"שוק המשרדים מתחיל לתקן"

גל יניב, מנכ"ל חברת יניב הנדסה ובנייה המתמחה בעבודות גמר בבניינים: "צריך לזכור שמזמיני עבודה רבים חוששים לצאת בפרויקטים חדשים בשל בעיית המימון. אין יותר הסתערות על מגדלי המשרדים היוקרתיים, וודאי שאין הרחבות של משרדים"

"החודשיים הקרובים יסמנו את עתיד השוק ויקבעו את המשך המגמה - האם השוק יימצא עדיין עמוק במשבר או לא. תוך פרק הזמן הזה המנהלים של החברות הפרטיות יראו האם הם מצויים במצב של יש או אין ברירה. כלומר, האם הם חייבים לקדם פרויקטים ולהתגלגל, או שהם יכולים עוד לשבת על הגדר ולראות מה יקרה". כך אומר גל יניב, מנכ"ל חברת יניב הנדסה ובנייה המתמחה בעבודות גמר בבניינים.

התחום הנישתי של ביצוע עבודות הגמר עבור יזמים וחברות התפתח מאוד לאורך השנים האחרונות. לדברי יניב, "היזמים הבינו שיש שני סוגי התמחות. האחד עבודות עפר ושלד והשני עבודות גמר. השוק עבר לשוק של מומחים. היום היזמים מחפשים חברות שיידעו לקחת בניין ברמת שלד ולהביא אותו למצב של גמר עד מפתח, לאיכלוס הסופי של המקום. רמות הגמר שנדרשות היום הן מאוד גבוהות. פעם היו קבלנים שעשו גם את עבודות השלד וגם את עבודות הגמר, אבל היום מבינים שלקבלן השלד אין את המומחיות לבצע את העבודות הללו.

"אני יכול להגיד שענף עבודות הגמר היום הוא לא ענף קל. זהו תחום שקשה לחדור אליו וחברה צריכה שיהיה לה מוניטין כדי באמת לקבל פרויקטים גדולים ועתירי תקציב. בנוסף, חברות צריכות להיות בעלות יכולת מימון מאוד גדולה ובעלות איתנות פיננסית שמאפשרת לחברה לנהל מערך מאוד גדול. בשנה אנחנו מבצעים פרויקטים בסדר גודל כולל של 100 אלף מ"ר. מדובר במערך לוגיסטי מאוד גדול. בנוסף, הבנקים לא מקלים על הענף וחברות בנייה הן כמו סדין אדום בפני שור אצל הבנקאים. יש יותר שאלות, יותר בדיקות שהולכות ומתחדדות, ולא עושים לנו את החיים קלים, ובמצב המשברי של היום על אחת כמה וכמה".

החברה של יניב קיימת מאז 1998 וצפי העבודה שלה עד חודש מארס 2009 הוא 12 פרויקטים, בהיקף כולל של כ-50 אלף מ"ר כקבלן ראשי. בין יתר הפרויקטים בהם מעורבת החברה נכללים פרויקט HP אינדיגו בקרית גת, משרדי תכלית תעודות סל מקבוצת מייקל דייויס במגדל המרובע במרכז עזריאלי בתל אביב, מרפאות חדשות של שירותי בריאות כללית בבני ברק, שלושה בניינים באיירפורט סיטי ועוד.

גלובס: מה הלאה? יש בכלל ביקוש לעבודות גמר כיום, כשאין יותר מדי אמיצים שבונים פרויקטים חדשים?

יניב: "צריך באמת לזכור שמזמיני עבודה רבים חוששים לצאת בפרויקטים חדשים בשל בעיית המימון. שוק המשרדים נמצא בהיפוך מגמה והוא מתחיל לתקן את עצמו. אין יותר הסתערות על מגדלי המשרדים היוקרתיים וודאי שאין הרחבות של משרדים. בעבר היה מחסור שגרם לעליית מחירים בגלל היצע נמוך ובנוסף היתה תקופה של פרוספריטי. בעבר השכירו ב-140 שקל למ"ר משרדים באזור תל אביב והיום חברות רבות מנסות למכור נכסים או להכניס שוכרי משנה לחלק משטחי המשרדים שלהן".

מניין הבטחון שתצליחו לשרוד את התקופה הזו?

"חברת ביצוע לעבודות גמר היא בעלת יתרון בולט בכך שהיא לא תלויה במכירות. לא השקענו כספים בפרויקטים בחו"ל ולא גייסנו כספים לפעילות, ומכאן שאין לנו הוצאות מימון בשל פרויקטים שנתקעו. החברה שלנו נוהלה עד כה ועדיין ומנוהלת באורח שמרני. היא איננה צרכנית אשראי, פעילותה לא מונפה על ידי הבנקים ולכן, גם בעת הידוק החגורה במשק, החברה יציבה ואינה נפגעת.

"כיוון שהתחזית שלנו איננה לגדולות ונצורות בשוק המשרדים, החברה פועלת כרגע בתחומים נוספים כמו מרכזים לוגיסטיים וביצוע עבודות בשוק הציבורי, בעיקר בבתי חולים".