הסוחר הישראלי בועז ווינשטיין מביא את דויטשה בנק לרשום הפסד הון של מיליארד דולר

האחראי העיקרי לבחירת אפיקי ההשקעה הוא בועז ווינשטיין, ישראלי לשעבר שחי בניו יורק שניהל את חטיבת ההשקעות של הבנק בניו יורק ; הבנק רשם ברבעון הקודם הפסד של 1.68 מיליארד דולר

בבנק הגדול בגרמניה, דויטשה בנק עדיין מלקקים את הפצעים מהפסד הון של 1.68 מיליארד דולר ברבעון האחרון וכבר נאלצים לדווח על מחיקה נוספת של מיליארד דולר. על ההפסד, אחראי בועז וויינשטיין, ישראלי החי שנים רבות בניו יורק.

ווינשטיין נקט במשך חודשים רבים בשיטה הנקראת "מסחר בסיסי" במסגרתה רוכשים כמויות גדולות של אג"ח קונצרניות ובה בעת מגדרים את הרכישה באמצעות רכישה של חוזי החלף על אשראי המשמשים כביטוח כנגד אותן אג"חים. הרווחים זורמים כאשר התשואה הנובעת מההשקעה באג"ח הקונצרניות גבוהה יותר מעלות הרכישה של חוזי ה-SWAP המגדרים אותה.אולם בחודשים האחרונים, על רקע המשבר בשוק האשראי שהביא משקיעים רבים לזנוח את השקעותיהם בשוק הקונצרני, מה שהפיל את מחיריהן של אותן אג"חים. התוצאה היתה שהפוזיציה של דויטשה בנק באג"ח הקונצרניות נפלה ביותר מערכן של חוזי ה-CDS שהיו אמורים לגדר אותן - מה שהוביל את הבנק להפסד האמור.

ווינשטיין בן ה-35 , הצטרף לדויטשה בנק בשנת 1998 כסוחר בנגזרות אג"ח וזמן קצר לאחר מכן החל לסחור בחוזי החלף (Credit Default Swaps) לאחר שהתמקצע בתחום ולמד לנצל עיוותי שוק, נסק ווינשטיין במסלול הקידום המהיר וכיום הוא משמש כמנהל משותף עם קולין פאן את עסקי המסחר באשראי הגלובלי (השקעה בתחום האג"ח) של דויטשה בנק. השניים החליפו בחודש יוני את ראג'יב מיסרא שעזב את הבנק. לפני כן היה אחראי ווינשטיין על פעילות המסחר באג"ח בצפון אמריקה ואירופה. בשנים האחרונות נחשב דסק המסחר באג"חים של דויטשה בנק לאחד הדסקים המצליחים ביותר בוול סטריט

סוחרים שעובדים כיום עם ווישטיין ובהם גרג ליפמן אמרו כי ווינשטיין עזר לדויטשה בנק להימנע מהמחיקות הגדולות שהיו יכולות להיגרם לו כתוצאה ממשבר הסאב פריים בכך שביצע עסקאות שורט על אגרות החוב. אותן אג"ח אשר הביאו את החברות הפיננסיות הגדולות בעולם למחוק יותר מ-985 מיליארד דולר.

אנשים המקורבים למקרה אמרו כי היקף המחיקה עשוי להשתנות בהתאם לשינוי במחירי המניות והאופציות שנרכשו על ידי הבנק. גורמים בשוק ההון אינם מופתעים מהמחיקה שנגרמה בעיקר מירידה חדה בשוקי המניות בעולם. כמו כן אמר אסטרטג המאקרו הבכיר בקבוצת המחקר קרדיט סייטס, בריאן ילבינגטון "אני לא חושב שאף אחד צפה כי הפערים בין ה-CDS מבוססי המזומן יתרחבו כל כך הרבה בזמן כה קצר"

דויטשה בנק דיווח ברבעון האחרון על רווח של 579 מיליון דולר, זאת למרות שרשם את ההפסד בשיעור של 1.68 מיליארד דולר.

דויטשה בנק הוא עדיין בנק יציב ביחס לבנקים אחרים אך המשבר הוביל את המניה שלו לרדת בשיעור שנתי של 70%. הבנק הודיע על תוכנית התייעלות שבה יפוטרו 900 עובדים.