האם צליחת המחסום הפסיכולוגי של "שנת הייצור 2009" תוציא את ענף הרכב בישראל מהקיפאון?

בענף הרכב תולים תקוות גדולות במכירות חודש ינואר, שאמורות להביא עמן תפנית חדה לחיוב או זינוק נקודתי ; כרגע המצב לא נראה מבטיח

בענף הרכב סופרים בקוצר רוח את הימים שנותרו עד לינואר. השוק כרגע קפוא לחלוטין, אולמות התצוגה שוממים, מגרשי האחסון מלאים, והטלפונים שמגיעים מחברות הליסינג עוסקים בפרישת תשלומים ולא בהזמנות חדשות. אפילו שיטות בדוקות להמרצת מכירות,, כמו הנחות אגרסיביות, מצליחות להניע את השוק רק בשוליים.

כולם בענף צופים שבינואר תחול התעוררות משמעותית. צליחת המחסום הפסיכולוגי של "שנת הייצור 2009" צפויה להביא לאולמות לקוחות פרטיים, וחברות הליסינג חייבות להחליף ולספק חוזית אלפי מכוניות ללקוחות ציים, שנוסעים כבר חודשים על "רכבי גישור" זמניים. צירוף של הגורמים הללו יביא לחודש מכירות חזק מאוד בינואר, שעשוי לגלוש גם לפברואר. בענף מעריכים, למשל, שצבר ההזמנות לינואר של דלק רכב, טויוטה ושברולט לבדן עולה על עשרת אלפים יחידות.

השאלה הגדולה היא עד כמה יימשך המומנטום והאם מדובר בזינוק נקודתי או בהתנעה מחדש של השוק. התשובה טמונה בכמה גורמים, שיש מעט מאוד קשר ביניהם לבין מכוניות. להלן כמה מהם.

מצוקת האשראי: "שרשרת המזון" שנוצרה בשנים האחרונות בענף הרכב, יצרה תלות אבסולוטית של מכירות הרכב בשוק ההון. המשקיעים המוסדיים שקנו אג"ח של חברות ליסינג וקווי האשראי האדירים שהעניקו הבנקים, זרמו ישירות לרכישת כלי רכב.

מצוקת האשראי מפרקת את החוליה הבסיסית בשרשרת הזאת. התייקרות מחירי ההון, "התייבשות" שוק הגיוסים הפרטיים והזהירות הרבה בה מתייחסים כיום המשקיעים לענף הליסינג בכלל, מקשים לגייס את מקורות המימון הנדרשים לרכישות כלי הרכב. בענף מעריכים כי כדי לממן ב-2009 את החלפת כלי הרכב בחוזים קיימים בלבד, יצטרך ענף הליסינג מקורות בהיקף של כ-2.1 מיליארד דולר לערך. אומנם חלק מיבואני הרכב משמשים כיום בתור "בנקים" של חברות הליסינג, אבל גם המקורות הללו לא יחזיקו לנצח. אין אשראי - אין מכירות לציים. אין מכירות לציים - השוק מתכווץ ב-50%.

היצרנים: האמרה הידועה "מה שרע ליצרני הרכב טוב ליבואנים" לא עומדת כיום במבחן המציאות. רוב יצרני הרכב בעולם עושים כיום מאמצים כבירים להיפטר ממלאים, כדי להימנע מפיטורים והשבתות מפעלים. מקורות בענף מדווחים, שהדבר מתבטא בהצעת "דילים" חסרי תקדים ליבואנים שיזמינו סטוקים לעוד שלושה-ארבעה חודשים. מצד שני, היבואנים בארץ "חנוקים" במלאים קיימים, שעליהם כבר שלימו את המחירים הישנים. לפיכך, ייקח לפחות שלושה-ארבעה חודשים, אם בכלל, עד שהיבואנים יוכלו לנצל את המצוקה של היצרנים כדי לחתוך מחירים משמעותית בשוק הישראלי שימריצו את המכירות.

ובל נשכח שחלק מהיצרנים נמצאים תחת איום קיומי אמיתי - ישיר או באמצעות תגובת שרשרת. GM, למשל, היא לא רק היצרנית הגדולה בעולם אלא גם ספקית ענקית של חלפים, תיבות אוטומטיות למשל, לכל תעשיית הרכב. תגובת השרשרת של נפילתה עלולה לגרור איתה מטה אלפי ספקי משנה עצמאיים ברחבי העולם. אם GM נופלת תיפגע שרשרת האספקה של כל תעשיית הרכב.

האם תחול התפנית המיוחלת בינואר? אולי ניתן למצוא את התשובה בהערכה של בעלים של אחת מחברות הליסינג הגדולות, שצופה ששוק הרכב ב-2009 יעמוד על 120 אלף כלי רכב, ירידה של 40%. ואולי יחול זינוק בוול-סטריט והכל יישכח.