מאמנים על הגריל

סיפורים מאמריקה: מוריס צ'יקס מפילדלפיה הוא המאמן החמישי שהולך העונה הביתה ב-NBA, והעונה עוד לא הגיעה לשליש שלה ; וגם: איך משפיע המשבר הכלכלי על ניו יורק יאנקיז (הוא לא משפיע)

סבלנות אמריקנית

"בגלל הציפיות הגדולות מאיתנו ידעתי שיקרה משהו, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יקרה כל כך מהר".

זה היה יכול להיות גם ציטוט מראיון עם אפי בירנבוים על פיטוריו ממכבי ת"א, אבל זה לא. הדובר הוא מוריס צ'יקס, מאמן פילדלפיה 76', שפוטר בשבת לאחר שהקבוצה שלו נפלה למאזן 9-14 במזרח. צ'יקס הוא המאמן החמישי מתחילת העונה ב-NBA שאומר שלום למשרה. קדמו לו פי.ג'י קרליסימו (אוקלהומה סיטי), אדי ג'ורדן (וושינגטון), סם מיצ'ל (טורונטו) ורנדי וויטמן (מינסוטה), מה שאומר ש-20% מהמאמנים ב-NBA איבדו את המשרה שלהם זה עוד לפני תום השליש הראשון של העונה.

בעידן שבו הכדורסל הוא קודם כל עסק כלכלי, מישהו הרי חייב לשלם את מחיר ההפסדים לפני שהם יבואו לידי ביטוי בשורת ההכנסות. במקרה של צ'יקס, שהתחיל עם הסיקסרס את העונה הרביעית, הבעלים החליטו שהם סיכנו יותר מדי כסף העונה כדי לגלות בעוד חודש-חודשיים שהם נשרו מהמאבק על כרטיס לפלייאוף.

פילדלפיה החתימה הקיץ שני כוכבים גדולים, אלטון ברנד ואנדרה איגודלה, על חוזים בשווי 80 מיליון דולר לחמש עונות, והסכימה לתת חוזה בשווי 25 מיליון דולר ללואיס וויליאמס, רק כדי לנסות לשלוט במזרח. זה כאמור לא ממש קורה, והחשש שהעונה שבה תקציב הקבוצה הגיע לשיא כל הזמנים תלך לפח, גרם לבעלים (חברת הספורט והבידור קומקאסט ספקטקור מפילדלפיה שמחזיקה גם בקבוצות הוקי) להיפרד מצ'יקס. מסתבר שלא רק אצלנו בישראל אין הרבה סבלנות למאמני כדורסל שלא מראים תוצאות מיידיות.

בארה"ב רבים מהפרשנים לא רואים בעין יפה את התופעה. "אין עוד ליגת ספורט בעולם שמתרברבת במספר רב של מוחות כדורסל רעננים כמו ה-NBA", כתב אתמול קן ברגר, פרשן CBSSports.com, "אבל הודות לשחקנים המפונקים שמפסידים משחקים ואחר כך דואגים שיפטרו את המאמנים שלהם, המוחות האלה הופכים לזן נכחד".

המפלצת חזרה

זאת היתה פחות או יותר רוח הכותרות בעיתוני הספורט המובילים בארה"ב, לאחר שקבוצת הבייסבול העשירה במדינה, הניו יורק יאנקיז, הסכימה להוציא תוך 48 שעות סכום שיא של למעלה מ-240 מיליון דולר כדי ללכוד ברשת שלה שני שחקנים שמסיימים חוזה. שניהם פיצ'רים. על אחד, סי.סי סאבאטיה, היא שמה 161 מיליון דולר לשבע עונות. השני, אי.ג'י בארנט, יסתפק ב-82.5 מיליון דולר לחמש עונות.

היאנקיז, שזכו עד היום 26 פעמים בוורלד סירייס רוצים לשבור את הקרח, אחרי שמאז שנת 2000 הם לא הצליחו לרשום ולו זכייה אחת.

סכומי הענק שמסתובבים עכשיו בבייסבול האמריקני הם חלק מהפעילות בשוק המניות הכי פעיל כיום אחרי וול-סטריט - הפרי-אייג'נטס. אתם בטח שואלים את עצמכם איך נכנס פה המשבר הכלכלי לתמונה. התשובה היא פשוטה: המשבר גרם לכך שמי שפועל בשוק במרץ הן רק הקבוצות הגדולות. לקטנות אין ממש סיכוי להתחזק הקיץ. כי כשמבטיחים לך חוזה של עשרות מיליוני דולרים, אתה מעדיף כנראה להתחייב רק למי שבטוח יוכל לשלם. עובדה, רק 11 מתוך 50 השחקנים הבכירים שסיימו חוזה מצאו להם בינתיים קבוצה.

כדור תועה

אומרים שהמזל הולך בדרך כלל עם הטובים. אז אומרים. תשאלו את הזוכה בסופרבול אשתקד, הניו יורק ג'איינטס, שהיתה עד לפני שבועיים בכושר נפלא (מאזן 2-11, השני בטיבו בליגה) ופתאום מגלה שהעונה הזאת עלולה להיגמר לא טוב. כרטיס לפלייאוף אומנם יש, אבל ערב אחד המשחקים החשובים שלהם השנה ב-NFL מול הדאלאס קאובויס, הג'איינטס גילו שהרץ האחורי שלהם, ברנדון ג'ייקובס, לא יוכל לשחק (פציעה בקרסול), והוא עשוי גם לא לשחק יותר עד סוף העונה.

הידיעות הלא ממש משמחות על ג'ייקובס מצטרפות למכה אחרת שנחתה על הקבוצה לפני שבועיים: הרסיבר הפותח, פלקסיקו בורס, הושעה עד סוף העונה על ידי הנהלת הליגה. הסיבה: בורס ירה לעצמו בירך, כך לפחות הוא טוען, במהלך בילוי לילי במועדון בניו יורק. האקדח שהיה ברשותו לא היה ברישיון, ובורס צריך עכשיו לנפק הסברים למשטרה איך הוא הגיע אליו, ומה בדיוק קרה במועדון שגרם לו "לפלוט" על עצמו כדור. ככה זה בספורט האמריקני. שחקנים מרוויחים מיליוני דולרים בעונה (5 מיליון דולר במקרה של בורס), ואחר כך מפסידים את כל הכסף בגלל שטויות.