למרות הלחץ שהפעילו היבואניות היפניות ולמרות התחזקות הין - האוצר יותיר את קבוצות שווי השימוש ב-2009 ללא שינוי

(עדכון) - קבוצות המחיר הישנות-חדשות משקפות מחיר של כ-111 אלף שקל לרכב מקבוצת שווי שימוש 2 וכ-147 אלף שקל לרכב מקבוצה 4 ; דעה: כך כשלה השיטה

[להרשמה לניוזלטר רכב]

רשות המיסים הודיעה היום (א') רשמית כי ב-1 בינואר לא יחול שינוי בקבוצות המחיר המשמשות לצורך חישוב שווי השימוש ברכב צמוד וכי הן יישארו דומות לאלה של 2008. לדברי הרשות, למרות הפיחות שחל בשערי המטבעות ביחס לשערים בעת שנקבעו הקבוצות הקודמות בסוף השנה שעברה, שינויים אלה קוזזו בקירוב מול ההפחתה במס הקניה שצפויה בינואר.

האוצר מציין כי אם יבואני הרכב יבקשו להעלות מחירים במהלך שנת 2009, הרי ששערי הבסיס שישמשו לצורך זה יהיו שערי החליפין הממוצעים לחודש נובמבר 2008. המשמעות היא, שרוב יבואני הרכב היפנים, למשל, שמייבאים כלי רכב ביאן, יוכלו לייקר משמעותית את כלי הרכב בינואר ועדיין להיכלל בקבוצות המחיר.

"קבוצות המחיר" משמשות לסיווג כלי רכב שונים על פי מחירם, לצורך חישוב הזקיפה ממשכורתו של העובד בגין רכב צמוד. מכונית דוגמת מאזדה 3, למשל, שמחירה 111 אלף שקל, שייכת לקבוצה 2. דגם אחר, שמחירו במחירון 113 אלף שקל כבר שייך לקבוצה 3 ולכן העובד ישלם בגינו סכום גדול יותר מהנטו.

בשנים האחרונות הפכו "קבוצות המחיר" לנקודת הייחוס העיקרית של מחירי רוב דגמי הרכב החדשים בשוק הרכב, ולקריטריון שלפיו בוחרים ציי הרכב את כלי הרכב שלהם. לפיכך נוהגים יבואני הרכב לתמחר גם את הדגמים שאינם מיועדים לשוק הציים במחיר יחסי לדגמי הציים. שנת 2009 היא השנה האחרונה בה ינהגו "קבוצות מחיר" כדי להעריך את שווי השימוש. החל משנת 2010 יחושב שווי השימוש על פי שיטה רציפה, שתיגזר ישירות ממחיר הרכב ותשתנה בהתאם לו ולא על פי שייכות ל"קבוצת מחיר" עם סף מקסימום ומינימום.

ההודעה הגיעה לאחר שבימים האחרונים התנהל מאבק איתנים בין יבואני הרכב לרשות המסים על גובה עדכון קבוצות שווי השימוש ברכב צמוד בתחילת ינואר.

יבואני רכב המייבאים כלי רכב בין יפני, ובראשם דלק רכב ויוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, טענו כי מדובר בקיפוח והטייה כיוון ששערו של הין נסק בשיעור חד מאד ושער החליפין שלו גבוה כיום בכמעט 30% מזה שהיה בעת העדכון הקודם בסוף השנה שעברה, בעוד ששאר המטבעות נותרו על רמה דומה. היבואנים, בתמיכת כמה חברות ליסינג, הפעילו על האוצר לחץ כבד לעדכן את קבוצות המחיר בשיעור גבוה יותר, עד כדי 114 עד 116 אלף שקל לרכב מקבוצה 2.

לחלופין, הציעו היבואנים להוציא צו שעה, שיאפשר לשנות זמנית את שיטת העדכון הקיימת כך שתאפשר העלאה יחסית של הקבוצות ביחס לשינוי של כל מטבע בנפרד מאז השנה שעברה. במקרה כזה צפויה התייקרות לא מבוטלת במחירי רוב דגמי הרכב החדשים, שמשתמשים בקבוצות המחיר בתור נקודת ייחוס.

עד מחיר בש"ח ממחיר בש"ח קבוצה
92,000 - 1
111,000 92,001 2
130,000 111,001 3
147,000 130,001 4
191,000 147,001 5
273,000 191,001 6
ומעלה 273,001 7