רשתות האופנה קסטרו והוניגמן הורשעו בהטעיית צרכנים

קסטרו הורשעה בהטעיה במבצעי הוזלה בחנויות ובהצגת תוויות מחירים במטבעות זרים; גזר הדין יינתן בינואר 2009 ; הוניגמן הורשעה בהטעיה בהצגת תוויות מחירים במטבעות זרים, והוטל עליה קנס בסך 40 אלף שקל

שתי רשתות אופנה מובילות יתנו את הדין על הטעיית צרכנים והתנהגות פושעת בניגוד לחוק הגנת הצרכן: חברת קסטרו ומנהלה, גבי רוטר, הורשעו בהטעיית צרכנים במבצעי הוזלה בחנויות ובהצגת תוויות מחירים במטבעות זרים על גבי המוצרים, בניגוד לחוק הגנת הצרכן. גזר הדין יינתן בינואר 2009.

חברת הוניגמן ומנהלה, יעקב הוניגמן, הורשעו בהטעיית צרכנים בהצגת תוויות מחירים במטבעות זרים על גבי המוצרים, בניגוד לחוק הגנת הצרכן. על החברה הוטל קנס כספי בסך 40 אלף שקל, ועל מנהלה הוטל קנס בסך 10,000 שקל וכן התחייבות בסך 60 אלף שקל להימנע מעבירה במשך שנתיים.

שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, דורית שפירא, הרשיעה בשבוע שעבר את החברות בעקבות כתבי אישום שהגישה תובעת משרד התמ"ת, עו"ד טלי קינן.

מכתב האישום נגד קסטרו עולה כי בסוף העונה הציגה החברה בחנויות מבצע המבטיח 50% הנחה במחלקת הנעליים. צרכנית שביקשה לרכוש מגפיים הופתעה בקופה לגלות כי תחוייב לשלם חצי מהמחיר שהיה בתוקף בתחילת העונה - ולא חצי מהמחיר האחרון שהיה בתוקף במהלך העונה, כפי שנדרש בחוק.

בביקורת שנערכה על-ידי מבקרי התמ"ת נמצאה הטעיה מאותו סוג לגבי נעליים נוספות שהיו בהוזלה של 50%. בשלט שהוצג, מדגיש כתב האישום, לא הובהר לצרכנים מאיזה מחיר יורדים 50% הנחה - דבר שנתן פתח לכך שצרכן עלול היה להבין ולהסיק שההנחה היא מהמחיר הנמוך יותר, וכך יצרו רושם של הנחה גדולה - שבעוד בפועל נתנו הנחה בשיעור נמוך יותר, היוצר הפרש לרעת הצרכן.

בביקורת נוספות שערכו מבקרי התמ"ת בחנויות קסטרו נמצאו הטעיות בתוויות המחיר ובהצגת המחירים בחלונות הראווה: בהתאם לחוק הגנת הצרכן חובה להציג מחירים על כל פריט ולא באמצעות שלטים בחלונות הראווה, בשיטה שנהגו בקסטרו במשך תקופה ארוכה בניגוד לדרישות החוק.

עוד מוצגת בחוק הגנת הצרכן החובה להציג מחירים במטבע ישראלי בלבד. ברשת קסטרו נהגו במשך תקופה ארוכה להציג מחירים גם במטבעות זרים על גבי הפריטים, דבר הגורם להטעיית צרכנים בעניין המחיר שבתוקף ואף נוגד את החוק. בשבוע שעבר כאמור הורשעו החברה ומנהלה בהטעיית צרכנים בניגוד לחוק הגנת הצרכן, וגזר הדין נדחה לינואר הקרוב.

במקביל הורשעה חברת הוניגמן בהטעיית הצרכנים על-ידי הצגת מחירים במטבע רומני (LEI) לצד המחיר בשקלים. מכתב האישום עולה כי צרכנית שביקשה לרכוש בגד ברשת הוטעתה לחשוב שהמחיר הנמוך היה בתוקף - ובקופה היא נדרשה לשלם את המחיר הגבוה, כשהוסבר לה שהמחיר הנמוך חל ברומניה בלבד. בעקבות תלונתה נערכה ביקורת בחנויות הוניגמן, ונמצאה הטעיה בתוויות המחירים על כל הפריטים. הקנס הכספי היה כאמור בהתאם גם על החברה וגם על העומד בראשה.

עו"ד טלי קינן ממשרד התמ"ת מציינת כי באותו נושא של הצגת מחירים במטבע ישראלי בלבד הוגש כבר כתב אישום גם נגד חברת פוקס , וכי משרד התמ"ת ינקוט באמצעים נגד כל בעל עסק שימצא כי עבר על הוראות חוק הגנת הצרכן.

הצרכנים, כך נראה, צריכים מצדם לקום ולהתלונן בכל מקרה בעייתי שבו הם נתקלים. את התוצאות לפעמים יחושו גם החברות עצמן בכיסן.

דובר קסטרו מסר בתגובה: "בתקופת מלחמת המפרץ בשנת 2006, כאשר 16 חנויות קסטרו בצפון היו סגורות, קסטרו נתנה הנחה נוספת ללקוחותיה, כאשר ההנחה היתה ממחיר המחירון המקורי לעונה. קסטרו לא היתה מודעת לכך שהחוק בישראל מחייב לתת את ההנחה באחוזים מהמחיר האחרון לצרכן. קסטרו מצרה על כך, ומרגע ידיעת התקלה, סימון המחירים בחנויות עודכן. לקוחות קסטרו והשירות ללקוחות הם נר לרגלי החברה. יש לציין כי כל האמור בהרשעה היה במסגרת הסדר טיעון על דרך פשרה. וכי חברת קסטרו מקפידה לקיים כלשונן את כל הוראות החקיקה הנוגעות להגנת הצרכן, והכל לטובת קהל לקוחותיה".