גם במשבר יש אקזיטים: אתמול הייתם עובדי סטארט-אפ קטן, היום אתם בתאגיד ענק. איך מתמודדים?

מנהלת משאבי אנוש של מרכז המו"פ במיקרוסופט ישראל: "העובד לא עובר רק לקבוצה חדשה אלא גם למגרש חדש עם סגנון ניהולי חדש, מבנה ארגוני שונה, מנהל חדש ותרבות ארגונית שהוא לא מכיר"

זו לא תקופה שמאופיינת במיזוגים ורכישות, אך בכל זאת יש. כיצד להתמודד עם מעבר לחברה גדולה?

החלום הפופולרי של לא מעט חברות היי-טק - ובעיקר של העובדים בהן - הוא שחברה בינלאומית תרכוש אותן. למרות שהקצב של המיזוגים והרכישות מואט, הם עדיין קיימים ואפשר להניח שכאשר התעשייה תצא מהמשבר, הם גם יחזרו.

כיצד עובד היי-טק אמור להתמודד עם מצב בו החברה שבה הוא עובד נרכשת על-ידי חברה גדולה יותר? לדברי אריאלה שינא, מנהלת משאבי אנוש של מרכז המו"פ במיקרוסופט ישראל, "בשנה האחרונה מיזגנו לתוכנו עובדים משלושה סטארט-אפים שמיקרוסופט רכשה בארץ: ידעת, קידארו וזומיקס. מצד העובדים, מדובר במעבר דרמטי ולכן יש חשיבות לפתיחות לכללי משחק חדשים. העובד לא עובר רק לקבוצה חדשה אלא גם למגרש חדש ובו סגנון ניהולי חדש, מבנה ארגוני שונה, מנהל חדש ותרבות ארגונית שהוא לא מכיר".

העובד שהופך לחלק ממקום העבודה החדש-ישן, צריך לעבור בחלק מהמקרים תהליך הסתגלות מול מנהלים וקולגות חדשים. "מומלץ לעובד לאתר מנטור מהחברה הרוכשת שיכול לסייע בהבהרת כללי המשחק, קבלת ההחלטות והתרבות החדשה", אומרת שינא. "בכל סוגיה לא מוכרת או שונה מהמוכר יש להיעזר במנהל הישיר ובמחלקת משאבי אנוש.

"פערי התרבות והשוני בין חברה ישראלית לחברה גלובלית רב-תרבותית הם עצומים. לעובד החברה הנרכשת חשוב לרכוש כלים וללמוד כיצד לתקשר באופן אפקטיבי עם קולגות ומנהלים מרקע ותרבות שונים".

איריס רשף, מנהלת משאבי אנוש של חטיבת התוכנה ב-HP בישראל, מספרת שעם רכישת HP העולמית את מרקורי הישראלית, עובדי התוכנה של מרקורי התמזגו לחטיבת התוכנה של HP. לדבריה, השדרה הניהולית של החברה נשמרה, כך שמבחינת העובד לא היה צורך להשתלב בחברה מחדש, אלא להמשיך לעשות את שעשה עד כה.

עובד שמתחיל לעבוד בחברה בינלאומית, יכול לנצל את ההזדמנות גם לקידום ולא רק לנסות לשמור על תפקידו הנוכחי. "המעבר הוא גם הזדמנות מבחינת העובדים והמנהלים בחברה. כשנתיים לאחר האינטגרציה, עובדי מרקורי התקדמו לתפקידים בכירים בתוך HP העולמית - חלקם עברו לנהל פעילות גלובלית גדולה יותר וחלקם השתלבו בתפקידי ניהול בכירים בארץ ובחו"ל", מספרת רשף.

דבר חשוב נוסף בעת המעבר לחברה בינלאומית, הוא שעל העובד ללמוד להבין את השינוי בתהליכי קבלת החלטות. בעוד שבחברה קטנה ההחלטות מתקבלות במסדרון ויש לכל עובד נגישות ישירה למקבלי ההחלטות, בחברה גדולה ובינלאומית, תהליך קבלת ההחלטות יותר מסודר ומרוכז. על העובדים להכיר בשינוי וללמוד להשפיע במסגרת התהליך החדש. "חשוב להגיע בגישה פתוחה לאפשרויות שהמעבר מאפשר ולא רק להתגעגע לעבר המוכר. סבלנות היא שם המשחק. העובד מוכרח להכיל את השינוי ולא לשפוט מהר מדי", מסכמת שינא.