דוקטור, רשום לי בבקשה אקדח

חברה אמריקנית נוקטת בהליכים שייאפשרו לרשום אקדח 9 מ"מ כמכשיר רפואי לקשיש

ללכת לאיבוד זה מסוכן, ובקרוב זה יכול להיות עוד הרבה יותר מסוכן - בארה"ב. לא רק כלבי ענק או אנשים שיכולים לירות על מסיגי גבול, עכשיו עלולים להצטרף לחגיגה גם קשישים חמושים. כל זאת, אם תקבל מערכת הביטוח האמריקנית את הבקשה לאפשר ולכלול אקדח מסוג חדש תחת הקטגוריה "מכשור רפואי".

לתושבי ארה"ב יש מערכת יחסים מוזרה עם כלי הנשק האישיים שלהם, והיא עומדת עתה למבחן חדש. על-פי עיתון New Scientist, חברה המייצרת אקדח 9 מ"מ מותאם לקשישים, מעוניינת לרשום אותו כמכשיר רפואי ואף לבקש עבורו שיפוי ביטוחי מחברת הביטוח הלאומית לקשישים - Medicare.

"מעולם לא היה קל יותר לכוון ולירות"

Palm Pistol הוא אקדח הנכנס בקלות לתוך כף היד ואפשר לירות ללא מאמץ רב, גם אם היורה סובל מדלקת מפרקים או אם הידיים שלו קטנות מאלה של אדם בוגר (זה, משום מה, לא מצוין בברושור). הירייה מתבצעת באמצעות האגודל ולא באמצעות האצבע ולכן דרוש פחות כוח וגם הרתע מופחת. "מעולם לא היה קל יותר לכוון ולירות", מכריז בשמחה אתר החברה.

מדיקר כוללת מוצרים שאינם רפואיים שמותאמים לקשישים, תחת ההגדרה "מוצר שעוזר בחיי היומיום שלו". המוצרים המסובסדים לקשישים כוללים כיסאות גלגלים, מברשות שיניים אוטומטיות ופותחני שימורים, ולקבוצה זו של "עזרה בחיי היומיום" מעוניינת היצרנית של ה-Palm Pistol, לצרף את האקדח שלה. מנכ"ל החברה, מת'יו כרמל, הצהיר על כך במילים אלה ממש.

החברה הגדילה לעשות ופתחה בתהליכים לרישום המוצר מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) תחת הקטגוריה Class I, השמורה למכשירים ש"מציבים סיכון נמוך מאוד לבריאות החולים". למרבה המזל, מוצרים בקטגוריה זו אינם חייבים בניסוי קליני.

בינתיים ה-FDA ענה לחברה בלקוניות כי "כיום אין הגדרה רשמית של אקדח כמכשיר רפואי". כדי לקבל שיפוי ממדיקר צריכה חברה להוכיח כי המוצר שלה "תורם לבריאות", ומומחים לרגולציה שדנו בשאלה ענו שההכרעה תהיה ברורה: "לא".

אני מוכן למות בשביל הזכות להרוג אותך

על-פניו נדמה שיצרנית Palm Pistol מחפשת גימיק, אך לא לגמרי ברור מאיזה סוג - מסחרי או אידיאולוגי. אתר החברה נראה דל, הפטנט על המוצר עדיין לא התקבל ולחברה אין מוצרים נוספים. שמה של החברה, Constitution Arms, מעיד במדויק על המיקום שלה במפה הפוליטית האמריקנית: החוקה האמריקנית מגינה על הזכות לאחוז בנשק וישנם גורמים פוליטיים, בעיקר מהימין, שמוכנים להרוג ולהיהרג כדי לשמר את הזכות הזו.

עוד עדות לכך שמדובר אולי בתרגיל פוליטי היא החסות שמקבלת החברה באתר שלה מה-NRA, העמותה הפועלת לטובת הזכות להחזיק נשק. ואולם, מבחינת חברות ישראליות המעניין בסיפור הזה הוא לא הפוליטיקה האמריקנית אלא האפשרות להכיר דרכו טוב יותר את הסעיפים בחוקי ה-FDA והמבטחים השונים העוסק במוצרים התומכים בקשישים בחיי היום יום. אחרי שהאקדח הידידותי יפתח משפטית את כל ההגנות, יהיה אולי קל יותר להכניס דרך הסעיף הזה מוצרים שבאמת עוזרים לבריאות.