שר האוצר: "אני מציע לא ללכת שולל אחר אמירות פופוליסטיות על סיוע לטייקונים; שיפרנו הסיכוי לפירעון חובות לטובת החוסכים"

(עדכון) - חיים רמון מציע רשת ביטחון משלו: תשואה של עליית המדד בתוספת 3%-3.5% למי שיתחייב לא למשוך כספו עד 2011 ; רה"מ אולמרט: "מחר תתקבל ההכרעה בענין רשת ביטחון"

שר האוצר, רוני בר-און, הציג הבוקר (א') בישיבת הממשלה סקירה אודות המצב הכלכלי שבה הציג בפני השרים את תוכנית ההאצה של משרד האוצר, שכבר הוצגה בפני הציבור. "הגשנו לאישור שורה דרמטית של צעדים להאצת הצמיחה במשק, לפתרון כשל השוק בתחום האשראי, ולחיזוק מחזיקי האג"ח, צעדים אלה מהווים טיפול שורש באתגרי המשבר, ובראש ובראשונה יגנו על ציבור החוסכים. צריך לתת לכלים אלו לפעול ומהר", אמר בר-און.

על התוכנית להתערבות בשוק ההון, שאותה הציג משרד האוצר בנפרד מתוכנית ההאצה לפני כשבוע וחצי, אמר שר האוצר: "גיבשנו תוכנית שלפיה יועמדו 5 מיליארדי שקלים לשם הקמת קרנות השקעה בשותפות הגופים המוסדיים שיטפלו באשראי חוץ בנקאי ובמחזורו; זאת, בצד הקמת מנגנון קציני אשראי שיסייע למחזיקי אגרות החוב להגיע להסדרי מחזור חוב עם מנפיקי אגרות החוב וקידום חקיקה בתחום המיסוי שתסייע בתפקודו של שוק ההון".

"בעניין זה אני מציע שלא ללכת שולל אחר אמירות פופוליסטיות על סיוע לבעלי הון או טייקונים במהלך שנקטנו חיזקנו את מחזיקי האג"ח אל מול בעלי ההון; שיפרנו את יכולתן של חברות טובות להתמודד עם המשבר ושיפרנו את הסיכוי לפירעון חובות דווקא לטובת ציבור החוסכים. ישנה דחיפות גדולה לאשר את התוכניות שגיבשנו שנת התקציב הולכת ומסתיימת - ההרשאות צריכות לצאת; התקציבים צריכים לזרום; המכרזים צריכים לצאת אל הפועל", אמר בר-און.

"תוכנית ההאצה שגיבשנו כוללת שורה של צעדים חיוניים בתחום הריאלי והפיננסי שתכליתם לפעול כתנועת מלקחיים לחיזוק המשק, לצמצום פגיעת המשבר הכלכלי הגלובלי, ולסיוע לאלפי עסקים ועובדים בישראל. על פי התוכנית יקודמו בתקופה הקרובה, במהירות, שורה של פעילויות מחוללות צמיחה שיסייעו למשק בטווח הזמן המיידי ויאפשרו לו לצאת לצמיחה מואצת לאחר המשבר; במקביל מטפלת התוכנית בכשלי שוק שהתפתחו בשוק האשראי שמענה מוקדם ומהיר, כפי שהצענו, ימנע את החרפתן בעתיד", הוסיף שר האוצר.

"אנחנו בתקופה של ממשלה שעומדת לסיים את תפקידה זו לא העת לשינוי סדרי עולם ולהטמעה של אידיאולוגיות חלופיות. אני סבור שהמשבר יחייב תיקון עולמי עמוק; וגם בישראל יידרש תיקון. במבנה הרגולציה ובמודל הרגולציה, במודל ניהול הסיכונים וברמות הסיכון באפיקי חיסכון שונים ובגילאים שונים, בתפקידה של המדינה ובכללים שבהם תונהג כלכלת השוק. הצעדים שנקטנו כבר עתה מבטאים שינוי עמוק בתפיסה והכרה בחובת הממשלה אולם את השינוי הגדול, נידרש לעשות כולנו לאחר שתוקם ממשלה שתדון בדברים מתוך ראייה ארוכת טווח וכובד ראש. בינתיים חובה להתקדם בצעדים הדחופים, כי המשבר הכלכלי לא עומד מלכת".

רשת הביטחון האלטרנטיבית של חים רמון

רה"מ אהוד אולמרט דיבר אחרי סקירת שר האוצר, ואמר כי ההכרעה על רשת הביטחון תתקבל מחר: "כל ההחלטות צריכות להתקבל ללא השפעה של הנושא הפוליטי, אלא על פי המצב הכלכלי. עד עכשיו נהגנו באיפוק הראוי ובמהירות הדרושה. מה שנותר עוד להחליט לגבי החסכונות הפנסיונים נחליט כפי שהתחייבנו עד מחר, 8 בדצמבר. החלטה זו תתקבל בפורום של שר האוצר, נגיד בנק ישראל וראש הממשלה".

המשנה לראש הממשלה, חיים רמון, העלה בישיבה הצעה לרשת ביטחון אלטרנטיבית המבוססת על כך שהמדינה תציע לכל תוכניות החיסכון שפועלות בשוק החופשי החל מהשנים 2003-2004. על פי הצעתו של רמון, תוענק רשת ביטחון שבה תינתן תשואה של עליית המדד פלוס 3-3.5% למי שיתחייב לא למשוך את כספו עד שנת 2011.

רמון אמר בישיבה כי עלות הצעתו נמוכה יותר מעלות כל ההצעות האחרות שהועלו - לדבריו, היא תמנע פדיון של הקרנות ותיצור יציבות במערכת. רמון אמר עוד כי יש להתנות כל סיוע לחברות שהאג"חים שלהן בסכנה בכך שהבעלות של אותם בעלי החברות תולאם לטובת המדינה. "לא ייתכן שכסף ציבורי יציל כסף פרטי מבלי שהבעלות תעבור לידי המדינה. כך נעשה בעת המשבר במניות ב-1983 וכך יש לעשות עכשיו", אמר רמון.

גם יו"ר קדימה ושרת החוץ, ציפי לבני, התייחסה בישיבה לרשת הביטחון ואמרה: "אם מדובר ביום אחד להשלמות אפשר לחכות, אבל הממשלה צריכה להודיע שהיא תאשר את התוכנית, לדאוג שוועדת הכספים תאשר אותה ואז לעשות את ההשלמות הנדרשות. אני תומכת בתוספות לתוכנית, בעיקר במתן ביטחון לחוסכים, כי צריך לזכור שב-2003 כספי האזרחים הועברו לבורסה ונחשפו לסיכונים - ולכן חובתנו היא לפתור את זה. המשך ההתלבטות לא מקדם אף אחד. הסרת החסמים בדרך לאישור התוכנית ולמימושה הם קריטיים".

לבני הוסיפה: "ביחס למסלולי התעסוקה השונים צריך לחשוב אחרת ובאופן פתוח, כי מה שקיים בתמ"ת לא תמיד מתאים לצרכים. אפשר וצריך לתת יותר אופציות. אני מקווה שמחר התוכנית תאושר ונוכל לתת לציבור את הביטחון שהוא זקוק לו. וביחס לעתיד, אנחנו צריכים רגולציה אחרת לגמרי. צריך לעשות את התיקון הזה - ואפשר להתכונן עליו כבר עכשיו".