האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של כ-0.5% לרמה של 3.879 שקלים

להערכת כלכלני איגוד מדד נובמבר שיתפרסם מחר ירד ב-0.6% והריבית תרד בהדרגה, ייתכן שאפילו עד לרמה של 1.5% ; לידר שוקי הון: השבוע, צפוי ה'פד' להוריד הריבית במשק האמריקני ב-0.25% ואולי אף ב-0.5% לרמה של 0.5%

כבכל יום ראשון לא מתקיים מסחר במט"ח, האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של כ-0.5% לרמה של 3.879 שקלים. במסחר במט"ח ביום שישי ירד הדולר בכ-0.33% ל-3.898 שקלים, האירו הוסיף להתחזק ועלה בכ-0.74% ושערו היציג נקבע ב-5.2071 שקלים.

"מחר יתפרסם מדד נובמבר, והשינוי בו אמור להיות החד ביותר כלפי מטה. אנו מעריכים ירידה של 0.6%. במהלך השנה, שהמחצית הראשונה שלה סבלה מאינפלציה גבוהה, רק מדד פברואר ירד, בכ-0.2%. ההתמתנות בלחצים האינפלציוניים, שעוד צפויים לרדת במהלך החודשים הקרובים, תומכת ברצונם של הנגידים להוריד את הריביות. אנו מעריכים כי בסוף החודש, נגיד בנק ישראל יוריד את הריבית בשיעור של 0.25%-0.5%. כנראה שזה עוד לא הסוף, ובחודשים הבאים היא תמשיך ותופחת בהדרגה, וייתכן שאפילו עד לרמה של 1.5%". כך כותבים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית.

אשר למדדי דצמבר וינואר, בבנק אגוד צופים ירידה של 0.2% בכל חודש.

הכלכלנים מציינים כי השבוע החולף היה שבוע של עליות, אולם המשבר הפיננסי נשאר. הם אינם משנים את ההמלצות הכלליות לנקוט בזהירות ולדבוק בשיעור מניות יחסית מתוך תיק ההשקעות. עם זאת, הם ממשיכים להמליץ למשקיעים המעט פחות סולידיים לברור מניות הנסחרות נמוך משוויין הכלכלי. לדבריהם, השיטה הזאת מתאימה למי שהוא בעל אורך נשימה ארוך, אך לעתים הרווחים יכולים להתקבל גם בטווח הקצר.

עוד מציינים באגוד כי חומרי הגלם, שנמצאים ברמות שפל, נהנו השבוע מההודעות על תוכנית ההאצה של אובמה. מכיוון שהם עדיין במחירים נמוכים יחסית ומכיוון שתוכניות דומות יכולות להתקבל במדינות נוספות ברחבי הגלובוס, ייתכן ויהיה מומנטום חיובי לאפיק הזה. עם זאת, מזהירים בבנק, מדובר על אפיק מאד מאד מסוכן, המתאים ללקוחות היותר ספקולטיביים ולחלק קטן מתיק ההשקעות. באופן כללי, כל העליות שראינו בשבועות האחרונים יכולות ברגע אחד לשנות כיוון בחזרה למגמה הראשית, כלפי מטה.

בהתייחסם לשוק המט"ח, הכלכלנים מציינים כי בשבוע שחלף, השתנתה המגמה והדולר נחלש בעקביות עד לרמות שסביב 3.9 שקלים. באופן עקרוני, הם אומרים, לא השתנה בשוק משהו מהותי ובסה"כ, התנודתיות נחשבת סבירה ביחס לתקופה. נראה כי חלק מהיחלשות הדולר - מקורה בהיחלשותו בעולם, וניתן לשייך זאת למגמה חיובית שאפיינה את שוק הסחורות מאז יום שישי שעבר, כאשר הקורלציה בין השווקים הללו הפוכה בד"כ. בנוסף, המסחר שהתנהל בצפייה לאישור המיוחל לסיוע לתעשיית הרכב האמריקנית הפיח תקוות חיוביות בשווקי המניות, אך בסופו של דבר הסיוע הוא גם סוג של מעמסה נוספת על התקציב האמריקאי וגם זה לא נחשב לגורם תומך לדולר.

מעבר לכך, אומרים באגוד, על אף שהגורמים הללו הם בחזקת גורם מעכב לחציית הדולר את ה-י4 שקלים, נראה כי בהחלט יתכן שבקרוב הוא יצליח לעשות זאת, גם אם לאורך זמן יתקשה להמשיך ולעלות באופן עקבי. הסיבות לכך הן כי מצד אחד, אנו רואים הפחתות ריביות חדות בכל העולם והמרווחים בין הריביות על המטבעות השונים מצטמצמים. כלומר, שהריבית הדולרית שנחתכה ראשונה, כבר לא נמוכה באופן משמעותי כל כך מול מטבעות אחרים ולפיכך - אובד היתרון של האחרונים.

כשמתקרבים לריבית אפסית, מסבירים הכלכלנים, מתחילים לחפש כלים אחרים לשמור על הריבית נמוכה. לקראת סוף השבוע ציטט ה"וול סטריט ג'ורנל" גורמים המקורבים לבנק המרכזי, שאומרים כי הפד' שוקל את האפשרות להנפיק את חובו לראשונה ובעצם לגייס כסף דרך הנפקות כתחליף להדפסת כסף. נמסר כי גם האוצר האמריקני הנפיק אג"ח ל-4 שבועות בריבית אפסית. היו קופצים רבים על האג"ח הזה, למרות שלא חילק כלל ריבית ובין היתר, של גופים בנקאיים זרים.

"זה מראה שהמשבר עדיין פה, אבל גם שהמוסדות הממשלתיים של ארה"ב נתפסים כמקום בטוח לשמור בו את הכסף. העברת כספים כזאת לארה"ב יכולה לחזק את הדולר בעולם. מצד שני, קשה לבסס כלכלית התחזקות של מטבע כשהמדינה נמצאת בגירעון שהולך ומעמיק, גדלה הסכנה להדפסת כסף ונתוני המאקרו רחוקים מלהחמיא", אומרים כלכלני אגוד.

לשבוע הקרוב, תמיכה קרובה שוכנת ב-3.85 שקלים לדולר והתנגדות קיימת ברמה ה-4.03 שקלים לדולר.

לידר שוקי הון: הורדת ריבית תימשך עד לרמה של 1.75%

מדד נובמבר צפוי לרדת ב-0.5% ואולי יותר, והורדת ריבית תימשך עד לרמה של 1.75% לפחות ברבעון הראשון של 2009. השבוע, צפוי ה'פד' להוריד הריבית במשק האמריקני ב-0.25% ואולי אף ב-0.5%.

עוד מציינים בלידר כי שוק האג"ח מתבסס ברמות תשואה של לפני שבוע, עם ירידה קלה נוספת. מדד נובמבר נמוך וציפייה להורדת ריבית של 0.5% בסוף החודש יתמכו בשוק האג"ח, והיחלשות הדולר בעולם תומכת באפיקים השקליים.