הבנקים בארה"ב חוגגים על חשבונות ביתרת חובה: 74% מהרווח על עמלות הגיע מלקוחות באוברדרפט

השבוע פרסמה FDIC, החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות בנקאיים, סקר שהקיף 1,171 מהבנקים שתחת פיקוחה, ולפיו בנקים קטנים וגדולים גבו 10-38 דולר בגין מקרים שבהם הלקוח משך מחשבונו סכום גבוה משהיה בחשבון

בשנת 2006 גבו בנקים בארה"ב מלקוחותיהם 27 דולר בממוצע בגין משיכת יתר בחשבון, ודיווחו על העמלה רק לאחר ביצועה. כך עולה מדו"ח רגולטורי שמופץ אחת לשנתיים ושהתפרסם בארה"ב ושצפוי לעורר ביקורת בקונגרס.

השבוע פרסמה FDIC, החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות בנקאיים, סקר שהקיף 1,171 מהבנקים שתחת פיקוחה, ושבו נאמר כי בנקים קטנים וגדולים גבו 10-38 דולר בגין מקרים שבהם הלקוח משך מחשבונו סכום גדול מזה שהיה בחשבון.

לפי הדו"ח של ה-FDIC, הבנקים הרוויחו 1.97 מיליארד דולר מחשבונות בנק שהיו ביתרת חובה, כ-74% מ-2.66 מיליארד הדולר שהרוויחו הבנקים מעמלות שירות על חשבונות פיקדון. הרווחים על יתרות חובה היו כ-6% מסך ההכנסות התפעוליות של המגזר הבנקאי בארה"ב ב-2006.

ה-FDIC מסרה שיותר מ-75% מהבנקים שנסקרו הכלילו את הלקוחות אוטומטית בתוכניות ממוחשבות של "הגנה מפני משיכת יתר", אך בדרך כלל היתה ללקוחות אפשרות לבטל את השתתפותם בתוכניות אלה. מדובר בסוג של ביטוח למקרה שהלקוח ירצה למשוך יותר מהסכום הקיים בחשבון. הבנקים מבטחים כך חשבונות שהיקפם נע בין 85 דולר ל-10 אלף דולר, ותקרת האשראי הממוצעת עומדת על 500 דולר. הבנקים כמובן גובים עמלה נוספת על השירות הזה. חברי קונגרס מתחו ביקורת על בנקים שאינם מציעים ללקוחות את האפשרות לבטל את ההגנה הזאת.

הסקר העלה גם כי רבים יותר הסיכויים שלקוחות המתגוררים בשכונות שמתאפיינות ברמת הכנסה נמוכה יבצעו משיכות יתר, בהשוואה ללקוחות המתגוררים באזורים שמתאפיינים ברמת הכנסה גבוהה יותר. ביותר מ-38% מהחשבונות הבנקאיים של לקוחות בעלי הכנסה נמוכה נרשמה לפחות משיכה אחת מיתרת חובה, בהשוואה ל-22% מהחשבונות הבנקאיים של לקוחות בעלי הכנסה גבוהה יותר.