הזיגזג יפגע בדולר

להטוטי הסנאט סביב תעשיית הרכב, יעלו לאמריקנים בתדמית החסונה של המטבע

רונן מנחם הוא מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות.

אירועי סוף השבוע סביב חבילת החילוץ לתעשיית הרכב האמריקאית סיפקו דוגמא מצוינת לחשיבות שמייחסים המשקיעים בעולם כולו לעקביות ולנחישות של מקבלי ההחלטות בארה"ב.

פעם נוספת התברר שההתאוששות הנרשמת בשוקי המניות בעולם, שבאה לידי ביטוי בעליות דו ספרתיות, היא שברירית מאוד וכל החלטה המעמידה בספק את העקביות והנחישות שהזכרתי לעיל, מורידה את השווקים.

הזעזוע והתסכול

עם היוודע כישלון התוכנית בסנאט, השווקים הזדעזעו. הראשונים להגיב, באגרסיביות, היו שוקי המניות באסיה, שצללו ב-5% לפחות. שוקי אירופה הלכו בעקבותיהם ומחיר הנפט, שאך סיים ראלי באורך 10%, שב לרדת. המסחר בחוזים הצביע על ירידות חדות בפתיחת המסחר בארה"ב.

הזעזוע היה מהול בתסכול. האם ויכוח בשאלה אם משכורות עובדי תעשיית הרכב תקוצצנה ב-2009 או ב-2011 (צודק ונכון ככל שיהיה) צריך לגרום לדחיית חבילה, שבלעדיה עלולה התעשייה לקרוס?

האם הפנימו מקבלי ההחלטות את חומרת המצב? כיצד ניתן לדחות חבילה, שבלעדיה עלולים מיליוני אמריקנים לאבד את מקום עבודתם, ביום בו מתברר שמספר המובטלים החדשים קפץ ב-537 אלף שבוע אחד?

מקטסטרופת פוסט ליהמן להשתקמות פוסט סיטיגרופ

שוקי ההון עברו מקטסטרופת פוסט ליהמן ברדרס להשתקמות פוסט סיטיגרופ. שתי חברות אלה היוו בזמנן ציון דרך: קריסת האחת גרמה למדינאים להבין, שאובדן אמון יכול להביא לכאוס בשווקים. הצלת האחרת הוכיחה להם, שזה הדבר היחיד שהשווקים מוכנים לשמוע עליו עכשיו. נתוני מאקרו גרועים שטפו את השווקים גם בתקופה שבין קריסת ליהמן להצלת סיטי וגם אחר כך.

אולם, בעוד שבתקופת הביניים הגיבו השווקים בהיסטריה ונכנסו לדיכאון חריף בעקבות כל נתון כזה, אחרי סיטי נטו השווקים להתנהג כאילו הם סומכים על מקבלי ההחלטות שהסיקו את המסקנות מאירועי ליהמן ולכן חברות כמו פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס לבטח יזכו בסיוע הנחוץ.

הרבה בזכות אמונה זו עלו השווקים בשיעור דו-ספרתי, למרות תחזיות פסימיות, נתוני צריכה קשים, קפיצה באבטלה ועוד.

לכן, קשה היה כל כך להבין כיצד עלולה עסקה, שברור לחלוטין שבשוקי ההון המתינו לה בכיליון עיניים, להיכשל. כשלון כזה עלול בקלות לערער את האופטימיות השברירית שהצליחה, לאחר מאמץ רב, לבקע את חומת הבהלה והייאוש שהקיפה את השווקים. התגובות בשוקי המניות, המטבע והסחורות הראו זאת בברור.

זיגזג בשידור חוזר

האם אנו צפויים לשידור חוזר של אפיזודת ליהמן? להערכתי, לא. חזרה על אפיזודת TARP (תוכנית ההמרצה בסך 700 מיליארד דולר שאושרה באוקטובר רק לאחר שכשלה תחילה והתקבלה לבסוף בהצבעה חוזרת) כנראה סבירה יותר.

עד אז, מיהר הממשל האמריקאי להודיע שייתכן שימוש בכספים שכבר אושרו במסגרת חבילת TARP כדי לגשר על תקופת ההמתנה. בהתחשב בהידרדרות התעסוקתית ובשבריריות הסנטימנט בשווקים, אני רואה צעד מעין זה באור חיובי. עדות לחשיבות הנושא התקבלה כשהמסחר בארה"ב הסתיים לבסוף בעליות קלות, שוקי אירופה קיזזו חלק מהירידות ההתחלתיות, הנפט שב עלות והדולר קיזז חלק מהפיחות החד שנרשם בו קודם לכן.

הדולר על כף המאזניים

אם לא יימצא במהרה פיתרון כולל לתעשיית הרכב המתמוטטת, יתקשו השווקים להתמיד בקו העליות ויהיה צורך בצעדים אחרים, מהירים ואגרסיביים, כדי לפצות על כך. הורדה מהירה של הריבית, או הקדמה של תוכנית אובמה, לדוגמא, יוכלו לסייע בכך.

במקרה של כישלון, אחד השינויים הגדולים ביותר יכול להיות, לדעתי, בכיוון הדולר: יהיה קשה להמשיך להתייחס אליו כמטבע מקלט בעיתות מיתון גלובאלי ולכן הפיחות האחרון בשוויו בעולם יימשך ואולי אף יואץ.