תקדים: עובד זר שתובע ישראלי יוכל להגיש תצהיר שנחתם בחו"ל בפני עו"ד ישראלי

ביה"ד הארצי הבהיר בפסיקה תקדימית כי התנאי הוא שהעובד יתייצב בישראל לחקירה נגדית וחתימה על התצהיר ; לפי פקודת הראיות, תצהיר שנחתם בחו"ל טעון אישור בפני נציג דיפלומטי או קונסולרי של ישראל

בית הדין הארצי לעבודה קבע, בפסיקה תקדימית, כי עובדים זרים השוהים בחו"ל ותובעים את מעבידם בישראל, יוכלו להגיש תצהיר שאומת בידי עורך דין ישראלי (בניגוד לחוק) - ובלבד שיתייצבו בישראל כדי להיחקר בחקירה נגדית על התצהיר, ובמעמד זה יאשרו בפני בית הדין את תוכן ההצהרה ואת חתימתם עליה. ההחלטה נוגעת הן לתצהיר עדות ראשית והן לתצהיר בבקשת פטור מאגרת משפט.

עוד נפסק לראשונה כי אין מניעה כלשהי להגיש תצהיר שנחתם לפני הגשת התביעה, כל עוד עריכתו ואישורו נעשו בהתאם לדין.

לפי פקודת הראיות ותקנות סדר הדין האזרחי, תצהיר שנחתם מחוץ לגבולות המדינה טעון אישור בפני נציג דיפלומטי או קונסולרי של ישראל, או אישור של רשות מוסמכת באותה מדינה באישור נציג דיפלומטי או קונסולרי. אלא שבפועל, עובדים זרים רבים שתבעו את מעסיקיהם ושבו לחו"ל, הגישו תצהירים שאומתו בידי עורך דינם הישראלי - מה שעורר טענות מצד המעבידים לאי-קבילותם.

לשכת עורכי הדין, שהתבקשה להתייצב בהליך, תמכה בקבלת התצהירים בכפוף לכך שהחוק ישונה. היועץ המשפטי לממשלה, שהתייצב אף הוא, התנגד לקבלת התצהירים משום ש"המצב המשפטי ברור ואינו משתמע לשתי פנים", במיוחד אם מדובר בתצהיר המהווה תחליף לעדות ראשית בבית משפט.

הקלות דיוניות

הנשיא סטיב אדלר, בהסכמת השופטים עמירם רבינוביץ וורדה וירט-ליבנה, קבע כי למרות שהחוק שיחרר את בתי הדין לעבודה מכבלי דיני הראיות, אין בכך להכשיר ראיות פסולות. עם זאת, הבהירו השופטם כי בתי הדין נהגו לתת שורת הקלות דיוניות לעובדים זרים בנושאים שונים.

אדלר קבע כי כאשר מהגר העבודה מתגורר רחוק ממקום משכנה של השגרירות או הקונסוליה הישראלית במולדתו; או כאשר חתימת התצהיר בפני נציגים דיפלומטיים או קונסולריים או בדרכים אחרות שבדין תהא כרוכה בהוצאות כספיות משמעותיות; או כאשר הדבר נדרש לעשיית משפט צדק - ניתן לקבל את התצהיר הפגום לתיק בית הדין, ובלבד שבמועד הגעתו של המצהיר לחקירה נגדית על תצהירו בישראל, יאשר בפני בית הדין את תוכן הצהרתו ואת חתימתו עליה. אם לא יתייצב לחקירה נגדית, יימשך התצהיר מהתיק.

הוא התייחס לחשש שקביעה זו "תעודד עורכי דין 'לגייס' עובדים זרים להגשת תביעות סרק", וציין כי יהיה קשה לשכנע עובד זר לנהל הליך משפטי יקר. (ע"ע 148/08).