המיתון הגיע? ירידה במכירות ברשתות השיווק בחודש נובמבר

ספקים מספרים על הרגלי קנייה פחות ספונטניים ועל קיטון בהיקף סל הקנייה ; בכיר בשוק הקמעונאי: "בשורה התחתונה יש ירידה בצריכה במדינת ישראל, אם כי היא עדיין קלה"

דאגה בקרב רשתות השיווק והספקים עקב היחלשות במכירות בימים האחרונים. ההיחלשות במכירות החלה באמצע נובמבר, והחריפה בתחילת דצמבר. בנוסף, לפי עדויות ספקים, עיקר ההיחלשות היא בשוק המאורגן הגדול - קרי ברשתות רבוע כחול ושופרסל . אולם, פרט לשתי רשתות אלה, בכל השוק ניכרת האטה בצמיחה, למרות עליות המחיר שחלו בשנה האחרונה. אלמלא עליות המחיר, מבחינה כמותית, נראה כי השוק מצוי בסטגנציה.

ספקים עמם שוחח היום (ד') "גלובס", העידו גם על מעבר מרכישות ברשתות הגדולות לרכישות ברשתות קטנות יותר, במינימרקטים פרטיים ובמכולות השכונתיות.

"המגמה הנוכחית מאפיינת תקופות מיתון שבהן הרשתות הגדולות נפגעות יותר כתוצאה מפגיעה בקניות הגדולות. לעומת זאת, בקרב הקמעונאיים שבהם עושים קניות השלמה וקניות מכולת, הפגיעה פחותה יותר. הצרכן מדוד יותר, הקנייה שלו יותר מושכלת ופחות ספונטנית, סל הקנייה קטן ועושים קניות ל-3 הימים הקרובים. לכל אורך ההיסטוריה אנחנו רואים שבכל פעם שהיה מיתון, הייתה נטייה לעצור את הקניות הגדולות", אומר ספק גדול בשוק.

ברשתות השיווק מאשרים את הירידה ואף טוענים לירידה משמעותית יותר במכירות המשקאות הקלים. חשוב לציין כי חודש נובמבר האחרון היה חם משמעותית מחודש נובמבר אשתקד, והירידה במכירות המשקאות הקלים היא הדרגתית ונמשכת לאורך ארבעת השבועות האחרונים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בכיר בשוק הקמעונאי אומר היום ל"גלובס": "אנחנו אכן רואים ירידה במכירות בשבועיים האחרונים, שהחלה כבר בשבוע השני של נובמבר. בדקנו את העניין מול שני ספקים גדולים: האחד ספק מזון והשני ספק המספק מוצרים נוספים פרט למזון, וגם הם אכן מעידים על ירידה. בשורה התחתונה, יש ירידה בצריכה במדינת ישראל, אם כי היא עדיין קלה".

עוד אומר אותו בכיר: "אין ספק שאנחנו נראה שינויים בהרגלי הצריכה. השינוי הגדול הראשון זה המעבר מקניות מחוץ לבית לקניות בתוך הבית וזו כבר עובדה. אנחנו כבר רואים עליה במכירות מוצרי האפייה אם כי לא מדובר בעלייה דרמטית. בתחום הניר פוד, הפגיעה במוצרים זולים כמו שמפו ומשחת שיניים שמחירם לא עולה על 15 שקל, באה קודם כי מלאי המוצרים בבית גדול יותר. לעומת זאת, הפגיעה במוצרים היותר יקרים באה בשלב השני".

קמעונאי בכיר אחר בשוק מעיד על ירידה בשיעור של 4%-5% במכירות.