געגועים לרס"ר? צה"ל מעניק לכל קצין מדרגת סרן סמכות להגיש תלונה על כל חייל המפר נהלים בבסיס

כמו כן, החל מ-1 בינואר ישונו סמכויותיהם של הקצינים השופטים במטרה לצמצם את כמות ימי המחבוש שנגזרת על חיילים

הכינו את הדיסקיות: חיילי צה"ל ייאלצו להתאמץ לדגם את עצמם קצת יותר החל משנת 2009. רפורמה חדשה בהליכי הדין המשמעתי תיושם בצה"ל, ותקנה זכות לכל קצין, החל מדרגת סרן, להגיש תלונה על כל חייל המפר נהלים בבסיס. כך דווח באתר גלי צה"ל.

רפורמה בהליכי הדין המשמעתי בצה"ל: החל מ-1 בינואר ישונו סמכויותיהם של הקצינים השופטים במטרה לצמצם את כמות ימי המחבוש שנגזרת על חיילים. כמו כן, במסגרת היוזמה יוכל כל קצין להגיש תלונה על כל חייל המפר פקודה - מהופעה ועד התנהגות - בשטח הבסיס.

לחיילים שכבר החלו להתמרמר, שימו לב: במהלך השנה החולפת הקלה הפרקליטות הצבאית בעונשם של למעלה מ-700 חיילי צה"ל שנשפטו בניגוד לנהלים. השופטים אף שינו או המירו החלטות של מפקדים ששפטו בדין משמעתי, שלא על פי הסמכויות או הנהלים שניתנו להם על פי החוק.

גורם בפרקליטות הצבאית הסביר כי הבעיה המשמעתית עד היום הייתה אי-בהירות: "ישנן למעלה מ-20 פקודות העוסקות בדין משמעתי בצה"ל, והמפקדים אינם מכירים את כולן. פגמים רבים מתגלים בהליכים, וכך חיילים רבים הצליחו לצאת בלא שום עונש בשל טעות של מפקדים".

המטרה: אחידות בעונשים

הפתרון: משנת 2009, כשתיושם הרפורמה בצה"ל, ייחויב כל קצין שמועלה בדרגה לעבור רענון של כל דיני המשמעת בצה"ל - כך תושג אחידות בעניין גזרי הדין של החיילים. בנוסף, טופס התלונה גם הוא ישתנה, והתקופה ממועד הגשת התלונה ועד להעמדה לדין תוגבל ל-15 ימים בלבד.