המדינות המתפתחות מאשימות את העשירות בקמצנות לאחר שהושקה קרן של 80 מ' ד' כדי לסייע להן להתמודד עם שינויי האקלים

לפי תחזיות האו"ם, עד 2030, המדינות העניות יזדקקו לעשרות מיליארדי דולרים בשנה למטרות התמודדות עם שטפונות, בצורות ועליית פני הים

המדינות המתפתחות האשימו אתמול (ש') את המדינות העשירות בקמצנות, לאחר שבתום שיחות פוזנאן הושקה קרן קטנטנה, שמטרתה לסייע למדינות עניות להתמודד עם שטפונות, בצורות ועליית פני הים.

הן טוענות כי גודלה של הקרן להסתגלות (Adaption Fund) - 80 מיליון דולר בלבד - הוא סימן מבשר רעות במחצית הדרך לקראת ניסוח אמנה סביבתית חדשה למאבק בהתחממות הגלובלית, עליה צפויים להסכים בשיחות קופנהגן, שיתקיימו בסוף 2009.

"אנחנו כל-כך עצובים ומאוכזבים", אמר חואן לוזנו, שר איכות הסביבה הקולומביאני. "ההיבט האנושי של שינויי האקלים הוא סבלם של היתומים והקרנות שלנו, וכל זה לא היווה פה שיקול. זהו סימן רע מאד בדרך לקופנהגן". הערות דומות נשמעו מנציגים מהודו, ברזיל, קוסטה ריקה ועוד. רבים מהנציגים הביעו תקווה שנשיא ארה"ב הנבחר, ברק אובמה, יאמץ מדיניות אגרסיבית יותר.

בוועידה בפולין, שרי איכות הסביבה קבעו כללים לקרן ההסתגלות. השר הפולני, המארח, אמר כי השקתה של הקרן היא ההישג הגדול ביותר של הוועידה. בקרן, שתתחיל לחלק מזומנים ב-2009, יש אמנם רק 80 מיליון מדולר, אך עד 2012, היא יכולה לעלות ל-300 מיליון דולר לשנה.

יחד עם זאת, לפי תחזיות האו"ם, עד 2030, המדינות העניות יזדקקו לעשרות מיליארדי דולרים בשנה, על מנת להתמודד עם שינויי האקלים. יש לציין כי רק כדי לארח את ועידת פוזנאן, פולין הוציאה 31.8 מיליון דולר.

המדינות המתפתחות מאשימות את העשירות בחסימת הסכם על מנגנון מימון רחב יותר, שיכול היה לגייס כ-2 מיליארד דולר בשנה. הסוגייה נדחתה עד 2009.

פעילי סביבה הפנו אצבע מאשימה כלפי אוסטרליה, קנדה, יפן וניו זילנד, בטענה שהן מנעו התקדמות וכשלו בהצבת יעדים להפחתה בפליטת גזי חממה. מנגד, מדינות רבות, כולל מקסיקו, סין ודרום אפריקה הציגו רעיונות לצמצום פליטה.

שרי מדינות אירופה הביעו הקלה, לאחר שמנהיגים באיחוד האירופי הסכימו בסוף השבוע על הסכם להפחתת פליטת גזי חממה ל-20% מתחת לרמת 1990, וזאת עד 2020. אם כי, ההסכמה הגיעה רק לאחר שבוצעו ויתורים יקרים לטובת מדינות מזרח אירופה.