כ-81% מהחברות צופות שיזדקקו לאשראי נוסף במהלך 2009

כך עולה מסקר שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר ; קרוב ל-60% מהחברות מענפי המסחר והשירותים נזקקו להגדלת מסגרת האשראי - כאשר שיעור הגידול הממוצע של מסגרת האשראי עומד על כ-30%

המשבר הפיננסי נותן אותותיו בכל כיוון: קרוב ל-60% מהחברות מענפי המסחר והשירותים נזקקו להגדלת מסגרת האשראי - כאשר שיעור הגידול הממוצע של מסגרת האשראי עומד על כ- 30%. כך עולה מסקר שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר.

בסקר השתתפו כ-80 חברות מענפי המסחר והשירותים, בתחומי פעילות מגוונים - מסחר קמעונאי וסיטונאי, מזון, תקשורת ולוגיסטיקה. 60% מהחברות הן מתחומי המסחר ו-40% מתחומי השירותים. כ-68% מהנשאלים הם עסקים קטנים ובינוניים והשאר גדולים.

40% מהחברות דיווחו על הוצאות לצריכה שוטפת כסיבה להגדלת מסגרת האשראי (מלאי, הוצאות תפעול וכו'), 31% דיווחו שהסיבה היא חשבונות שוטפים (מע"מ, מס הכנסה, חשמל וארנונה), 26% דיווחו שהסיבה היא תשלום משכורות והשאר ציינו סיבה אחרת. מהסקירה עולה כי הצורך באשראי נבע מתחזית ירידה בהכנסות ומהרעת תנאי האשראי הן על-ידי הבנקים והן על-ידי הספקים.

עוד עולה כי כ-81% מכלל החברות דיווחו על הרעה בתנאי האשראי בשנה האחרונה.

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כיום הבעיה המרכזית של העסקים הקטנים והבינוניים נעוצה בירידת נפח האשראי ובהשפעה על תזרים המזומנים. האשראי הניתן למגזר העסקי עומד על כ-741 מיליארד שקל, כאשר 51% ממנו ניתן על-ידי הבנקים ו-26% על-ידי המוסדיים. "מאז פרוץ המשבר כ- 26% ממקורות האשראי של המגזר העסקי חדלו מלספק אשראי, כאשר הבנקים מקשים ומעלים את עלות האשראי. זאת למרות הפחתת הריבית על-ידי בנק ישראל ל- 2.5%".

באשר לציפיות לעתיד, קרוב ל-81% מהחברות צופות שיזדקקו לאשראי נוסף במהלך שנת 2009. מהן קרוב ל-36% דיווחו על הרחבת הפעילות של העסק כסיבה לכך, 33% דיווחו שהסיבה נעוצה במימון הון חוזר ו-31% מהחברות דיווחו על האטה בפעילות כסיבה להגדלת האשראי.