משפטנים ממכללת שערי משפט: לא לקדם את החקיקה להסדרי חוב למחזיקי אג"ח

פנו בעניין לבר-און, מזוז, גושן וענתבי ; טוענים כי המהלך יפגע בציבור בעלי האג"ח והחוסכים בקופות ובקרנות הפנסיה עתירות האג"ח ; "ההצעה רואה בחוסכים לטווח ארוך ציבור לא אחראי שיש להגן עליו מפני עצמו"

16 משפטנים ואנשי אקדמיה בכירים ממכללת שערי משפט בהוד-השרון פנו הבוקר (ה') לשר האוצר, רוני בר-און; ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז; ליו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן; ולממונה על הביטוח ושוק ההון, ידין ענתבי; בקריאה דחופה שלא לקדם את מתווה החקיקה לגיבוש הסדרי חוב למחזיקי אג"ח.

המשפטנים, בהם מומחים לדיני חברות, דיני קניין, משפט אזרחי וציבורי, דיני עבודה ונזיקין, טוענים בפנייתם כי הצעת החקיקה משנה למעשה את חוק החברות כנגד המשקיעים, ואם אכן תיושם - תפגע קשות בציבור בעלי האג"ח והחוסכים בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה עתירות האג"ח, שספגו לאחרונה הפסדים רבים על רקע המשבר הכלכלי העולמי.

"מעבר לכשלים המשפטיים הטכניים הרבים שבהצעה זו, מדובר בהצעה בלתי מוסרית", אומר ד"ר יחיאל בהט, מרצה בכיר לדיני חברות וקניין במכללת שערי משפט ומיוזמי המכתב. "ההצעה רואה בחוסכים לטווח ארוך ציבור לא אחראי שיש להגן עליו מפני עצמו, ולאפשר למיעוט מקרי לכפות עליו הסדר הכולל ויתורים מפליגים. יש כאן חשש כבד כי שיקום החברה כלל לא יהיה מטרת הוויתורים, אלא שיפור מצבם של טייקונים ובנקים. מפליא שדווקא רשות ניירות ערך, שאמורה להגן על ציבור המשקיעים, יוזמת חקיקה כזאת".

מחברי המכתב קראו שלא לקבל את ההצעה הנוכחית, והבהירו כי אם יהיה צורך - יפנו לבג"ץ.

לדברי בהט, "אני משוכנע כי הרשות לניירות ערך לא תוכל להתעלם מהניסיון המחקרי והמשפטי המצטבר שלנו, במיוחד כאשר העוול והפגיעה בציבור המשתקפים בהצעה בוטים ובולטים כל-כך".