מרק עתידה להתחרות בטבע בתחום הביו גנרי: בכוונתה להשקיע 1.5 מיליארד דולר בהקמת חטיבה חדשה

תחום זה סומן על ידי טבע מזה זמן מה כמנוע צמיחה מהותי לעשור הבא ; לפי הנתונים של מרק, המכירות העולמית של תרופות ביוטכנולוגיות הסתמכו בשנת 2007 בכ-94 מיליארד דולר שוק זה צפוי לצמוח כפליים מהר יותר משוק התרופות הכימיות

אתמול (ג') הודיעה חברת התרופות האמריקנית מרק כי היא משנה כיוון באסטרטגיה העסקית שלה, שעד היום לא כלל את התחום הגנרי, והצהירה כי בכוונתה להכנס לתחום הביו-גנריקה. נציין כי תחום זה סומן על ידי טבע מזה זמן מה כמנוע צמיחה מהותי לעשור הבא.

עפ"י דבריו של מנהל המחקר הראשי Merck אתמול בכנס אנליסטים, בכוונתה של החברה להשקיע 1.5 מיליארד דולר בהקמת חטיבה חדשה בשם BioVentures, עד לשנת 2015, וכן להשקיע סכום מהותי נוסף לאחר מכן על מנת לשווק לפחות 6 תרופות ביו-גנריות חדשות עד לשנת 2017. המוצר הראשון שמתעתדת Merck להשיק יהיה דומה לתרופת ה-Aranesp של אמג'ן לטיפול באנמיה, שהינה בעלת מכירות שנתיות של כ-3.6 מיליארד דולר.

החטיבה החדשה של מרק תתבסס על הפלטפורמה הטכנולוגית שרכשה מרק לפני שנתיים תמורת 400 מיליון דולר GlycoFi. מדובר בטכנולוגיה אשר מבוססת על שמרים, ולא על תאים מיונקים. מרק מקווה, כי טכנולוגיה זו תאפשר לה לשווק גרסאות גנריות של תרופות ביוטכנולוגיות לפני פקיעת הפטנטים עליהן, וכן לפתח תרופות ביוטכנולוגיות אינובטיביות משל עצמה.

לפי הנתונים של מרק, המכירות העולמית של תרופות ביוטכנולוגיות הסתמכו בשנת 2007 בכ-94 מיליארד דולר שוק זה צפוי לצמוח כפליים מהר יותר משוק התרופות הכימיות.

האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון אומרי כי חשוב להבין את הקונטקסט - העתיד הקרוב של מרק לא נראה מזהיר במיוחד: בשבוע שעבר הפחיתה החברה את תחזית הרווח שלה ל-2009, ובאוקטובר היא דיווחה על פיטורי 7,200 עובדים ועל סגירת מפעלים. מרק זקוקה לתרופות חדשות על מנת להתמודד עם אובדן חזוי של פטנטים המגנים על תרופות אינובטיביות של החברה בהיקף של כ-8 מיליארד דולר במונחי מכירות שנתיות.

בניגוד למצב באירופה, שם כבר קיימות מספר תרופות ביו-גנריות זמינות, הסטטוס הרגולוטורי של הביו-גנריקה עדיין לוט בערפל. הציפיות הן כי בחירתו של אובאמה, והשליטה של הדמוקרטים בשני בתי הקונגרס, צפויות להביא לקידום החקיקה למען הסדרת המתווה הרגולטורי לאישור השיווק של תרופות ביו-גנריות בכל זאת, מעריכים כיום, כי שימוש בתרופות ביו-גנריות עשוי לחסוך כ-71 מיליארד דולר בעלויות בריאות בארה"ב על פני עשור.

בורגן מציין, כי מתחרותיה האינובטיביות הגדולות של מרק, כמו פייזר לדוגמא, עדיין ממתינות להתבהרות התמונה הרגולטורית בארה"ב לפני שיקצו משאבים לביו-גנריקה.