בירושלים רבים ובנק לאומי מפסיד

חוסר הסכמה בין ענתבי לחזקיהו עשוי לאלץ את לאומי למכור את אחזקותיו במגדל עד סוף החודש

ריב בין רגולטורים פוגע בבנק לאומי . אי הסכמה בין המפקח על הביטוח ידין ענתבי למפקח על הבנקים רוני חזקיהו עשויה לגרום לבנק לאומי למכור עד סוף החודש את אחזקותיו במגדל . לאומי מחזיק 9.85% ממניות מגדל ששווי השוק שלהן הוא 387 מיליון שקל ולפי הנחיות בנק ישראל שבתוקף עליו למכור המניות עד סוף 2008.

חזקיהו רוצה להאריך את המועד האחרון למכירה אך מעוניין בהסכמתו של ענתבי שמבוששת לבוא. גורמים במערכת הבנקאית הביעו תמיהה על עמדתו של ענתבי ועל מניעיה.

מלאומי שבניהולה של גליה מאור, נמסר כי הבנק לא קיבל שום הודעה בנדון לא לגבי הארכת המועד האחרון ולא לגבי אי ההארכה. מקורבים לאוצר טוענו כי "הנושא במגרש של בנק ישראל". עמדת בנק ישראל כפי שהובעה בעבר היא בעד הארכה ככל הנדרש.

מכירת מניות מגדל בשווי השוק הנוכחי תגרום ללאומי אובדן רווח פוטנציאלי שכן מגדל נמצאת כעת בשפל לאחר שירדה 46% מהשיא ו-39% מתחילת השנה. בנוסף לא ברור איזה גוף יכול לרכוש מניות בהיקף כזה כאשר כל אחזקה מעל 4.99% מחייבת אישור של ענתבי. עם זאת לאומי לא ירשום הפסד גם במידה והמניות תימכרנה לפי שווי השוק שלהם, מאחר ולאומי רושם את מגדל במאזן לפי שווי השוק שלה ומבצע התאמת ערך מדי רבעון. במידה והמניות ימכרו בשווי של מעל 385 מיליון שקל לאומי ירשום רווח בהתאמה. מגדל אמורה לחזור ב-1 לינואר למדד ת"א 25 ושוויה אמור לעלות בשל כך.

חוק הבנקאות מאפשר לבנק להחזיק בקונגלומרט אחד בלבד. כיום מוגדרת מגדל על פי חוק הבנקאות כקונגלומרט ומכיוון שלאומי מחזיק בחברה לישראל המוגדרת ככזה הנחה אותו בעבר בנק ישראל למכור את מניותיו במגדל עד 31 בדצמבר. עם זאת חזקיהו הכיר בעובדה כי יש להחריג גופים פיננסיים מהגדרת קונגלומרט, שהוא תאגיד ריאלי במהותו ואף יזם תיקון בהתאמה לחוק הבנקאות. תיקון שאם יעבור יאפשר ללאומי להמשיך ולהחזיק עד 10% ממגדל.

בנק ישראל הגיש כבר במאי את תזכיר החוק למשרד האוצר אך החקיקה תקועה עקב פיזור הכנסת וחזקיהו מעוניין להעניק ארכה נוספת ללאומי ככל הנדרש עד לסיום החקיקה. עם זאת חזקיהו רוצה למנוע מצב של הארכות חוזרות ונשנות ולכן ביקש את הסכמת האוצר לקידום החקיקה שתאפשר ללאומי להחזיק במגדל באופן קבוע על ידי החרגת חברות הביטוח מהגדרת קונגלומרט. ענתבי מעכב את התשובה וטרם התייחס לכך באופן רשמי. אם לא יתמוך בעמדתו של חזקיהו יאלץ לאומי למכור המניות.

אם תינתן הארכה ללאומי תהיה זו הארכה רביעית כיוון שהמועד המקורי היה מרס 2008. בתחילת 2006 מכר לאומי מחצית מאחזקותיו המגדל לבעלת השליטה ג'נרלי ונקבע כי ימכור את יתרת המניות עד מרס 2008. לאחר מכן העניק חזקיהו ללאומי שתי ארכות, בינואר עד יוני 2008 ובמאי האריך את התקופה לדצמבר 2008.