מנכ"ל משרד התשתיות נגד האוצר: "אפשר לומר קדיש על אנרגיות מתחדשות בישראל"

חזי קוגלר בכנס מהנדסי החשמל באילת: חברת החשמל לא תקים עוד תחנות פחמיות ; מנכ"ל חברת החשמל: אם נקבל אישור - ניכנס לתחום האנרגיות המתחדשות

מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, תקף אתמול בחריפות את התנגדות האוצר לתוכנית לעידוד האנרגיות המתחדשות בנגב ובערבה. במהלך הכנס השנתי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה באילת אמר קוגלר כי "שר התשתיות פנה ושאל בימים האחרונים איפה נמצא הנושא של אנרגיות מתחדשות בתוכנית.

תשובת האוצר היא כי "דרושה תוכנית אפקטיבית שמביאה להכנסה חיובית ולא סבסוד. על זה אפשר לומר קדיש על תוכנית האנרגיות המתחדשות. משרד האוצר משרד האוצר מסתכל רק על החור שבגרוש ולא אל התמונה הרחבה".

כפי שפורסם ב"גלובס", משרד האוצר מתנגד לדרישה לפרסום מכרז נוסף להקמת תחנת כוח סולארית באזור אילת בהספק של 250 מגאווט, קודם שיסתיימו המכרזים הסולאריים באשלים. לעומת זאת, במשרד התשתיות דורשים לצאת במכרז חדש כל שנה על מנת לעמוד ביעד של 20% מהייצור מאנרגיות מתחדשות.

"האוצר רוצה שנעצור ונעריך את הכדאיות הכלכלית בגין אנרגיות מתחדשות. הסקרים שנעשו במקומות אחרים עולה שהצרכן מוכן לשלם 20%-30% יותר בעד אנרגיות מתחדשות. אפשר לספק אנרגיה מהמשאב שלנו (שמש) ולהגביר את הביטחון האנרגטי. אלה הם השיקולים הנכונים. לצערי באוצר ועושים הכל שזה לא יגיע להצבע של הממשלה כי יודעים שלא יהיה שר שיצביע נגד", אמר קוגלר.

קוגלר העריך בכנס כי חברת החשמל לא תקבל אישור להקמת תחנות כוח פחמיות נוספות, "אני עזרתי הרבה בקידום התחנה הפחמית (פרויקט D ) באשקלון. לא יהיה ניתן להקים תחנות כאלו נוספות בעתיד. בטווח הזמן הנדרש יהיו טכנולוגיות על בסיס גז".

באוצר טרם הגיבו לדברי קוגלר. מקורבים לאוצר ציינו כי "הבעיה שמעכבת כיום את כניסת האנרגיה הסולארית היא לא המכרזים אלא היעדר קרקעות פנויות. במקום לבזבז את הזמן בהאשמות עדיף שמנכ"ל משרד התשתיות ידאג לטפל בסבך הביוקרטי שמעכב כיום אישור אתרים חדשים והתקנת קולטים על הגגות".

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר בכנס כי אם החברה תקבל אישור מהממשלה היא תיכנס גם לתחום האנרגיות המתחדשות, ותשתף פעולה עם היזמים. יו"ר החברה, מוטי פרידמן, הזהיר בכנס כי אם הרשות לחשמלתוריד תעריפים והצריכה תגדל תתקשה חברת החשמל להשבית תחנות על מנת להתקין בהם אמצעים להפחתת פליטות מזהמים בגלל העדר רזרבה.