כתב האישום נגד אלי ארוך הוגש לפני השימוע מחשש שיימלט מהארץ; הסיבה: הוציא במירמה דרכון חדש

הסיבה לבהילות היא הסכם הפשרה בין ארוך לכלל שאמור להיחתם בימים הקרובים, ולפיו - כפי שנחשף ב"גלובס" - יקבל ארוך 9 מיליון שקל ; בשל החשש כי ארוך יקבל את הכסף ויימלט, הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ

לא לוקחים סיכונים: פרקליטות מחוז תל-אביב הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד שחקן המעו"ף אלי ארוך, ונגד "הצל" דוד שילוח, בגין זיוף המסמכים שבבסיס הליך הבוררות עם כלל פיננסים , בו חויבה האחרונה לשלם לארוך כ-96 מיליון שקל.

כתב האישום, המייחס לארוך ולשילוח עבירות של זיוף, שימוש במסמך מזויף, קשירת קשר לביצוע פשע, שיבוש מהלכי משפט וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הוגש למרות שביום ה' צפוי להתקיים השימוע לארוך, שרק בסופו יוחלט האם להעמידו לדין.

הסיבה לבהילות בהגשתו היא הסכם הפשרה בין ארוך לכלל, שאמור להיחתם בימים הקרובים, ובמסגרתו יקבל ארוך 9 מיליון שקל (ש-3 מיליון מהם יקבלו עורכי דינו השונים). בפרקליטות חששו כי ארוך יקבל את הכסף ויימלט מהארץ, ולכן הוציא השופט גלעד נויטל במעמד צד אחד צו עיכוב יציאה מהארץ.

הסיבה לחשש היתה שארוך הפקיד בעבר את דרכונו במשטרה וכן הפקיד ערבויות, שבינתיים פקעו. בסוף השבוע התברר למשטרה כי ארוך הוציא במירמה דרכון חדש, בטענה כי דרכונו הקודם אבד, למרות שהוא מופקד במשטרה. השופט נויטל יקיים דיון במעמד הצדדים ביום ה'.

צילום שקפים

בכתב האישום, שהגישה עו"ד רותי שביט-אושרי, נאמר כי ארוך זייף מסמכים מהותיים שעמדו בבסיס חוות-הדעת של המומחה מטעמו, פרופ' נחום ביגר, אותה אימץ במלואה הבורר יעקב מלץ ז"ל. ארוך ייצר באמצעות זיוף שיטתי מועד רטרואקטיבי למסמכים שכינה "טבלאות המטרה", שהגיש לבורר. מדובר בתדפיסים של קבצי מחשב, ובהם טבלאות של כמות אופציות לחודשים נובמבר 1999 וינואר 2000 שאמורים היו להימצא, לטענת ארוך, בחשבונו.

אלא שלטענת המדינה, טבלאות המטרה לא נשלחו לאילנות בזמן אמת, אלא נוצרו על-ידי ארוך בדיעבד כפוטומונטז' באמצעות צילום על שקפים. ארוך מואשם כי "בישל" מסמכים שכתב כביכול מנכ"ל אילנות בטוחה דאז, אריק שטיינברג, על-ידי כך שצילם על שקף משפטים שכתב במקום אחר, ו"שתל" אותם על מסמך אחר. ארוך אף הטביע חותמת משטרתית שהשיג, כדי לגרום לבורר מלץ להאמין כי טבלאות המטרה היו בידי אילנות לפני המועד האמיתי, ולכן היא כביכול לא מילאה את הוראותיו של ארוך וגרמה לו להפסדי הענק.

שילוח, שהיה חבר ילדות של ארוך ויד-ימינו בכל הליך הבוררות, חצה את הקווים וחתם על הסכם עם כלל פיננסים, לפיו יקבל 21 מיליון שקל אם עדותו והראיות שימסור יביאו לביטול פסק הבורר. אלא שבעוד ששילוח טען כי לא היה מעורב בזיופים, הוא מואשם בהם יחד עם ארוך. "שילוח ידע והיה שותף בזיוף ובביצוע מעשי המירמה", נטען בכתב האישום.

ל"גלובס" נודע כי ב"כלל" חלוקות הדעות האם עליהם לעמוד בהסכם עם שילוח. זאת, משום שבהסכם הצהיר שילוח שהוא רק "נחשף" למעשי הזיוף, וכעת הוא מואשם בביצוע הזיוף, מה שמהווה הפרת הסכם. בכל מקרה, שילוח עשוי למצוא עצמו עם הרבה מאוד כסף, אבל בכלא.

בכלל טענו היום כי כתב האישום עשוי לגרום להם לסגת מההסכם, אולם ההערכות הן כי הוא ייחתם. עו"ד פנינת ינאי מסרה בשם ארוך: "טיוטת האישום היתה בידי כלל מזה 4 חודשים. ארוך מתכוון להילחם על חפותו ולהוכיח כי האמור בכתב האישום אין לו על מה שיסמוך".

עו"ד פנינת ינאי מסרה בתגובה בשם אלי ארוך: "כתב האישום שהוגש היום אינו מחדש דבר, וטיוטה מדויקת שלו כבר הופצה בכלי התקשורת בחודשים האחרונים. בתחילת השנה החליטה השופטת חיותה כהן לבטל את עיכוב היציאה מהארץ של ארוך. הוצאת הדרכון היתה פעולה תמימה ובהתאם להחלטה שיפוטית לגיטימית שרירה וקיימת מזה שנה, ושאף אחד לא ערער עליה.

"לאלי ארוך אין כל רצון להימלט מהארץ, ההיפך הוא הנכון - ארוך מתכוון להילחם על חפותו ולהוכיח כי האמור בכתב האישום אין לו על מה שיסמוך. יש להאמין כי לאחר קיום שימוע בפני פרקליטת המחוז והצגת ראיות חשובות וקריטיות, לא יהיה עוד מקום להמשיך ולהחזיק בכתב אישום זה".

עורכת דינו של שילוח, שלומית ארליך ממשרד ארליך, רוזן ושות', מסרה בתגובה: "מתחילת הדרך טען שילוח כי לא היה מעורב כלל בהליכי הזיוף. לפיכך, הגשת כתב אישום כנגד מי שסייע בחשיפת האמת תתברר כטעות, וכשיישמעו טיעוניו בבית המשפט תצא האמת לאור". באשר להסכם עם כלל אמרה, כי "כלל מחויבת בהסכם כלפי שילוח, ואנו מצפים שתעמוד בו".