותי של התקשורת, אך ככל הנראה ללא הצלחה יתרה. פיטורי העובדים והצמצומים לא משפיעים על התפוצה של העיתון - המכירות ירדו ב-14.4% ברבעון השלישי של השנה לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-107.6 מיליון שקל.

המיתון במשק מביא לקיטון בתקציבי הפרסום בכלל ובעיתונות בפרט, והחברה מעריכה כי בשלב ראשון יקצצו חברות שנקלעו לקשיים בשל המיתון את ההוצאה על פרסום ושיווק, וכי למדיניות זו תהיינה השלכות קריטיות על החברה.

גורמים נוספים שמשפיעים לרעה על עיתון "מעריב" הם התחזקות האינטרנט והתחרות מול החינמון "ישראל היום", שלהערכת "מעריב" ביסס את מעמדו כעיתון לגיטימי.

ההחמרה בתוצאות החברה הביאה לשחיקה של 30% בהון העצמי מתחילת השנה ל-167.5 מיליון שקל. כמו כן, לחברה הון עצמי חוזר שלילי של 85.5 מיליון שקל. הכשרת היישוב הודיעה על הלוואה של 15 מיליון שקל לעיתון "מעריב", זאת מעבר להלוואה בסך של 10 מיליון שקל שהתקבלה מוקדם יותר החודש.

החברה כללה הפסד תפעולי של 54 מיליון שקל מפעילות מעריב וזאת בהשוואה להפסד של 40 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מחזור ההכנסות הכולל של החברה מפעילות מעריב הסתכם בתקופת הדו"ח ב-318 מיליון שקל, בהשוואה ל-370 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בהכנסות משקפת בעיקר ירידה בהכנסות ממכירת מודעות והכנסות אחרות.

החברה הזהירה כי המשך פעילותה במתכונתה הנוכחית ויכולתה לעמוד בהתחייבויותיה מותנים בהשגת מקורות מימון מתאימים, בהמשך להעמדת מסגרות אשראי על-ידי תאגידים בנקאיים ובשיפור מהותי בתוצאותיה העסקיות.

סמנכ"ל התפעול, הרכש והנכסים של עיתון מעריב, נדב כספי, אמר כי "בית מעריב הינו אחד מנכסיה ההיסטוריים של תל אביב ושל מדינת ישראל. פרט לערכו הנוסטלגי הוא שוכן בלב ליבו של מרכז העסקים התל אביבי. האזור, השוקק במהלך כל שעות היום, לעולם לא הפסיק לגדול ולצמוח. חשוב לציין כי ההחלטה להוציא את בית מעריב למכירה למרות המשבר הכלכלי, נובעת מהאמונה שעובדת היותו נכס אסטרטגי תביא מתעניינים רבים".

אדריכל הפרויקט רמי כנף אמר כי "הפוטנציאל הגלום בשטח הוא אדיר, בנייתה של רכבת תחתית בליבו של מרכז העסקים של העיר צפויה להפוך את האזור למתחם עסקים שוקק בדומה לאלה שאנו מכירים באירופה. המגדל המתוכנן בצומת מעריב יהפוך לנקודת ציון ראשית במרכז העסקים הראשי של תל אביב ואין ספק כי פוטנציאל זה מגדיל באופן משמעותי את ערכו הכלכלי של הפרויקט".

בתחילת נובמבר הגיע לסופו הסכסוך בין משפחת נמרודי לאיש העסקים ולדימיר גוסינסקי כשהאחרון מכר את חלקו (27%) במעריב תמורת 10 מיליון דולר. זאת לאחר שנים של סכסוכים ותביעות הדדיות. במסגרת העסקה יימחק חובו של גוסינסקי לבנק הפועלים בסך 28 מיליון דולר. בעקבות סיום הסכסוך תישאר משפחת נמרודי בעלת השליטה היחידה בעיתון. הסכם זה משמעותו שגוסינסקי יקבל 10 מיליון דולר במזומן מבנק הפועלים ומניותיו יועברו לנאמנות אצל עורכי הדין רם כספי ופיני רובין.