בקשה לייצוגית ב-856 מיליון שקל נגד פריזמה: קופות הגמל נוהלו בחוסר אחריות

כן נתבע מנכ"ל פריזמה גמל לשעבר, עזרא עטר ; התביעה נוגעת להפסדים יוצאי דופן שנגרמו ב-5 קופות גמל סולידיות שניהלה פריזמה: שיאון, צור, שגיא, קרן אור וקציר, בהן חברים כ-681 אלף עמיתים

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית בסך 856 מיליון שקל נגד פריזמה קופות גמל, בטענה לניהול רשלני של קופות הגמל הסולידיות שהביא להפסדי עתק לעמיתים.

כן נתבעים מנכ"ל פריזמה גמל לשעבר, עזרא עטר, מנהלת מחלקת ההשקעות אלה אפלמן, וחברי ועדת ההשקעות בשנתיים האחרונות - פרנסין דאדי, אילן גיפמן, ד"ר נילי מארק, מאיר וידל ואיתי מל.

התביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד יצחק אבירם ונועם שכנר, נוגעת להפסדים יוצאי דופן שנגרמו ב-5 קופות גמל סולידיות שניהלה פריזמה: שיאון, צור, שגיא, קרן אור וקציר, בהן חברים כ-681 אלף עמיתים.

בתביעה נטען כי מתחילת 2008 ועד לאוקטובר הפסידו 5 הקופות בין 24% ל-26% כל אחת, המגלמים ביחד הפסד כולל של 3.3 מיליארד שקל מתוך כ-13 מיליארד מנכסי העמיתים שהיו בקופות בסוף 2007. זאת, בשעה שכלל קופות הגמל בשוק (ובהן קופות מנייתיות ואגרסיביות) הפסידו בממוצע 16%.

מחקו את כריות הביטחון

התובעת, אסתר שליט (63), עמיתה בקופת הגמל מזה 28 שנים, טוענת כי בתוך 9 חודשים בלבד נמחק רבע מחסכונותיה, זאת משום שהקופות כללו בעיקר מניות ואג"ח קונצרני.

בתביעה מועלים הסברים אפשריים להפסדים. מדו"חות הקופות עולה כי מנהליהן הפחיתו לרמה מזערית את כריות הביטחון של נכסי הקופות (אג"ח מדינה, מזומנים ופיקדונות), על חשבון הגדלה חסרת פרופורציה של רכיב האג"ח הקונצרני.

כך, למשל, אג"ח ממשלתי היווה 24% מנכסי קופת "שיאון" בסוף 2006. אך כשעברה לניהול פריזמה ב-2007, ירד חלקו ל-6% בלבד. נכון לסוף 2007 השקיעה הקופה בנכסים מנייתיים ואג"ח קונצרניות כ-82% מנכסיה! וכך, עם קריסת שוקי ההון, נותרה הקופה ללא כריות ביטחון, ומנגד נשחק ערכן של האג"ח הקונצרני והמניות שבבעלותה. "מדובר בכשל בסיסי בפיזור סיכונים", נטען בתביעה.

בתביעה מובאות השוואות שונות בפילוח אפיקי ההשקעה. בין היתר מושווה פילוח הנכסים של קופת "פסגות-גדיש" מול קופת "שיאון", שתוך פחות משנה מחקה תשואות של 3 שנים. לגדיש היתה כרית ביטחון של 30% וחשיפה לשוק ההון של 70%, ולכן הפסידה "רק" כ-15%.

סכום התביעה, שהוא הנזק הנטען לעמיתים, הוא כ-6.6% מנכסי הקרן, המשקפים את ההפרש בין התשואות של 5 הקופות לבין ממוצע קופות הגמל.

התובעת טוענת כי לא רק למדינה אחריות לתת רשת ביטחון להפסדים - אלא גם לבית המשפט, שעליו לחייב את החברות המנהלות את הקופות, מנהליהן וחברי ועדת ההשקעות שלהן לפצות את העמיתים. "קודם כל מי שהזיק - יפצה. אחרי כן המדינה תכסה", נטען.

שליט טוענת כי "מדובר בחיסכון פנסיוני, לא מסע הימורים. היה כאן ריכוז השקעות חסר אחריות שנטה לכיוון המנייתי ולהימור על חברות בבורסה. מדובר בהפרת נאמנות ובהכשלת העמיתים". (ת.א. 2281/08).