בדיקת "גלובס": הצרות הפיננסיות של בעלי קבוצות ליגת העל - ארקדי גאידמק, יעקב שחר, דניאל יאמר, אלכס שניידר, מוני הראל, איזי שרצקי, לוזון ובן-זקן

הם מפסידים כסף, נאלצים להתמודד עם צניחת מניות ועם ירידות ערך של נכסים ; שכר השחקנים המצרפי זינק בתוך 4 עונות ב-90%

גאידמק, שחר, שניידר, יאמר, לוזון, בן-זקן, הראל, שרצקי. הבנקים הגדולים ביותר של קבוצות הכדורגל הבכירות של ישראל בשנים האחרונות הם הבעלים. בעונה החולפת הם הזרימו להן יחד מכיסם סכום שיא של 189.9 מיליון שקל, מה שאומר שהם היו אחראיים על כמעט חצי (43% ליתר דיוק) מהכנסות הליגה שהגיעו ל-440.8 מיליון שקלים.

אבל כמו אצל הבנקים בעולם שנפגעו ממשבר האשראי, גם לבעלי הקבוצות יש בעיות בבית. העסקים שלהם, אלה שמייצרים את המזומנים שזורמים אחר כך לקופות הקבוצות, ספגו חבטות - מי יותר ומי פחות. מה שעשוי בעתיד להכריח אותם לעשות חושבים על כמה כדאי להם להשקיע בעסק שבעיקר משמיד מזומנים.

כל זה לא אומר כמובן שהם יחליטו בסופו של דבר לקצץ תקציבים או לסגור את הברז. בעיתות משבר כל אחד עושה את החשבון שלו איפה הוא מצמצם, אם בכלל. אבל כבר עכשיו ברור שסיכויים קטנים שקבוצות הכדורגל, שהן ללא ספק רוויות באחוזי שומן גדולים (שכר השחקנים המצרפי למשל זינק בתוך ארבע עונות ב-90% - מ-160 מיליון שקלים ל-300 מיליון שקלים), ימשיכו ליהנות מכרית המזומנים הרחבה שהן קיבלו עד היום מהבעלים.

למעלה ממיליארד שקלים התאדו

שם: ארקדי גאידמק. קבוצה: בית"ר ירושלים. עסקים עיקריים בישראל: 29% בחברת אמריס (חברת נדל"ן והפקת נפט). ברוסיה: נדל"ן, נפט, תקשורת, דשנים, ביצים ובית השקעות.

דו"ח מצב: זאת בהחלט לא היתה השנה של גאידמק. כל החברות שבהן רכש את השליטה ב-2007 (אוסיף, ויליפוד, רדיו 99, גילאון) הפסידו ב-2008, והמניה שלהן צנחה בשיעור חד בבורסה. במסגרת הלחץ של הלווים עליו, ובמיוחד של בנק מזרחי-טפחות ומשפחת ויליגר, נאלץ גאידמק להיפרד מהשליטה בחברות וכן לאבד חלק משמעותי מאחזקותיו באמריס. כיוון שהחברות נרכשו בפרמיה גבוהה מאוד מעל מחיר השוק, ונמכרו או הוחזרו בזול, הצליח גאידמק לשבור שיא ישראלי כש"שרף" תוך שנה כמעט מיליארד שקל בעסקים בישראל. הסכסוכים המשפטיים השונים, כולל ביטול הסכמים, עלו לו עוד כמה עשרות מיליוני שקלים.

מצב עסקיו הפרטיים ברוסיה של גאידמק לא ידוע, אך כלכלת רוסיה נמצאת היום במשבר קשה. על פי ידיעות בתקשורת הרוסית, גם מצבו של גאידמק שם לא מזהיר. למרות זאת הוא ממשיך בינתיים לנהל אורח חיים ראוותני, מחזיק בווילות, ביאכטה, במטוס וברכבי יוקרה, כשמקורות האשראי שלו הולכים ומצטמצמים.

כפי שהדברים נראים היום, גאידמק יאלץ להתחיל לממש בקרוב נכסים לפני שהלווים יתדפקו על דלתותיו. המשכורות לשחקני בית"ר אמנם מובטחות עד סוף העונה, אך בשנה הבאה ייתכן מאוד שבעל בית חדש יצטרך לדאוג להן.

פחות דיבידנדים, חשש להאטה בעסקי הרכב

שם: יעקב שחר. קבוצה: מכבי חיפה. עסקים עיקריים: מבעלי העניין בחברת הביטוח הפניקס (כ-23%), והבעלים של יבואנית מותגי הרכב וולוו ו-הונדה - קבוצת מאיר.

דו"ח מצב: בזירת הביטוח, מאז פרוץ המשבר איבדה מניית הפניקס כ-75.5% שקיזזו 2.7 מיליארד שקלים משוויה. הפניקס רשמה מתחילת השנה הפסד בגובה 16 מיליון שקלים (לעומת רווח של 414 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד), בגין הפסדים מהשקעות ופגיעה בדמי הניהול שגבתה ממבוטחיה. ההשפעה הישירה על שחר תהיה ככל הנראה צמצום, ואולי אף עצירת, הדיבדנדים השמנים שהחברה נהגה לחלק לו מהרווחים במשך תקופה ארוכה.

הצד השני של המטבע הוא עסקי הרכב שלו. על פי דו"ח איגוד יבואני הרכב לחודש נובמבר, חלה ירידה של 38% במסירות כלי רכב חדשים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה החדה מיוחסת לעצירת ההזמנות של חברות הליסינג בשל קשיי המימון והשגת האשראי. עם זאת, במכירת רכבי הונדה חלה דווקא עלייה של 43% מאז תחילת השנה (מסרה 12,452 כלי רכב), וכרגע זהו המותג החמישי בהיקף המכירות.

האם הנתונים האלה מאותתים גם על העתיד לבוא? קשה להאמין. על פי ההערכות השנה צפויה האטה במסירות כלי רכב ללקוחות פרטיים, כך שמאיר של שחר, כמו כל ענף הרכב, תיפגע במידה מסוימת מהמיתון.

מגייס מזומנים, מצמצם ברוסיה

שם: אלכס שניידר. קבוצה: מכבי ת"א. עסקים עיקריים: הבעלים של תאגיד המתכות Midland Group, שמחזיק בין היתר במפעל "זאפורוז'סטל" - אחד ממפעלי המתכות הגדולים באוקראינה. התאגיד גם פועל בתחום הנדל"ן ברוסיה באמצעות חברת Midland Development, שלה בין היתר בתי מלון וקזינו בעיר מוסקבה.

דו"ח מצב: תתפלאו, אבל אפילו מיליארדר שהונו מוערך על ידי "פורבס" בכ-1.8 מיליארד דולר, ושמכבי ת"א שנרכשה על ידו ב-65 מיליון שקל מהווה פרומיל מעסקיו, מנסה להתייעל. על פי דיווחים בתקשורת הרוסית, שניידר החליט להקפיא את נכסיו בפריפריה הרוסית ולהתרכז במוסקבה. במקביל, החברה הבת של Midland Group רכשה לאחרונה מרכז מסחרי בשם "מיליון דברים" בשכונה ביבירבו במוסקבה בכ-80 מיליון דולר, והיא מתכוונת להשקיע 120 מיליון דולר נוספים בהרחבת המרכז. מאיפה יגיע הכסף? מתוך הרווחים מעסקי המתכות והנדל"ן המניב שלה, אחאת שניידר ייאלץ לגייס את הכסף מהבית או באמצעות הלוואות.

6 -7 מיליון דולר בעונה מתנדפים בקופסה

שם: דניאל יאמר. קבוצה: מכבי נתניה. עסקים עיקריים: חברת אחזקות הפעילה בתחום הנדל"ן בארה"ב ובגרמניה. נשוי לליסה, בתו של המיליונר הרוסי ויצ'יסלב "סלבה" ברשט שכיהן בעבר כיו"ר VSMPO - תאגיד ייצור הטיטניום הגדול בעולם.

דו"ח מצב: היקף העסקים הפרטיים של יאמר לא ידוע, לפחות מאז עזב ב-2004 את VSMPO ביחד עם חמו כדי להתרכז בעסקיו הפרטיים. עם זאת, הונם המשותף של השניים מוערך בכמיליארד דולר נכון לינואר 2008.

למרות שעל פניו נראה שליאמר יש קרקע יציבה מתחת לרגליים, בראיון שהעניק ל"גלובס" בחודש אוגוסט השנה חשף שהוא השקיע עד היום כ-20 מיליון דולר בנתניה, וכן שמדי שנה הוא מפסיד עליה בין 6 ל-7 מיליון דולר. כמה סבלנות לספוג הפסדים עוד תהיה לו? יאמר הצהיר באותו ראיון שאין לו כוונה להישאר בנתניה יותר מחמש שנים (רכש את הקבוצה ב-2006). כן אמר שאם פרק הזמן הזה ישתנה, הוא רק יתקצר.

הפסדים בעסקי הרכב, תחרות קשה בביגוד

שם: מוני הראל. קבוצה: הפועל ת"א. עסקים עיקריים: שותף (21%) בחברה הבורסאית מטיס קפיטל, המחזיקה ב-50% ביבואנית סובארו יפנאוטו. החברה מחזיקה ב-62% מהאג"ח של אמריס (חברת נדל"ן והפקת נפט) ו-25% ממניות חברת פטרו-גרופ (מפעילת תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב). הראל הוא גם יבואן של מותגי ספורט (יומברו, ניו-באלאנס, דה פוטה מאדרה ועוד) באמצעות "סילון ספורט", ושותף בקניון אאוטלט בגלילות שכולל 27 חנויות בתחומי הספורט.

דו"ח מצב: תשעת החודשים הראשונים של השנה היו לא קלים למטיס קפיטל. מעבר לסכסוך מתוקשר בין הראל לשותפו אמנון ברזילי, היא סיימה התקופה עם תזרים מזומנים שלילי של 35.5 מיליון שקל, ירידה של 9% בהכנסות והפסדים של 55 מיליון שקל בשורה התחתונה. ההפסדים הם בעקבות קיטון במכירות רכבי סובארו לשוק המוסדי והפסדי חברת הבת, מטיס השכרת רכב. לאור המיתון, אפילו מותג רכב שאינו יוקרתי כמו סובארו עשוי לסבול מהאטה - חדשות לא ממש טובות להראל. אגב, הראל וברזילי מנהלים מו"מ למכירת אחזקות מטיס-קפיטל ביפנאוטו תמורת כ-285 מיליון שקל.

במקביל, לחברת "סילון ספורט" שבבעלותו יש תחרות קשה עם נייקי, אדידס ופומה. גם כאן כניסת המשק למיתון עלולה להשפיע לרעה, ובמיוחד על המכירות של מותג שנחשב ליוקרתי כמו ניו-באלאנס.

הפסדים ומינופים במנופים

שם: ג'קי בן זקן. קבוצה: מ.ס עירוני אשדוד. עסקים עיקריים: מחזיק בלא מעט פעילות נדל"ן כחברה פרטית, בעיקר באזור אשדוד, אבל את עיקר פעילותו ריכז בחברת מנופים הבורסאית שבה הוא מחזיק 18.65%. לפני כשנה וחצי רכשה החברה את קניון ארנה בהרצליה תמורת יותר מחצי מיליארד שקל. בנוסף, היא עדיין לא השלימה את רכישת מתחם הסינמה סיטי מתנובה שנרכש ב-394 מיליון שקל. מנופים גם יצאה לחו"ל. אשתקד היא רכשה שני בניינים בניו יורק בהיקף של כ-800 מיליון דולר. אחד מהם היא מכרה בהפסד. לאחר שרכשה את השלד הבורסאי מאקפל, השתמשה מנופים ביתרות המזומנים שגייסה על מנת לרכוש קרקע בקזחסטאן.

דו"ח מצב: בן זקן בבעיה. האג"ח שלו נסחרו בשבוע שעבר בתשואה של 50%, מה שמעיד שאין הרבה אמון ביכולת שלו לפרוע אותן. נכון לסוף ספטמבר, עומד היקף ההלוואות מהבנקים וחברות הביטוח של מנופים על יותר מ-700 מיליון שקל, ואילו היקף ההתחייבויות באג"ח מסתכם ב-145 מיליון שקל. מנגד, ההון העצמי של החברה עומד על 201.7 מיליון שקל בלבד, והוא מהווה 15.4% מסך המאזן. כל זה כשהחברה רושמת הפסדים של 70 מיליון שקלים מתחילת השנה.

חשש להאטה במכירת דירות, הלוואות שצוברות ריבית

שם: עמוס לוזון. קבוצה: מכבי פ"ת. עסקים עיקריים: התמקד מאז ומתמיד בנדל"ן המקומי בפ"ת. עד היום הוא בנה כ-500 דירות בעיר ועוד 500 דירות נמצאות בשלבי תכנון וביצוע. הפרויקט הגדול הבא שהוא מתכנן בעיר הוא L.A טאואר (228 יחידות דיור) בשיתוף עם חברת אפריקה ישראל. יחד איתה (ועם חברת תדהר) רכש לוזון את הקרקע של אולפני הרצליה, בכדי להקים עליה מאות יחידות דיור.

דו"ח מצב: למזלו, העסקאות האחרונות שביצע לוזון היו בעיקר עסקאות קומבינציה, בהן מוכרי הקרקע מקבלים דירות בהתאם להתקדמות הפרויקט. בפ"ת מובטח לבעלים כ-31% מהתמורה, ואילו בהרצליה מדובר על כ-43%. למרות זאת, המכירות צפויות להיות איטיות יותר ובמחירים נמוכים יותר, בשעה שהלוואות שלקח לוזון למימון הפרויקטים צוברות ריבית בבנקים.

המניה מתכווצת, הדולר שוחק הרווחיות

שם: איזי שרצקי. קבוצה: הפועל עירוני קרית-שמונה. עסקים עיקריים: מחזיק ב-25% ממניות החברה הבורסאית איתוראן, שמספקת שירותים לרכב והשבת כלי רכב גנובים.

דו"ח מצב: כרגע לפחות איתוראן שבשליטת משפחת שרצקי לא נפגעה באופן ישיר מהמשבר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 היא אפילו המשיכה לצמוח ולהציג רווחים. עם זאת, שרצקי עצמו כבר ספג חבטות. מתחילת 2008 מניית החברה איבדה כ-20% מערכה, והיא שווה היום 90 מיליון דולר פחות. כתוצאה מירידת המניה הפסיד שרצקי על הנייר כ-11 מיליון דולר.

באיתוראן נערכים למצב החדש. בתקופות משבר נמכרות פחות מכוניות, עובדה שעלולה לפגוע בחברה, אך מצד שני יש עלייה בגניבות כלי רכב ואיתוראן מתחזקת מכך. פגיעה אחרת בתוצאות הפיננסיות של החברה מגיעה מהתנודתיות בשערי החליפין. ככל שהדולר ימשיך להתחזק מול השקל והריאל הברזילאי, הרווחיות של איתוראן צפויה להישחק, ואיתה גם הכיס של שרצקי.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט