האם הגברת הרגולציה "תחנוק" את החדשנות הפיננסית?

ועידת ישראל [לאתר ועידת ישראל לעסקים] מחקר חדש מבית "גלובס" מחקרים, בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, יוצג בוועידת ישראל לעסקים ; יעסוק בין השאר בסוגיה: כיצד להשיב את היציבות מבלי לחנוק חדשנות פיננסית חיונית

המשק העולמי נמצא בעיצומה של הסערה הפיננסית והכלכלית הגדולה ביותר מאז "השפל הגדול" בשנות ה-30 של המאה הקודמת. "גלובס" מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, במחקר מיוחד העומד לצאת לאור, מביטים אל מעבר לאופק ומתמודדים עם שאלת דמותה העתידית של מערכת ההסדרה הפיננסית, אשר תעצב למעשה את השווקים הפיננסיים "ביום שאחרי". עיקרי המחקר יוצגו בוועידת ישראל לעסקים, ביום ב' הקרוב, במושב "רגולציה פיננסית בתנאי משבר" על-ידי אבי ברגר, שותף מנהל בקסלמן וקסלמן PwC ישראל.

בדיון בהנחיית איל בן שלוש, לשעבר הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר ישתתפו פרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך; רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל; ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, ורונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים.

בנוסף, ייערך "שיח ועדת בכר: הצלחה או כשלון" בהנחיית סטלה קורין-ליבר, פרשנית כלכלית בכירה ב"גלובס", בו ישתתפו פרופ' אבי בן-בסט, מהאוניברסיטה העברית, המרכז ללימודים אקדמיים והמכון הישראלי לדמוקרטיה; פרופ' אמיר ברנע, מהמרכז הבינתחומי הרצליה, ואלי יונס, מנכ"ל בנק המזרחי-טפחות.

ברקע המחקר, הדילמות הרבות העומדות בימים אלה לפתחם של הפוליטיקאים, הרגולטורים, אנשי המקצוע והפירמות: כיצד להשיב את היציבות מבלי לחנוק חדשנות פיננסית חיונית; כיצד להתערב אבל גם לאפשר לשוק לתפקד; עד כמה להגדיל את מוטת הפיקוח של הרגולציה; עד כמה להגדיל את משקל שיקול הדעת של הרגולטור; איך לעצב את מבנה מערכת ההסדרה בעתיד, ולא פחות חשוב: האם בתום תקופת הדמדומים הכלכלית אליה אנו נכנסים, יהיה גורם אחד במערכת ההסדרה שיידע לאמוד את היקף הסיכון המערכתי ויוכל, בעת הצורך, "לנתק את הזרם", כדי לבלום משבר בקנה מידה דומה.

המחקר המיוחד מנתח את שורשיו וגורמיו של המשבר, ועד כמה התיקון של ליקויים אלה יהיה כרוך בשינויים בכללי המשחק של המערכת הבנקאית ושל יתר התאגידים הפיננסיים.